معروف‌ترین القاب امام زمان(عج) چه معنایی دارند
کد خبر: 3848984
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲

معروف‌ترین القاب امام زمان(عج) چه معنایی دارند

گروه حوزه‌های علمیه ــ امام زمان(عج) دارای اسامی و القاب زیادی هستند که برخی از آن‌ها مشهورتر و پرکاربردتر است که از جمله می‌توان به مهدی، قائم و منتظر اشاره کرد که در ادامه توضیح مختصری در این زمینه بیان می‌شود.

معروفترین القاب امام زمان(عج)به گزارش ایکنا، «منتَظَر؛ قائم و مهدی» پرکاربردترین القاب امام محسوب می‌شوند که توضیح مختصری در این زمینه از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد.
 
از امام جواد(ع) روایت شده است که حضرت مهدی(عج) را منتظَر می‌نامند؛ چون دوران غیبت برای وی، بسیار طولانی خواهد بود. مخلصان امت با وجود طولانی شدن این دوره، ظهور او را انتظار خواهند کشید، ولی شک‌کنندگان، دچار تردید خواهند شد و او را انکار خواهند کرد. همچنین آن حضرت را منتظِر نیز نامیده‌اند، زیرا ایشان همیشه در انتظار اذن پروردگار برای ظهور و قیام برای برقراری عدل در جهان هستند.
 
در برخی از روایات، ضمن ذکر برخی از القاب، به وجه تسمیه‌ آن‌ها نیز اشاره شده است: از امام جواد(ع) پرسیده شد که چرا به امام مهدی(عج) «منتظر» گفته می‌شود؟ امام(ع) فرمود: «لانّ له غیبه تکثر ایّامها و یطول امدها، فینتظر خروجه المخلصون و ینکره المرتابون...؛ چون برای مهدی(ع) غیبتی است که روزهای آن بسیار و مدّت آن، طولانی است. مخلصان، منتظر ظهور او می‌مانند و اهل ریب او را انکار می‌کنند».
 
مهدی و لقب قائم
قائم و مهدی از پرکاربردترین القاب امام زمان(عج) هستند. ابوسعید خراسانی می‌گوید: به امام صادق(ع) عرض کردم: «آیا مهدی و قائم یکی هستند؟» فرمود: «آری». گفتم: «به چه علت او را مهدی می‌نامند؟»، فرمود: «چون به هر امر مخفی هدایت می‌کند. و قائم نامیده می‌شود، چون بعد از آن که از یادها رفت که او به کار عظیمی ‌قیام می‌کند، قیام خواهد کرد».
 
قائم
از پرکاربردترین و مهم‌ترین اسامی امام مهدی(عج) لقب «قائم» است به معنای قیام‌کننده و کسی که به پا می‌خیزد. این نام بسیار زیبا با اشاره به قیام حضرت و مبارزه و جهادی که در آینده با اهل ظلم خواهند داشت انتخاب شده است و در میان مسلمین قائم آل محمد(ص) نامی بس آشناست. روایات بسیاری درباره این لقب در کتب حدیثی گردآوری شده‌اند، نمونه‌هایی از احادیث به شرح زیر است: امام صادق(ع)  فرمود: «اذا توالت ثلاثة اسماء: محمد و على و الحسن، فالرابع القائم» - «هنگامى كه سه اسم محمد و على و حسن دنبال هم آمدند، پس چهارمین آنان قائم است».
 
امام جواد(ع)  نیز مى فرماید: «اِنّ القائم منّا هو المهدى الّذى یجب ان ینتظر فى غیبته و یطاع فى ظهوره»؛ «به راستى که قائم از ما، مهدى است که در ایام غیبت، انتظار او و در دوران ظهور، اطاعت او واجب است». امام مهدی(عج) به این خاطر که در برابر ظلمی که جهان را خواهد گرفت قیام خواهند کرد و به دلیل اینکه در برابر وضعیت نابرابر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی واکنش نشان خواهند داد این لقب را از آن خود کرده اند و به نام قائم شناخته می‌شوند.
 
امام صادق(ع)  فرموده است: «سمّى القائم لقیامه بالحق» ؛ «قائم نامیده شده، به جهت اینكه قیام به حق خواهد كرد». همچنین امام رضا(علیه السلام)  نیز فرموده است: «تمام الامر بقائم آل محمد»؛ «تمام امر به دست قائم آل محمد(ص)  است».
 
از امام جواد(علیه السلام)  نیز سؤال شد: چرا او را قائم مى نامند؟ امام فرمود: «لأنّه یقوم بعد موتِ ذکرِه و ارتدادِ اکثرِ القائلین بأمامته؛ چون پس از آن قیام مى کند که از یاد‌ها رفته است و بیشتر معتقدان به امامتش برگشته اند».
 
امروزه شیعیان همزمان با شنیدن نام قائم(عج) از جا برمی‌خیزند و به نشانه ادای احترام سر پا می‌ایستند تا نام و یاد حضرت را زنده نگه دارند و به پاس انتظار ایشان برای ظهور با وی اظهار پیوند و وابستگی می‌کنند. این عادت در زمان امام صدق(ع) نیز مرسوم بوده است؛ حتى نقل شده است: در حضور امام رضا(علیه السلام)  کلمه قائم ذکر شد، آن حضرت برخاست و دست بر سر نهاد و فرمود: «اللهم عجّل فرجه و سهّل مخرجه».
 
امام صادق(علیه السلام)  نیز فرموده است: «سزاوار است که وقت برده شدن نام قائم(براى احترام)، به پاخیزند و از خداوند تعجیل در فرجش را بخواهند».
انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
ثنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۴ - ۰۹:۵۶
51
72
عالی بود
پاسخ ها
نیما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴۰۰/۰۲/۲۲ - ۱۵:۴۳
راستش من نفهمیدم
captcha