تکاپوی اربعین در جان ایران/ از موزه ملی قرآن چه می‌دانیم
کد خبر: 3849014
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
بر خط جامعه؛

تکاپوی اربعین در جان ایران/ از موزه ملی قرآن چه می‌دانیم

گروه جامعه ــ ثبت نام حدود سه میلیون نفر از مردم کشورمان در سامانه سماح و راهی شدن آنان برای پیاده‌روی اربعین، حمایت کامل وزارت بهداشت از لردگان و تغییر و تحولات در موزه ملی قرآن از مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی هفته اخیر بودند.

تکاپوی اربعین در جان ایران/ از موزه ملی قرآن چه می‌دانیم؟به گزارش ایکنا؛ ثبت نام حدود سه میلیون نفر از مردم کشورمان در سامانه سماح و راهی شدن آنان برای پیاده‌روی اربعین، حمایت کامل وزارت بهداشت از بیماران لردگان، تغییر و تحولات در موزه ملی قرآن، پیروزی پرگل تیم ملی فوتبال کشورمان در برابر کامبوج و حضور پرشور بانوان در ورزشگاه آزادی مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی هفته اخیر بودند.

در بسته خبری بر خط جامعه، برخی از مهم‌ترین اخبار و سوژه‌های گروه اجتماعی ایکنا را گردآورده‌ایم که بازخوانی آن خالی از لطف نیست.

الگوهای خیر دینی در پیاده‌روی اربعین

محمدرضا پویافر، پژوهشگر جامعه‌شناسی دین و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین این هفته در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره الگوهای خیر دینی در آیین پیاده‌روی اربعین، اظهار کرد: طبق پژوهشی که در سال ۱۳۹۶ و به کمک ۱۲ نفر در پیاده‌روی اربعین انجام دادیم، الگوهایی از خیر دینی در این آئین احصا کردیم. مسئله ما در پژوهش از اینجا آغاز شد که دیدیم معمولاً بخش عمده روایت ایرانیان از اربعین، مربوط به خدمات و پذیرایی است، به گونه‌ای که گاهی اولین روایت بعد از تجریه دینی، روایت خدمات است؛ لذا به این نتیجه رسیدیم که چگونگی خیررسانی و انواع و اقسام خیر دینی در این آئین، برای مطالعه اهمیت دارد.

وی در ادامه گفت: مهم‌ترین یافته‌ در این پژوهش، سنخ‌بندی خیر دینی در پیاده‌روی اربعین بود. هفت سنخ از کارهای خیر شناخته شد؛ ۱- خدمات اسکان، استراحت و تغذیه ۲- بهداشت، سلامت و تغذیه ۳- خدمات فنی و تعمیراتی ۴- فرهنگی ۵- ویژه کودکان ۶- خیر سیاسی و ایدئولوژیک۷ - خدمات تسهیل سفر. بین این یافته‌ها از همه مهم‌تر استخراج سنخی به نام سنخ خیر سیاسی برای گروه، جالب و حائز اهمیت بود.

تکاپوی اربعین در جان ایران/ از موزه ملی قرآن چه می‌دانیم؟

این مصاحبه را اینجا بخوانید.

بازگشت صابری به موزه ملی قرآن

این هفته، حجت الاسلام فخرالدین صابری، به عنوان رئیس جدید موزه ملی قرآن کریم از سوی محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معرفی شد. 

تکاپوی اربعین در جان ایران/ از موزه ملی قرآن چه می‌دانیم؟

فخرالدین صابری پیش از این نیز از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶ به مدت شش سال ریاست این موزه را بر عهده داشت و در سال ۹۶ جای خود را به لهراسبی داده بود.

میراث‌دار مهجوریت قرآن

تأسیس ساختمان این موزه به عنوان فرهنگسرا از سال ۱۳۵۴ آغاز و در سال ۱۳۵۷ ادامه پروژه متوقف شد، سرانجام در سال ۱۳۷۳ پروژه با دستور حسن حبیبی، معاون اول وقت ریاست جمهوری ادامه و در سال ۱۳۷۶ پایان پذیرفت و تحویل سازمان میراث فرهنگی شد، اما به بهره‌برداری نرسید تا سرانجام با پیگیری‌های حبیبی در سال ۱۳۸۴، این بنا که در کنار کاخ مرمر و ساختمان کنونی مجلس خبرگان قرار دارد به عنوان موزه ملی قرآن در نظر گرفته شد.

