تکمیل 60 درصد ظرفیت پارکینگ مهران/ پخش زنده محافل قرآنی اربعین
کد خبر: 3849377
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸
در «افق» رادیو قرآن مطرح شد:

تکمیل 60 درصد ظرفیت پارکینگ مهران/ پخش زنده محافل قرآنی اربعین

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به تراکم بالای جمعیت در مرزها گفت: با ترافیک شدیدی در محورهای مواصلاتی به ویژه در ایلام و کرمانشاه مواجه هستیم، با این وجود امکانات برای زائران که با ماشین شخصی به مرز مراجعه می‌کنند، فراهم شده و ظرفیت پارکینگ‌ها در همه شهرها وجود دارد.

تکمیل 60 درصد ظرفیت پارکینگ مهران/ پخش برنا قرآنی برای زائران اربعینبه گزارش ایکنا؛‌ برنامه افق رادیو قرآن عصر امروز، 20 مهرماه با موضوع فعالیت‌های قرآنی در پیاده‌روی اربعین به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.

در ابتدای این برنامه احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی به عنوان مهمان تلفنی به بیان برخی آمار و اطلاعات در مورد این پیاده‌روی پرداخت و با اشاره به اینکه تردد در مرزها در حال انجام است، گفت: با وجود اینکه حجم بالایی از جمیعت در مرزها حضور دارند، به غیر از مرز خسروی که محدودیت زمانی تا ساعت 14 دارد، بقیه مرزها تردد در حال انجام است.

وی در ادامه به تراکم بیش از حد جمعیت و نیز محدودیت زیرساخت‌ها به خصوص در طرف عراقی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه معابر مورد استفاده محدود است، لذا با ترافیک شدید در محورها و مرزها مواجه هستیم. در نتیجه، وضعیت مقداری نسبت به سال‌های گذشته متفاوت‌تر شده است. همچنین گرمی هوا وضعیت خاصی را ایجاد کرده، این شرایط به ویژه برای کودکان، سالمندان و بیماران سنگین است، لذا از همه زائران تقاضا شد تا با توجه به این شرایط نسبت به رفت و برگشت به کشور مدیریت زمان داشته باشند و توجه داشته باشند تا این موارد در پیک جمعیت نباشد.

محمدی‌فر همچنین به وضعیت دسترسی زوار به آب آشامیدنی اشاره و تصریح کرد: با توجه به شرایطی که وجود دارد، مقدار خیلی زیادی آب را در هر دو سوی مرز توزیع کرده‌ایم. با توجه به اینکه دسترسی به آب در شرایط عادی نیز مقداری زمان می‌برد،‌ لذا در چنین شرایطی ممکن است زمان بیشری برای دسترسی به آب صرف شود برای همین زائران باید سعه صدر داشته باشند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با تأکید بر اینکه تمام توان در تمامی حوزه‌ها به کار گرفته شده است،‌ اظهار کرد: با وجود اینکه موضوع انتقال آب یا هر مورد دیگری به یک کشور تابع شرایط خاصی است، اما برای ایجاد نشدن مشکل برای زائران کار انتقال آب آشامیدنی صورت گرفته است.

محمدی‌فر همچنین در مورد شرایط انتقال زائران از آن سوی مرز به شهرهای زیارتی بیان کرد: تردد با ماشین شخصی به آن سوی مرز از 15 مهرماه ممنوع شده است، در بحث عبور اتوبوس هم با توجه به کمبودهایی که در داخل کشور داشتیم، امسال 400 اتوبوس را برای افراد مسن، جانبازان و افرادی که مشکل حرکتی دارند، اختصاص دادیم تا زائران از این طریق منتقل شوند. سایر حمل و نقل‌ها نیز به صورت عمومی است.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی در مورد تراکم زائران در مرزها نیز اظهار کرد: با توجه به تراکم جمعیت با ترافیک شدیدی در محورهای مواصلاتی به خصوص در ایلام و کرمانشاه مواجه هستیم، با این وجود امکانات برای زائران که با ماشین شخصی به مرز مراجعه می‌کنند، فراهم شده و ظرفیت پارکینگ‌ها در همه شهرها وجود دارد. در شهر مهران نیز تاکنون حدود 40 درصد ظرفیت پارکینگ‌ها خالی است.

وی در مورد خبرهایی که حاکی از ترافیک سنگین در جاد‌ه‌های منتهی به شهر مهران است نیز گفت: ترافیک بسیار شدید و طولانی در مهران است و زائران برای رسیدن به نقطه صفر مرزی ساعت‌ها در ترافیک هستند. به علت محدودیت معابر به خصوص در طرف عراق امکان اینکه از حداکثر ظرفیت‌ها استفاده شود وجود ندارد.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی همچنین اظهار کرد: برای انتقال زائران از آن سوی مرز به شهرهای زیارتی 1250 دستگاه اتوبوس در نظر گرفته شده که تاکنون 700 دستگاه از این تعداد به کارگیری شده است. علاوه بر این 500 دستگاه دیگر هم آماده است تا در صورت نیاز منتقل شود تا در خدمت زائران قرار گیرد.

