از زنان داعشی تا سرطان و تجربه پیش از مرگ
کد خبر: 3849024
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
در هنر و تجربه چه می بینید؛

از زنان داعشی تا سرطان و تجربه پیش از مرگ

دیگر رسانه‌ها ــ جدول گیشه گروه سینمایی هنروتجربه با اکران فیلم‌هایی جدید از مستندهایی درباره خبرنگاری در میان زنان داعشی، اولین قاتل سریالی زن، داستانی پس اآخرالزمانی تا روایتی از لاله‌زار تهران و سقوط جزیره مجنون و تجربه ای نزدیک به مرگ رنگ تازه‌ای گرفت.

به گزارش ایکنا به نقل از ایسنا، گروه سینمایی «هنر و تجربه» با اکران فیلم‌هایی جدید جدول پاییزه خود را نو کرده است که در ادامه توضیحاتی را درباره هریک از این فیلمها میخوانید:

زنانی با گوشواره‌های باروتی / مستند

این مستند سینمایی درباره زنی به نام «نورالحلی» که یک ژورنالیست جنگ است ساخته شده. او با همه مخاطره‌ها و فشارهای اجتماعی که برای حضورش در جنگ با داعش وجود دارد مصرانه مبارزه می‌کند و به کمپ نگهداری زنان داعشی می‌رود. او که برادرش را در جنگ با داعش از دست داده است، اکنون در موقعیتی قرار می‌گیرد که باید روابطی انسانی با این زنان و کودکانشان برقرار کند.

کارگردانی این فیلم را رضا فرهمند برعهده داشته و اولین بار اثرش را در ایران در جشنواره حقیقت یازدهم روی پرده برد که استقبال خوبی هم در ایام جشنواره از آن شد و تعداد نمایشش در جشنواره به سانس فوق العاده رسید و با 7 عنوان نامزدی، یکی از پیشتازان لیست دریافت جایزه از بخش مسابقه ملی این جشنواره شد. همچنین این مستند تاکنون در جشنواره‎های مختلفی چون فیلم فجر، لوکارنو، لایپزیگ و.. به نمایش درآمده و توانسته جوایزی را نیز دریافت کند.. فیلمنامه نویسی این اثر را فاطمه بنیادی برعهده داشته و مرتضی شعبانی نیز تهیه کننده آن بوده است.

از دیگر عوامل این فیلم میتوان به تصویربرداران: رضا فرهمند، مصطفی سیفی، قصی صاحب کاظم، تدوین:رضا فرهمند، فاطمه بنیادی، مصیب حنایی، آهنگساز:کریستف رضاعی، صدابردار: کیومرث محمدچناری، صداگذار: حسن مهدوی، پژوهش: مصطفی سیفی و رضا فرهمند، طراح پوستر: علی باقری، تبلیغات فضای مجازی: احسان جابری، مشاور رسانه‌ای: محسن دلیلی اشاره کرد.

این اثر اکنون در پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر، پردیس سینمایی باغ کتاب، پردیس سینمایی چارسو، پردیس سینمایی گلستان در شیراز، خانه هنرمندان، موزه سینما و پردیس سینمایی هویزه مشهد به نمایش درآمده است.

 

تمام چیزهایی که جایشان خالی است / مستند

زینب تبریزی پیش از ساخت «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» آثاری همچون «سلاطین خیابان‌ها» و «والسی برای تهران» را کارگردانی کرد و در آخرین اثرش که اکنون در گروه هنروتجربه نمایش دارد، زندگی دو زن را روایت میکند که هر دو به سرطان سینه مبتلا شده‌اند ولی یکی از آن‌ها فوت کرده و راوی قصه،روح همین شخص است و  دیگری بعد از بهبودی کامل، به فعالیت‌های خیریه و آگاهی‎بخش به بیماران مبتلا مشغول می‎شود.

این مستند علاوه بر حضور در یازدهمین جشنواره سینما حقیقت، در جشنواره فجر ملی نیز به نمایش درآمد و در اکرانهای خود توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

این مستند 74 دقیقه ای با حمایت سایت حامی‌جو که امکانی را برای فیلمسازان ایجاد کرده تا بتوانند بخشی از هزینه تولید فیلم را توسط مردم و مخاطبان خود تهیه کنند و همچنین مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شده است.

