تفاوت HIV و ایدز/ لزوم حفظ محرمانگی در آزمایش
کد خبر: 3849976
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
مؤسس انجمن یاری آسیب‌دیدگان اجتماعی تبیین کرد؛

تفاوت HIV و ایدز/ لزوم حفظ محرمانگی در آزمایش

گروه سلامت ــ مؤسس انجمن احیا با تأکید بر لزوم افزایش آگاهی در مورد بیماری ایدز، گفت: HIV با ایدز متفاوت بوده و تنها راه پیشگیری از آن ارتقای آگاهی، حفظ حریم خانواده و خویشتن‌داری است.

تفاوت بین اچ آی وی و ایدز/ لزوم حفظ محرمانگی در آزمایشخسرو منصوریان، مؤسس انجمن حمایت و یاری آسیب‌دیدگان اجتماعی (احیا)، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به ماجرای لردگان با بیان اینکه مردم باید بدانند HIV با ایدز تفاوت دارد، اظهار کرد: HIV یک ویروس است که فقط انسان را درگیر و سیستم دفاعی بدن را ضعیف می‌کند و فرد آلوده به این ویروس ممکن است تا سال‌ها با وجود این ویروس با کنترل رفتار، زندگی طبیعی خود را داشته باشد.
 
وی افزود: ایدز یک بیماری است که به آن بیماری نقص ایمنی انسان می‌گویند و سال‌ها پس از ورود ویروس HIV به بدن انسان، او را درگیر می‌کند؛ اگر سیستم‌ بدن ضعیف باشد و فرد همچنان رفتار‌های پرخطر مانند تزریق با سرنگ مشترک و روابط پرخطر جنسی ادامه‌دار داشته باشد، ویروس HIV را وارد بدن خود می‌کند و این فرد از مرحله HIV وارد مرحله ایدز می‌شود.
 
منصوریان ابراز کرد: در مرحله بیماری ایدز که فرد دچار نقص ایمنی شده است، بیماری‌های فرصت‌طلب مانند سل و بعضی از سرطان‌ها بدن را به دلیل ضعف سیستم دفاعی که همان گلبول‌های سفید هستند، از کار می‌اندازد. در یک مثال تفاوت فردی که ویروس HIV دارد و فردی که از این ویروس بری است؛ وقتی در معرض ویروسی مانند سرماخوردگی قرار می‌گیرند فرد داری HIV با ابتلا به سرماخوردگی پس از سه ماه ممکن است بهبود پیدا کند، اما فردی که‌ این ویروس را ندارد پس از سه روز و نهایتا یک هفته بهبودی حاصل می‌کند، از سوی دیگر در فردی که دارای بیماری ایدز است این روند بهبودی به سختی انجام می شود.

این فعال حوزه بیماری‌های ایدز بیان کرد: چهار طریق انتقال ویروس HIV وجود دارد؛ نخست رابطه جنسی پرخطر است که اکثریت قریب به اتفاق مردم جهان از این طریق مبتلا شدند. راه دوم استفاده از وسایل تزریقی مشترک است.
 
وی با پرداختن به اینکه اولین بار در کشور با خرید خون‌های آلوده از فرانسه و تزریق آن به بیماران نیازمند فاکتور خونی مانند هموفیلی و تالاسمی، این ویروس به ایران وارد شد و اولین فرد آلوده یک کودک شش ساله هموفیلی بود، گفت: راه سوم و چهارم انتقال از مادر مبتلا به کودک در دوران بارداری و شیردهی است، اگر این مادر بداند که خود آلوده است، یا اینکه شوهر او آلوده بوده، در زمان بارداری دارو مصرف کند و تغذیه خوبی داشته باشد و به جای زایمان طبیعی سزارین شود، از ورود این ویروس به بدن نوزاد جلوگیری می‌کند و بچه سالم به دنیا می‌آورد. در زمان سزارین خون مادر وارد خون نوزاد نمی‌شود و مواد واژینال نیز نوزاد را آلوده نمی‌کند.

آموزش برای پیشگیری از آلودگی به ویروس HIV و بیماری، باید پس از دوران ابتدایی در کتاب‌های مدرسه وجود داشته باشد، اما این گونه نیست و تنها در دوران دبیرستان آن هم به صورت محدود وجود دارد چرا که با آن به دلیل مسائلی مانند ترویج فحشا و ... مخالفت می‌شود
منصوریان با ذکر اینکه ایدز درمان ندارد، اما یک راه علاج دارد که از انتشار آن در جامعه جلوگیری شود و آن هم آگاهی در مورد این بیماری است، تصریح کرد: اگر ما این کار را انجام دهیم و رسانه‌ها به وظایف خود عمل کنند می‌توان به آسانی از انتشار این بیماری جلوگیری کرد.
 