محمدی‌فر در پایان این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که چه زمانی بهترین زمان برای مراجعه به مرزها خواهد بود، گفت: بهترین زمان حرکت برای سفر باید به گونه‌ای باشد که زائران در ساعات اولیه صبح در مرزها حضور داشته باشند تا با سهولت بهتری عبور کنند. به غیر از مرز خسروی که عملاً از ساعت 10 یا 11 امکان پذیرش ندارد، در مرزهای دیگر هم با وجود شبانه‌روزی بودن تردد، ‌معمولاً در ساعت‌های ظهر و بعدازظهر تراکم بسیار بیشتر است.

در ادامه این برنامه حسن محمدی، مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین که مهمان حضوری بود به بیان فعالیت‌های قرآنی در پیاده‌روی اربعین پرداخت و گفت: کاروان نور که متشکل از قاریان و حافظان و گروه‌های تواشیح است امسال متشکل از ۳۰ قاری و مبتهل‌خوان است که بالغ بر ۱۰۰ موکب نیز برای اجرای برنامه‌های آنها از سوی کمیته مراسم در شهرهای مختلف نجف اشرف، کربلای معلی، کاظمین و سامرا هماهنگ شده است.

تکمیل 60 درصد ظرفیت پارکینگ مهران/ پخش برنا قرآنی برای زائران اربعین

وی با اشاره به اینکه در مدت حدود 10 روز حضور کاروان نور در کشور عراق 500 برنامه اجرا خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه اکثر زوار در مسیر نجف به کربلا هستند و عموم موکب‌ها نیز در این مسیر مستقر شده است، مسیر اجرای کاروان نور نیز همین خواهد بود، البته امثال با هماهنگی طرف عراقی برنامه ویژه‌ای را در شهرهای سامرا، کوت و بلده اجرا خواهیم کرد.

محمدی با تأکید بر اینکه کار اصلی کاروان کارگروه قرآنی اجرای محافل انس با قرآن است، گفت: علاوه بر این محافل، مسابقات مختلفی در موکب‌های قرآنی که امسال تعداد آنها به پنج موکب رسیده است به صورت خاص شاهد خواهیم بود. از این تعداد موکب‌ها سه موکب توسط طرف عراقی دایر شده و دو موکب نیز به همت اتحادیه تشکل‌های قرآنی راه‌اندازی شده است.

مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین درباره نحوه انتخاب اعضای کاروان نور نیز بیان کرد: بر اساس یک آیین‌نامه شرایط قاریان شرکت‌کننده در این کاروان را اعلام کرده‌ایم و واجدین شرایط، ثبت‌ نام انجام داده‌اند. براساس ضوابط، کمیته راهبری فعالیت‌های قرآنی، قاریان واجد شرایط و افراد اعزامی در این کاروان را انتخاب می‌کنند. البته بیش از ۲۰۰ نفر داوطلب همراهی در این کاروان شدند که از این تعداد ۳۰ نفر براساس ضوابط و همچنین با در نظر گرفتن گستردگی جغرافیایی، مناطق مختلف و برخورداری از سطح قابل قبولی از قرائت و ابتهال انتخاب شدند. همچنین دوستانی که سال گذشته در کاروان همراه بودند، امسال انتخاب نشدند.

محمدی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد پوشش رسانه‌ای فعالیت‌های کارگروه قرآنی ستاد اربعین نیز گفت: پوشش رسانه‌ای این محافل از طریق فضای مجازی و به صورت آنلاین از پایگاه اطلاع‌رسانی اتقان‌نیوز خواهد بود. برای اجرای گروه‌ها موکب‌هایی از قبل در نظر گرفته شده است و البته با توجه به شرایط خاصی که وجود دارد، برخی محافل پیش‌بینی نشده نیز وجود خواهد داشت که به صورت خودجوش و توسط اعضای کاروان نور اجرا می‌شود.

وی در ادامه به پخش 10 محفل فاخر و وزین از رسانه ملی اشاره کرد و افزود: این محافل از روز 21 مهرماه آغاز می‌شود. همچنین امسال برای اولین بار محافلی به صورت مشترک با حضور قاریانی از کشورهای عراق، پاکستان و لبنان نیز برگزار خواهد شد. در کنار این فعالیت‌ها امسال کار توزیع هفت هزار مصحف شریف را در بین زائران خواهیم داشت.

مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین در پایان با خودجوش و مردمی بودن فعالیت‌های این کارگروه اشاره و اظهار کرد: هیچ حمایتی برای این برنامه دریافت نمی‌کنیم، تمامی اعضای کاروان از طریق یک اتوبوس تا مرز منتقل شدند و از آنجا نیز تا نجف به همین صورت بوده است. همچنین هیچ حق مأموریت یا مزایایی برای این افراد در نظر گرفته نشده و حضور در کاروان نور برای آنها یک افتخار محسوب می‌شود.

انتهای پیام
captcha