تدبر در قرآن به معنای نگاه سیستمی به کلام الهی
کد خبر: 3850257
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۸
آیت‌الله هادوی تهرانی تشریح کرد:

تدبر در قرآن به معنای نگاه سیستمی به کلام الهی

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه علمیه گفت: تدبر در قرآن به معنای داشتن نگاه سیستمی است؛ یعنی مفاهیم قرآن باید در یک مجموعه و منظومه و سیستم دیده و مطالعه شود.

هادویبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز 23 مهرماه، در اولین جلسه تفسیر سوره مبارکه زخرف با بیان اینکه دیدگاه‌های مختلفی در مورد بسم‌الله و ارتباط آن با سوره وجود دارد، گفت: «بسم‌الله» از نظر اکثریت علما و مفسران شیعه جزیی از سوره است و در محاسبه عددی آیات سوره، آن را جزء تعداد حساب نمی‌کنند ولی اهل سنت آن را جزء سوره نمی‌دانند.
 
این استاد تفسیر حوزه علمیه قم با بیان اینکه این سوره با «حم» شروع شده است افزود: «حم» در ابتدای این سوره وجود دارد که از حروف مقطعه است و اقوال متعددی هم در این زمینه وجود دارد؛ علامه طباطبایی(ره) آن را رمزی میان خدا و پیامبر می‌داند و ما معتقدیم که حروف مقطعه بیان این نکته است که قرآن با همین حروف رایج میان مردم ساخته شده است و همین یکی از نشانه‌های اعجاز کلام الهی است.
 
هادوی تهرانی با بیان اینکه فرقان یکی از نام‌ها و اسامی قرآن کریم است و فرقان یعنی چیزی که مایز میان حق و باطل است، تصریح کرد: قرآن معیار تشخیص حق و باطل را به ما می‌دهد؛ به قول معروف به ما ماهی نمی‌دهد بلکه ماهی‌گیری یاد می‌دهد که در مسائل فردی، اجتماعی و جزیی و غیرجزیی حق و باطل و درست را از نادرست تشخیص دهیم.
 
این استاد تفسیر حوزه تصریح کرد: قرآن را خداوند با تعبیر «قرانا عربیا» آورده؛ یعنی قرآن از مرتبه عرشی خود به تدریج تنزیل شده و قابل قرائت و در دسترس است.
 
رئیس موسسه رواق حکمت با اشاره به تعبیر عربی نازل‌شدن قرآن اظهار کرد: در اینجا ممکن است عربی در برابر عجمی یعنی گنگ، پنهان و نامفهوم باشد و یا مراد زبان عربی باشد؛ خداوند فلسفه عربی و قابل قرائت بودن قرآن را مقدمه تعقل و تدبر در آیات معرفی فرموده است تا انسان‌ها در آن بیاندیشند و به حقیقت قرآن برسند.
 
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اداکردن مخرج درست کلمات و حروف قرآن در حدی که تلفظ درست باشد و شرط صحت نماز هم رعایت شود، خوب است و باید باشد افزود: نباید صرفاَ به این مسئله بسنده کرده و محدود به ادای کلمات و زیباخوانی قرآن باشیم.
 
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هدف از تنزیل قرآن، شناخت معارف آن برای عمل کردن و رسیدن به سعادت دنیا و آخرت است، تصریح کرد: اگر قرآن را صرفاً مانند یک قطعه موسیقی در نظر بگیریم و زیبا بخوانیم دورشدن از هدف است گرچه قرآن هم از لحن و موسیقی برای جذب افراد استفاده کرده است.
 
هادوی تهرانی با بیان اینکه تدبر در قرآن به معنای داشتن نگاه سیستمی است یعنی مفاهیم قرآن باید در یک مجموعه و منظومه و سیستم دیده و مطالعه شود، افزود: اگر تعقل و تدبر نباشد ما به لب و محتوا نخواهیم رسید و بر روی ظاهر آن سر می‌خوریم. ضمن اینکه برای استخراج نظام‌های اجتماعی از قرآن باید نگاه سیستمی داشته باشیم که در نظریه «اندیشه مدون» شرح و بسط داده شده است.
 
استاد تفسیر حوزه علمیه تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا وجودمان قرآنی و به قدرت فرقان برسیم و حق را از باطل تشخیص دهیم.
انتهای پیام
captcha