این مستند اکنون در پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر، پردیس سینمایی باغ کتاب، پردیس سینمایی چارسو، پردیس سینمایی گلستان شیراز، پردیس سینمایی هویزه مشهد، خانه هنرمندان تهران، موزه سینما، هنر و تجربه بابل و سینما فرهنگ تهران نمایش پیدا می‌کند.

از دیگر عوامل تولید این فیلم مستند میتوان ازفیلمبردار فاز اول: محمد عاشقی، فیلمبردار فاز دوم: علی رشیدی فر، صداربردار فاز اول: علی علوی، صدابردار فاز دوم: امیر پرتوزاده، تدوینگر: فرحناز شریفی، دستیار تدوین: سولماز افتخاری، آهنگساز: صبا ندایی، نویسنده گفتارمتن: سینا دادخواه و مریم صابری، راوی: سولماز غنی، مشاور کارگردان: عطیه عطارزاده، مشاور تهیه کننده: امید بلاغتی، صداگذار: حسن شبانکاره، طراح لباس: نرگس موسوی، توازن نور و رنگ: رضا تیموری، طراح پوستر: طاها ذاکر، مدیر تولید: روح الله فرح، مدیر اجرایی پروژه: احد محمد کرمی، ترجمه: حسن شرف الدین، زیرنویس: رضا تاری وردی، تیه کنندگان اجرایی: ناصر تبریزی نام برد.

 

مهین / مستند

مستند سینمایی «مهین» به کارگردانی محمد حسین حیدری و تهیه کنندگی مهدی مطهر تازه ترین اثر خانه مستند انقلاب اسلامی است که در قالب داستانی واقعی به شخصیت پیچیده‌ مهین قدیری، اولین قاتل سریالی زن ایران پرداخته شده است.

این مستند سینمایی در جشنواره سال گذشته «سینماحقیقت» و همچنین جشنواره جهانی فجر حضور داشت و علاوه بر موفقیتهایی که در این جشنواره ها به دست آورد سه جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین دستاوردهای هنری از جشنواره بین المللی فیلم شهر نیز دریافت کرد.

این مستند اکنون در پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر، پردیس سینمایی گلستان، پردیس سینمایی هویزه مشهد، تماشاخانه پارس کرمان، هنروتجربه بابل و خانه هنرمندان اکران می شود.

عوامل این مستند عبارتست از کارگردان: محمد حسین حیدری، تهیه کننده: مهدی مطهر، تحقیق و پژوهش: محمد حسین حیدری، مهدی اسدزاده، بازیگر: اعظم عرفانی، مجری طرح: یاسر قارونی، تدوین: محمد حسین حیدری، زهره احمدوند، نویسنده: مهدی اسدزاده، مدیر فیلمبرداری:‌مهدی آزادی، طراح صحنه و لباس: آبتین برقی، صدابردار: حسن شبانکاره، چهره پرداز: امید گل زاده، مدیر تولید: میثم جمالی، مشاور رسانه ای: مهرداد معظمی، تهیه شده در: خانه مستند انقلاب اسلامی.

 

 

صدای آهسته / سینمایی بلند

«صدای آهسته» با نوشته‌ای از محمد رضایی‌راد دومین فیلمِ افشین هاشمی پس از «خسته نباشید!» است، که پیش از فیلم‌های «گذر موقت»، «خاله قورباغه» و «خداحافظ دختر شیرازی» ساخته شده و اکنون پس از سه سال فرصتِ اکران در هنر و تجربه را پیدا کرده است.

این فیلم بر اساس گفته کارگردانش را بر اساسِ یکی از نمایشنامه‌های خاصِ محمد رضایی‌راد ساخته شده و اثری درباره‌ تغییر؛ تغییرِ مردی به زنی؛ که نه علمی‌ است و نه واقعی بلکه نگاهی شاعرانه است به یک موضوعِ غریب.

«صدای آهسته» تاکنون در نمایش‌های بین‌المللیِ خود جوایز بهترین فیلمِ تجربی، بهترین فیلمِ آوانگارد، بهترین فیلمبرداری و... را دریافت کرده است.

موسیقیِ «صدای آهسته» را سکایلر دی‌کِلِهر ساخته است و منوروا سلزا، جورجیا وارنر، جو پلیستر، جیک جئون، کریس بریدی و کیت موئت بازیگران آن هستند.