از سه طبقه موزه، طبقه منفی یک و دو به نمایش نسخ خطی قرآن کریم، کتب ادعیه و موضوعات دیگر که منشعب از علوم قرآنی است اختصاص دارد، در گالری‌های موزه تابلو‌های هنری، طراحی، خوشنویسی و نگارگری هنرمندان معاصر به نمایش گذاشته می‌شود، آثار موجود پیرامون سه محور هستند که عبارت‌اند از: آثار تاریخی فرهنگی مانند نسخ خطی، چاپ سنگی قرآن کریم، مرقعات، کتب ادعیه، طومار‌ها و سایر آثاری که موضوعشان به نوعی با قرآن مرتبط است. دسته دوم آثار مربوط به خوشنویسان و هنرمندان معاصر و محور سوم هم مربوط به اشیا، سکه، ظروف، جعبه، قلمدان و نظایر این‌ها که با مضامین قرآنی در ارتباط هستند، می‌شود. این موزه در حال حاضر ۶۵۰ اثر دارد که بخش بزرگ آن نسخ خطی قرآن است.

تکاپوی اربعین در جان ایران/ از موزه ملی قرآن چه می‌دانیم؟

موزه قرآن طی این سال‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بود که از جمله می‌توان به مشکلات رطوبتی و امکان آسیب‌رسانی به اسناد و قرآن‌ها و نسخه‌های خطی موجود در موزه، ایجاد مشکلات حفاظتی برای بازدید از موزه، مشخص نبودن نقش مدیر موزه و عدم اختیار وی در هزینه‌کردها، عدم توانایی در گردآوری آثار نفیس قرآنی و کم‌توجهی به این موزه نسبت به موزه‌های ملی دیگر از سوی مسئولان وزارت میراث فرهنگی اشاره کرد که بار‌ها در سخنان و یا استعفانامه سال ۹۷ لهراسبی، رئیس سابق موزه نیز از آن یاد شده است.

گزارش ایکنا از موزه ملی قرآن را اینجا بخوانید.

عرضه لباس پیاده‌روی اربعین در نمایشگاه «راهیان اربعین»

نمایشگاه محصولات و نیازمندی‌های زائران اربعین با عنوان «راهیان اربعین» از ۱۰ تا ۱۹ مهرماه، در مجموعه چهل‌سرای مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.

در این نمایشگاه تیم «نوران» از گروه‌های موفق حاضر در مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، محصول خلاقانه خود را در قالب لباس مناسب پیاده روی اربعین عرضه کردند.

آیا در کافه‌ها آسیب اجتماعی تولید می‌شود؟

در ادامه گفت‌وگوهای ایکنا با صاحبنظران عرصه جامعه و فرهنگ درباره کافه، عصر یک روز پاییزی در کافه‌ای واقع در ساختمان آ.اس.پ تهران با رحیم محمدی و سیدجواد میری، دو تن از جامعه‌شناسان نام‌آشنای کشورمان به گفت‌وگو نشستیم. پرسش از علل رشد تعداد کافه‌ها و گرایش جوانان به کافه‌‌نشینی محور اصلی این گفت‌وگو بود.

تکاپوی اربعین در جان ایران/ از موزه ملی قرآن چه می‌دانیم؟

در بخش اول میزگرد ایکنا با رحیم محمدی و سیدجواد میری، جامعه‌شناسان پرکار کشورمان، درباره علت تعداد رشد کافه‌ها و اقبال به کافه‌نشینی سخن به میان می‌آید. تحلیل‌های عمیق جامعه‌شناسی از تغییر و تحولات زندگی شهری، فقدان روابط عاطفی و اجتماعی در کلانشهر، پدیده سبک زندگی و تعریف آسیب اجتماعی از بحث‌های این میزگرد جذاب است.

این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

دو دهه غفلت؛ چهار دقیقه گزارش

اخبار ساعت ۲۰:۳۰ سه‌شنبه ، ۱۶ مهرماه در گزارش ویژه خود با عنوان «صریح درباره فرهنگ» که چهار دقیقه و ۲۰ ثانیه به طول کشید، به موضوع کافه و کافه‌نشینی پرداخت. گزارشی که به سرعت واکنش‌هایی منفی در فضای مجازی را برانگیخت. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی معتقدند این گزارش با رویکرد منفی نسبت به کافه‌ها نگریسته و زمینه‌سازی تقابل با این فضای اجتماعی را مهیا کرده است. از آنجا که گروه اجتماعی ایکنا در دو ماه اخیر در سلسله‌ مصاحبه‌های، کافه‌گردی را به دقت مورد مطالعه قرار داده است، در این گزارش به تحلیل گزارش ۲۰:۳۰ پرداختیم.

تکاپوی اربعین در جان ایران/ از موزه ملی قرآن چه می‌دانیم؟

این گزارش را اینجا بخوانید.

