سوگواره‌های عاشورایی اقوام و آوای محرم میزبان پایتخت‌نشینان است
کد خبر: 3849332
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹

سوگواره‌های عاشورایی اقوام و آوای محرم میزبان پایتخت‌نشینان است

گروه هنر ــ سوگواره‌های عاشورایی اقوام با اجرای آیین‌های عزاداری چهار استان کشور در بوستان لاله و ویژه‌برنامه آوای محرم با تجلیل از چهار پیشکسوت موسیقی مذهبی در فرهنگسرای ارسباران پایتخت برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا، به نقل از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سوگواره‌های عاشورایی اقوام در ادامه ویژه برنامه‌های این سازمان با عنوان «جلوه سوگ» به همت فرهنگسرای خانواده با هدف معرفی آیین‌های سوگواری اقوام ایرانی و به همت گروه‌هایی از استان‌های کردستان، اردبیل، خوزستان و خراسان از ۲۲ مهر به مدت چهار شب از ساعت ۱۸ تا ۲۰ برگزار می‌شود.

۲۲ مهر نیز تعزیه‌خوانی استان خراسان، ۲۳ مهر زنجیرزنی، سینه‌زنی و طبل و سنج‌نوازی استان اردبیل، ۲۴ مهر مویه‌نوازی و سوگواری استان کردستان و ۲۵ مهر طبل، سنج و دمام‌زنی استان خوزستان در سوگواره‌های عاشورایی اقوام اجرا می‌شود.

بوستان لاله پایتخت در خیابان کارگر شمالی، تقاطع بلوار کشاورز واقع شده است.

تجلیل از ۴ پیشکسوت موسیقی مذهبی

براساس این گزارش نشست پژوهشی واکاوی نواهای عاشورایی و تجلیل از چهار پیشکسوت موسیقی مذهبی ایران در ویژه‌برنامه‌ای با عنوان آوای محرم نیز سه‌شنبه ۲۳ مهر ساعت ۱۸ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

معرفی، بررسی نوحه‌ها و نغمه‌های عاشورایی و مناسبت آنها با موسیقی دستگاهی ایرانی از اهداف برگزاری این برنامه است.

چهار پیشکسوت موسیقی مذهبی ایران مصطفی رحیم‌پور، محسن حسن‌زاده، ابوالفضل میرزااحمدی و امیر زینعلی قاهانی در ویژه‌برنامه آوای محرم تجلیل می‌شوند.

همچنین در این برنامه نشست واکاوی نواهای عاشورایی با حضور کارشناسان مهدی امین فروغی، رضا مهدوی و کارشناس مجری علی شیرازی بررسی می‌شود.

رونمایی قطعه عاشورایی «نوای نینوا» برگرفته از سوگواره‌های موسیقیایی استان بوشهر و آیین سینه‌زنی مربوط به این منطقه جغرافیایی کشور با صدای متین رضوانی‌پور و تنظیم بابک ربوخه از دیگر بخش‌های ویژه‌برنامه آوای محرم است.

این قطعه بر اساس نوحه‌های قدیمی منطقه بوشهر در گوشه شوشتری خوانده شده که از جمله آثار معتبر موسیقی نواحی منطقه جنوبی کشور در آیین‌های عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) به‌ویژه مراسم سینه‌زنی است.

یادآور می‌شود، فرهنگسرای ارسباران در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، خیابان جلفا واقع شده است.

انتهای پیام
captcha