همچنین اشکان خطیبی و مارتین شمعون‌پور حضورِ افتخاری دارند و رویا تیموریان صدای شخصیت اصلیِ فیلم را اجرا کرده است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: کسی تنها میانِ جنگل... مردی یا زنی؛ کسی نمی‌داند... کسانی می‌آیند و او در باز نمی‌کند... تا بیابد صدایش را... صدای آهسته را…

این فیلم اکنون در پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر، پردیس سینمایی باغ کتاب، پردیس سینمایی چارسو، پردیس سینمایی گلستان، پردیس سینمایی کوروش، پردیس سینمایی هویزه مشهد، موزه سینما، خانه هنرمندان، هنر و تجربه بابل و سینما فرهنگ اکران می شود.

 

گندم / سینمایی بلند

سمیح کاپلان اوغلو از فیلم‌سازان شاخص سینمای ترکیه است که آثارش در جشنواره‎‌های معتبر بین‌المللی به نمایش درآمده و جوایز متعددی را دریافت کرده‌اند که از جمله آنها میتوان به جشنواره بین‌المللی سنگاپور، جشنواره بین‌المللی فیلم برلین، جشنواره کن، جشنواره‌های فجر، بالدیبیا و بانکوک، جشنواره ونیز و شصتمین جشنواره برلین اشاره کرد.

«گندم» بر اساس سوره‌ها و آیه‌هایی از قرآن نوشته شده و راوی داستان پساآخرالزمانی است که در آن انسان‌های باقی‌مانده یا در بقایای شهرها مستقر هستند یا در مزرعه‌هایی که زیر کشت رفته‌اند. در مناطقی که «سرزمین‌های مردگان» نامیده می‌شوند نیز مهاجرانی از خشکسالی و بیماری‌های مسری‌ای رنج می‌برند که از لحاظ ژنتیکی مشکلات خاص خودشان را دارند.

«گندم» محصول ۲۰۱۷ ترکیه، آلمان، فرانسه، سوئد، قطر است که سال گذشته در جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده رفت و در بخش بین‌الادیان برنده جایزه بهترین فیلم شد. این فیلم هم‌چنین جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی توکیو را برنده شده و نامزد جایزه قلب سارایووی بهترین فیلم در جشنواره سارایوو ۲۰۱۷ هم بوده‌است.

کارگردان این فیلم در گفت و گویی بیان کرده که این پروژه نزدیک به چهار یا پنج سال طول کشیده است و چون کار مشترک آلمان، جمهوری چک، سوئد، فرانسه، قطر و ترکیه بوده تأیید پروژه و تأمین سرمایه لازم برای تولید، زمان زیادی برده و لوکیشنهای آن از سه کشور ترکیه، آلمان و ایالات متحده انتخاب شدند.

این اثر که اکنون در پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر، پردیس سینمایی باغ کتاب، پردیس سینمایی چارسو پردیس سینمایی گلستان شیراز، هنر تجربه بابل، سینما فرهنگ، موزه سینما، پردیس سینمایی هویزه مشهد، تماشاخانخ پارس کرمان و خانه هنرمندان تهران اکران میشود.

زغال / سینمایی بلند

فیلم سینمایی «زغال» که به ترکی (KÖMÜR) نوشته میشود، اولین تجربه سینمایی اسماعیل منصف، به زبان ترکی و با بازیگران ترک زبان ایرانی تولید شده و محصول مشترک ایران و فرانسه به تهیه‌کنندگی اتیین دریکاد است.

این فیلم روایتگر داستان مردی است به نام غیرت. غیرت در یکی از روستاهای مرزی آذربایجان به کار زغال سازی مشغول است. پسر او یاشار که به خاطر دزدیدن طلا در زندان به سر می برد، برای عروسی خواهرش به مرخصی می آید. اما گم شدن ناگهانی یاشار، غیرت را با چالش جدیدی رو به رو می کند.

هادی افتخارزاده، فرید ادهمی، ژیلا شاهی ، یوسف یزدانی، یوسف جاوید، توران قربانی، کامیار شکیبایی، امین حاجی اکبری، عنایت خوبدل، یاسمین خلخالی، محسن محمدی، مریم قاسمی، مهدی سمساری بازیگران این فیلم هستند.