اپلیکیشن هوشمند فانوس؛ پل ارتباطی خدمات و نیاز زائران اربعین

مراسم رونمایی از اپلیکیشن دستیار هوشمند پیاد‌ه‌روی اربعین حسینی با عنوان «فانوس» با هدف ایجاد ظرفیت برای تبدیل شدن هر زائر به یک خادم، عصر یکشنبه ۱۴ مهرماه، با حضور میثم احمدی، مدیر اجرایی این پروژه و جمعی از فعالان حوزه اربعین در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

تکاپوی اربعین در جان ایران/ از موزه ملی قرآن چه می‌دانیم؟


مدیر اجرایی اپلیکیشن «فانوس» در مراسم رونمایی از این نرم‌افزار گفت: با تولید این برنامه به عنوان دستیار هوشمند پیاد‌ه‌روی اربعین حسینی(ع)، تلاش می‌کنیم تا تجربه خادمی برای هر زائر در مسیر پیاده‌روی اربعین فراهم شود.

خدمت‌رسانی به زائران اربعین از عواید موقوفات در ۱۰ محور

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه این هفته با تشریح خدمات فرهنگی، اسکان و اطعام این سازمان برای زائران پیاده‌روی اربعین حسینی، اظهار کرد: در جلساتی که در شورای اربعین سازمان برگزار شد ۱۰ محور را برای خدمت‌رسانی و اطعام زائران اباعبدالله(ع) ساماندهی کردیم.

تکاپوی اربعین در جان ایران/ از موزه ملی قرآن چه می‌دانیم

وی در ادامه گفت: تمام برنامه‌های خدماتی اسکان و اطعام برای این منظور است که بتوانیم خدمات فرهنگی بهتری به مردم ارائه دهیم، بدین منظور ۱۰۰ مبلغ را در کنار مواکب مستقر می‌کنیم تا ضمن انجام برنامه‌های فرهنگی، نماز جماعت را به موقع اقامه کنند. همچنین هزاران بسته اقلام فرهنگی بین مردم توزیع می‌شود. با هماهنگی‌های انجام شده با صدا و سیما و هیئت رزمندگان اسلام، دعای کمیل و ندبه از چند شبکه تلویزیونی پخش می‌شود. در سامرا که رویکرد تقویت وحدت شیعه و سنی را دنبال می‌کنیم برنامه‌های فرهنگی متنوع از جمله محافل انس با قرآن را پیگیر هستیم.

سند برند ملی گردشگری تا دهه‌ فجر آماده می‌شود

علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این هفته اظهار کرد: در حوزه صنایع‌ دستی نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده و شهر‌ها و روستا‌هایی را ثبت جهانی کرد‌ه‌ایم و در حال حاضر رتبه بالایی داریم و از چین جلوتر هستیم. ثبت جهانی شهر‌ها و روستا‌های صنایع‌دستی باعث شده تا شاهد رونق اقتصاد در آن منطقه باشیم. بسیاری از رشته‌های صنایع‌ دستی نیز احیا شده و در حوزه ایجاد اشتغال اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

تکاپوی اربعین در جان ایران/ از موزه ملی قرآن چه می‌دانیم؟

وی سپس به برنامه‌ریزی‌ها برای تدوین سند توسعه گردشگری اشاره کرد و افزود: سند توسعه گردشگری آماده شده و در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است و به‌ زودی در دولت مطرح می‌شود و امیدوارم هرچه زودتر این سند تصویب شود.

مرکز خدمات جامع سلامت در روستای چنارمحمودی

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این هفته در نامه‌ای به علیرضا رییسی، معاون بهداشتی این وزارتخانه دستور داد، هر چه سریعتر مرکز خدمات جامع سلامت در روستای چنار محمودی شهرستان لردگان ایجاد و تیم تخصصی و فوق تخصصی در این مرکز مستقر شود.

تکاپوی اربعین در جان ایران/ از موزه ملی قرآن چه می‌دانیم؟

در این نامه آمده است: تأمین دارو، تحت پوشش قرار دادن موارد غیر بیمه، توان بخشی و پوشش امدادی بدون وقفه باید انجام پذیرد. بدیهی است تمامی موارد تشخیصی و درمانی تا انتها رایگان خواهد بود. جهت ایجاد مرکز خدمات جامع سلامت در روستا هرچه زودتر اقدام و تیم تخصصی و فوق تخصصی در مرکز مذکور و همچنین در مرکز مشاوره شهرستان لردگان مستقر و نتیجه روزانه اعلام شود.

 

انتهای پیام
captcha