لزوم آموزش پس از مقطع ابتدایی

وی ابراز کرد: بسیاری از کشور‌ها با در اختیار گذاشتن وسایل پیشگیری در میان گروه‌های پر خطر از شیوع این بیماری جلوگیری کردند؛  زمانی که در ایران ابتلا از طریق وسایل تزریقی مشترک زیاد بود، با توزیع سرنگ رایگان در میان این گروه‌ها، این کار با موفقیت انجام شد، اما وسایل پیشگیری در اختیار این گروه‌های پر خطر قرار نگرفت.

این مددکار با سابقه اجتماعی در ایران تأکید کرد: آموزش برای پیشگیری از آلودگی به ویروس HIV و بیماری، باید پس از دوران ابتدایی در کتاب‌های مدرسه  وجود داشته باشد، اما این گونه نیست و تنها در دوران دبیرستان آن هم به صورت محدود وجود دارد چرا که با آن به دلیل مسائلی مانند ترویج فحشا و ... مخالفت می‌شود.
 
وی با بیان اینکه یک‌چهارم عامل انتقال ویروس HIV در سطح جهان از طریق رابطه جنسی است، گفت: به همین دلیل ایدز از جمله بیماری‌های آمیزشی محسوب می‌شود و ارائه آموزش برای پیشگیری از آن ضروری است. این بیماری از طریق تماس عادی، دست دادن، هوا، نیش حشرات، استخر، محل کار، وسایل نقلیه عمومی، ظروف غذا خوری، سرفه و عطسه، روبوسی، توالت و سرویس بهداشتی منتقل نمی‌شود، آنچه انسان را در برابر ابتلا قرار می‌دهد تنها روابط پرخطر جنسی، وسایل تزریقی مشترک و وسایل برنده است.

وی اظهار کرد: این ویروس پس از ورود به بدن بلافاصله پس از آزمایش قابل شناسایی نیست، لذا فرد در آن زمان ممکن است ناقل ویروس باشد، اما خود نداند. این دوره ممکن است بین دو تا شش‌ ماه به طول انجامد. به همین جهت فردی که رفتار‌های پر خطر دارد یک آزمایش برای او کفایت نمی‌کند بلکه باید در سه نوبت به فاصله سه ماه آزمایش دهد تا یقین پیدا کند که سالم است.
 
الفبای پیشگیری؛ حفظ حریم خانواده و خویشتن‌داری
 
مؤسس انجمن احیا یادآور شد: الفبای پیشگیری از این بیماری این است که فرد در حریم خانواده و خویشتن‌دار باشد و از رفتار‌های پرخطر بپرهیزد.
 
وی با تأکید بر اینکه این اتفاق امروز در چنار محمودی و لردگان رخ داده و فردا ممکن است در نقاط دیگری بروز کند، گفت: باید فضا را برای آموزش‌ در این زمینه باز کرد تا متخصصان وزارت بهداشت بتوانند این آموزش‌ها را در آموزش و پروش و صدا و سیما ارائه دهند، آموزش این بیماری نباید خط قرمز باشد.
 
منصوریان ادامه داد: غربالگری در ایدز مطرح نیست و کسی هم حق ندارد به‌زور از کسی آزمایش بگیرد. فردی که می‌خواهد این آزمایش را بدهد نخست باید به میل خود بیاید؛ نام او را نمی‌پرسیم و با مشاوره دلیل آزمایش او را جویا می‌شویم؛ شاید این فرد دلیلی داشته باشد که اصلاً نیاز به آزمایش نداشته باشد. اگر آزمایش فرد مثبت باشد، روی او کار روانی باید انجام شود تا استرس نداشته باشد و دارو مصرف کند تا مقاومت بدن خود را افزایش دهد و بتواند با کنترل رفتار‌های پرخطر طول عمر طبیعی داشته باشد.

مؤسس انجمن احیا بیان کرد: ما در لردگان آماده هستیم که مرکز مشاوره برپا کنیم و محرمانه به ارائه خدمات مشاوره و آزمایش بپردازیم و در صورت مثبت بودن آزمایش، فرد را تحت حمایت‌های روانی قرار دهیم.
انتهای پیام
captcha