عوامل فیلم سینمایی «زغال» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: اسماعیل منصف، مدیر فیلمبرداری: محمدرضا جهان‌پناه، طراح صحنه و لباس: سعید اسدی، صدا: حسن شبانکاره، بنیامین لائورنت، نیکلاس ژاول، تدوین: اسماعیل منصف، موسیقی: مهدی نادری، دستیار کارگردان و برنامه ریز: اسد آتش بیگی، عکاس: محمد رضا بادامچی، طراح پوستر: بهزاد خورشیدی، تصحیح رنگ و نور: حمیدرضا فتوره چیان، دستیار اول فیلمبردار: هادی منوچهرپناه، دستیار تهیه‌کننده: صدف صادقیان پور، مدیرتولید: مرتضی ابراهیمی، مجری طرح: وحید صداقت، تهیه کننده: اتیین دریکاد، اسماعیل منصف، نادر تکمیل همایون، نسیم محمودی، محصول مشترک ایران و فرانسه.

زغال که اکران خود را به تازگی آغاز کرده است اکنون در پردیس سینمایی کوروش پردیس سینمایی باغ کتاب پردیس سینمایی چارسو سینما فرهنگ موزه سینما خانه هنرمندان سیتی سنتر اصفهان تماشاخانه پارس کرمان سینمایی گلستان پردیس ستاره باران تبریز پردیس سینمایی هویزه مشهد مجتمع فرهنگی و سینمایی هنر و تجربه بابل نمایش دارد.

زمستان است / مستند

فیلم مستند زمستان است به کارگردانی مهرداد زاهدیان و تهیه کنندگی پیروز حناچی شهردار تهران با موضوع بررسی تاریخی خیابان لاله زار تهران در جدول اکران گروه هنر و تجربه قرار گرفته است.

این مستند 85 دقیقه‌ای حکایت تجددخواهی در ایران است که کمابیش مشابه سرگذشت خیابان لاله‌زار تهران است.

در خلاصه این اثر آمده است: این خیابان یکی از شاخص‌ترین نمونه‌ها در ایران است که به عنوان نمادی از میل به تجددطلبی، قابل مطالعه است. این خیابان محلی برای تجربه فضای مدرن و غربی در دل تهران بود؛ همچنان که کانونی بود برای تجمع روشنفکران، دفاتر روزنامه‌ها، تئاترهایی که به مضامین ادبی، فلسفی، سیاسی توجه می‌کردند و سینماهایی که آخرین تولیدات سینمایی را به نمایش می‌گذاشتند؛ درواقع مجموعه‌ای از عناصر مختلف که این خیابان را به گذرگاهی فرهنگی مبدل می‌کرد. با وقوع کودتای سال 1332 و افزایش جمعیت پایتخت، لاله‌زار آرام آرام هویتی تازه به خود دید؛ هویت پیشین محو شد و ابتذالی بازاری به جای آن نشست. امروزه لاله‌زار در انبوهی از بنگاه‌های اقتصادی و بی‌هویتی محض گم شدهاست؛ همان سرنوشتی که مشابه آن برای نیات و اهداف تجددخواهی رقم خورد...»

مستند بلند «زمستان است» تاکنون موفق به کسب تندیس شایستگی بهترین فیلم مستند بیست و یکمین جشن بزرگ خانه سینما، نشان شیر سنگی بهترین پژوهش و بهترین فیلم مستند بلند از یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران شده است.

 

 

زیر صفر مرزی / مستند

مستند «زیر صفر مرزی» به کارگردانی مهدی افشار نیک و تهیه‌کنندگی علی جلیلوند با درون مایهای درباره دفاع مقدس برای نخستین بار در بخش جایزه شهید آوینی جشنواره دوازدهم سینما حقیقت به نمایش درآمد.

این مستند داستانی از ناپدید شدن سرداری در روزهای آخر جنگ در سرزمین غریب است که حرف‌ها و شایعات بسیاری را موجب می‌شود. شایعاتی که به سقوط جزیره مجنون مربوط است و حالا پس از سال‌ها آن حرف‌ها،آن سرزمین و آن سردار روایت می‌شود.

مدیریت فیلم‌برداری این مستند را سعید حیدری انجام داده و تدوین آن‌ را حمید نجفـی‌راد انجام داده است. از دیگر عوامل فیلم هم می‎توان به سیدعلیرضا علویان(طراحی و ترکیب صدا)، احمد صابری(صدابردار)، علی صمدپور(آهنگساز)، محمد عزیزی(مدیر تولید)، امیر مهرابی(طراح صحنه و لباس) اشاره کرد.

