فراگیری بدعت‌ها مهمترین دلیل قیام امام حسین(ع) بود
کد خبر: 3850868
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
حجت‌الاسلام نظری منفرد:

فراگیری بدعت‌ها مهمترین دلیل قیام امام حسین(ع) بود

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه علمیه گفت: اینکه امام حسین(ع) قیام فرمودند چون بدعت‌ها در جامعه زنده و جایگزین سنت‌ها شده بود؛ دین مردم دین اموی شده بود نه دین نبوی و ولوی.

فراگیری بدعت‌ها مهمترین دلیل قیام امام حسین(ع) بودبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین علی نظری‌ منفرد شامگاه جمعه، 26 مهرماه، در شب اربعین در نشست «بدعت‌های بنی‌امیه» در مؤسسه فهیم با بیان اینکه اگر کسی مؤمن واقعی باشد هنگام ملاقات با خدا ابتدای راحتی اوست گفت: مؤمن واقعی کسی است که مصداق«يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ»(فجر/27) است یعنی هم خدا از او راضی و هم او از خدا راضی است.
 
وی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) افزود: براساس این روایت، پیامبر(ص) بر آینده امتش گریه کرده و فرموده است که هواهای نفسانی مختلف، قطع رحم(که ممکن است قطح حب اهل بیت و یا بریدن از فامیل باشد)، حب ثروت و مال، حب مقام و عزت، اظهار بدعت چند چیزی است که امت مرا فرا خواهد گرفت.
 
نظری منفرد با بیان اینکه پیامبر آینده امتش و تسلط بنی امیه بر امت را می‌دانست تصریح کرد: یکی از موارد اصلی عامل گریه پیامبر بدعت‌هایی بود که در جامعه رواج خواهد یافت.
 
این خطیب بیان کرد: راغب اصفهانی در یکی از آثارش آورده که اولین کسی که انگشتر را به دست چپ کرد معاویه بود؛ معاویه این کار را برای این می‌کرد چون عمروعاص در قضیه حکمیت انگشترش را از دست راست درآورد و به دست چپ کرد که نماد نصب معاویه بر خلافت بود؛ این در حالی است که تختم بالیمین نشانه مؤمن براساس روایت امام عسکری(ع) است و پیامبر هم چنین می‌فرمودند.
 
وی ادامه داد: ترمذی، سجستانی و احمد حنبل، ابویعلی، بیهقی و در صحیح مسلم و بخاری در زمینه تختم به یمین آمده است که پیامبر، عترت و صحابه پیامبر انگشتر خود را به دست راست می‌کردند لذا تختم به یسار بدعت معاویه و نماد خلافت او بود.
 
نظری منفرد اظهار کرد: یکی دیگر از بدعت‌های معاویه این بود که دستور داد تا 90 هزار خطیب در نمازهای جمعه لعن و سب امام علی(ع) را بگویند؛ این مسئله تا سال 99 ادامه یافت تا اینکه عمربن عبدالعزیز به خلافت رسید که چند کار شایسته انجام داد از جمله اینکه دستور داد لعن از خطبه‌ها حذف و فدک برگردانده شود همچنین کتابت حدیث آزاد شد که ممکن است واقعاً از روی اعتقادش بوده و یا از روی سیاست.
 
وی بیان کرد: البته وی هم به آسانی این کار را نکرد زیرا به قدری به سنت تبدیل شده بود که در مسجد بسیاری از مردم به عمر بن عبدالعزیز تندی و خشونت ورزیدند که چرا سنت را ترک کردی و حتی برخی گفتند که این نماز جمعه، دیگر نماز جمعه نیست.
 
نظری منفرد با اشاره به یکی دیگر از بدعت‌های بنی امیه تصریح کرد: تسطیح قبور در روایات وارد شده است که ایرادی ندارد و در تشیع هم رسم است ولی بنی امیه گفتند چون روافض و شیعیان قبورشان را تسطیح می‌کنند ما علیه آنان قبور را بالا و پایین درست می‌کنیم.
 
وی اظهار کرد: اینکه امام حسین(ع) قیام فرمودند چون بدعت‌ها در جامعه زنده و جایگزین سنت‌ها شده بود؛ دین مردم دین اموی شده بود نه دین نبوی و ولوی لذا به نام سنت، بدعت‌ها را در جامعه رواج داده و مردم هم پذیرفته بودند.
 
نظری منفرد افزود: بنی امیه می‌دانستند که اگر سب و لعن علی(ع) را نگویند نمی‌توانند حکومت خود را تداوم ببخشند همان طور که در ماجرایی تاریخی در دوره هشام بن عبدالملک بیان شده است؛ وی عازم حج شد و کسی به او گفت که چرا سب و لعنی که در دوره عمربن عبدالعزیز ممنوع شده دوباره رواج نمی‌دهی و او هم چنین کاری را از سر گرفت البته فردی به او گفت: علی 60 سال پیش وفات کرده و دیگر خطری برای شما ندارد ولی او گفت برای تداوم حکومت ما لازم است.
انتهای پیام
captcha