 

لالایی جنگ / مستند

«لالایی جنگ» به کارگردانی حبیب باوی ساجد تصویرگر وضعیت روستاهای مرزی جنوب غربی ایران در آغاز جنگ است.

درباره این مستند آمده است که در آغاز جنگ حزب بعث عراق و ایران، نخستین مکان‌هایی که به تصرف دشمن درآمدند، روستاهای مرزی بودند. روستایی‌هایی که بعدها میان دوجبهه گیر افتادند.

تحقیق و پژوهش «لالایی جنگ» را حبیب باوی ساجد انجام داده و کارگردانی آن را نیز خودش برعهده داشته است.

از دیگر عوامل تولید این اثر میتوان به محمد رمضان احمدی، سید باقر موسوی(تصویربرداری)، طالب پورمسلمی وحبیب باوی ساجد(تدوین)، بدرالسادات برنجانی(گفتار متن)، عارف شرهانی (دستیارکارگردان)، فاطمه چندریان پور (مدیرتولید،محمد مهدی اصل عباسی(موسیقی)،محسن غلام زاده(مجری طرح) و محبوبه هنریان (تهیه‌کننده) اشاره کرد.

 

زنده باد مرگ / سینمایی بلند

امیر شیرمحمدی کارگردان و بهروز افخمی تهیه کننده این فیلم؛ در این اثر تجربهای نزدیک به مرگ که عنوانی پزشکی برای کسانی است که دچار ایست قلبی یا توقف علائم حیاتی شدهاند و بعد مجدد به زندگی برگشته اند را  به تصویر کشیدند.

امیر شیرمحمدی که فارغ‌التحصیل دانشکده سینما تئاتر در رشته کارگردانی است، او تاکنون چند فیلم تلویزیونی و تئاتر کارگردانی کرده و دستیار اول کارگردان در فیلم سینمایی«روباه» به کارگردانی بهروز افخمی هم بوده.

در خلاصه داستان این اثر که جدیدترین اثری است که به تهیه کننده افخمی روی پرده میرود آمده است: یک دانشجوی پزشکی تصمیم می‌گیرد تحت تاثیر تماشای یک فیلم سینمایی، مرگ موقتی را تجربه کند. از آنجا که او برای انجام این کار نیاز به کمک دوستانش دارد، تلاش می‌کند آن‌ها را نیز برای انجام این آزمایش ترغیب کند. دوستان او در ابتدا زیاد به امنیت این جریان اعتقاد ندارند، اما پس از اینکه روی یک نفر داوطلب امتحان می‌کنند و جواب می‌گیرند، جرات پیدا می‌کنند خودشان نیز این آزمایش عجیب را امتحان و دنیای تاریک مرگ را تجربه کنند.

در این اثر امیر شیرمحمدی و میثم عقیقی که فیلمنامه نویس این اثر بودند سام کبودوند، مرجان شیرمحمدی، مهرداد هاشمی، خیام وقار کاشانی، امیر شیرمحمدی، امین وجگانی، مهدی کاسه ساز، فرهاد حیدری نقش افرینی می‌کنند.

 

سفر / سینمایی بلند

این اثر چهارمین فیلم داستانی بلند محمد الدراجی است و «سفر» محصول همکاری عراق، کانادا، انگلیس، فرانسه، قطر، هلند است که در بخش «جلوه‌گاه شرق» سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجرهم حضور داشت.

«سفر» با بازی عامر علی جبراه، زهرا قندور داستان شخصتی به نام سارا است با نیت و قصدی شوم برای مراسم بازگشایی مرکزی در بغداد به این شهر وارد می‌شود. در همین حال که او برای انجام یک اقدام غیرقابل تصور خود را آماده می‌کند، تمام برنامه‌های او در پیِ یک برخورد ناخواسته و ناخوشایند به ‌هم می‌ریزد، به عنوان نماینده عراق به اسکار خارجی زبان ۲۰۱۹ و و گلدن گلوب معرفی شد و البته برای اولین بار در بخش سینمای معاصر جهان جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو به نمایش درآمد.

محمد الدراجی تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم در بغداد متولد شد و فیلم هایی مانند«رویاها»، «پسر بابل» و «شن‌های بابل» را کارگردانی کرد.

انتهای پیام
captcha