نهادهای فرهنگی باید آراسته به حق باشند
کد خبر: 3848970
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۹
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد گفت:

نهادهای فرهنگی باید آراسته به حق باشند

گروه دانشگاه - امام جمعه موقت تهران در گردهمایی مدیران سازمان دانشجویان بیان کرد: یک نهاد فرهنگی وقتی می‌تواند برای ترویج حق در جامعه قدم بردارد که ابتدا خود آراسته به حق باشد و این مهمترین مسئولیت آن است.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران در چهارمین گردهمایی مدیران اجرایی شعب سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی که امروز پنج‌شنبه ۱۸ مهرماه در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد، با اشاره به سخنی از حضرت اباعبدالله (ع) اظهار کرد: وجود مبارک حضرت اباعبدالله (ع) در آستانه ورود به کربلا خطاب به اصحاب خود که در رکاب آن حضرت حضور داشتند بیاناتی فرمودند که به فرازی از این کلام اشاره می‌کنم؛ ایشان فرمودند: «اَلا تَرَوْنَ اِلَی الْحَقِّ لا یُعْمَلُ بِهِ، وَ اِلَی الْباطِلِ لا یُتَناهی عَنْهُ، لِیَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ فِی لِقاءِ َربِّهِ مُحِقّاً، فَإِنّی لا أَرَی الْمَوْتَ إِلاّ سَعادَةً». یکی از مواردی که به زیبایی روح و جان عاشورا را جلا می‌دهد، همین فراز است که می‌فرمایند: «به حق عمل نمی‌شود و از باطل نهی نمی‌گردد».

ابوترابی‌فرد ادامه داد: بر اساس این سخن، جامعه اسلامی به عنوان یک سازمان و نهادی در تراز قرآن، جامعه و نهادی است که حق را می‌شناسد و در همه عرصه‌ها و لایه‌های زندگی در کنار حق قرار می‌گیرد. جامعه غیردینی هم جامعه‌ای است که از حق فاصله می‌گیرد و در کنار باطل قرار می‌گیرد و باطل در آن جامعه جولان می‌دهد. در جامعه دینی، انسان متعهد نمی‌تواند آرام و بی‌تفاوت باشد. انسان متعهد و مسئول، انسانی است آماده برای کنار گذاشتن باطل با به میدان آوردن باارزش‌ترین دارایی خود که جان اوست. در این فراز و در پایان آن حضرت خودشان را پرچمدار این حرکت معرفی می‌کنند؛ «إِنّی لا أَرَی الْمَوْتَ إِلاّ سَعادَةً».

به گفته امام جمعه موقت تهران؛ این فراز زیباترین مسیر را برای فردی که می‌خواهد در مسیر اندیشه دینی حرکت کند، ترسیم کرده است. دغدغه انسانی که حیات دینی و توحیدی دارد؛ شناخت حق و تعهد نسبت به آن، آراستگی به حق و تلاش برای حاکمیت آن است. یک انسان آراسته به فرهنگ عاشورایی انسانی است که تلاش می‌کند باطل را بشناسد و از آن فاصله بگیرد و در جهت حذف آن از عرصه حیات تلاش کند.

وی با بیان اینکه حق همه زوایای زندگی انسان را در برمی‌گیرد و هر جا حق باشد امکان حضور باطل هم وجود دارد، گفت: در قرآن کریم، آب و سیرخروشان آن نماد حق معرفی می‌شود و کف‌های روی آب نماد باطل است. این باطل در جوار حق به وجود می‌آید؛ لذا ما همیشه با باطل روبرو هستیم. باید برای شناخت و فهم درست و برخورد مناسب با آن دارای برنامه و نقشه راه باشیم و نیز برای شناخت حق و قرار گرفتن در کنار حق.

ابوترابی‌فرد بیان کرد: رسالت کلیدی یک نهاد فرهنگی این است که اولاً خود آراسته به حق باشد، متولیان آن در همه حوزه‌های حیات فردی، خانوادگی، سازمانی، تشکیلاتی و مدیریتی، تلاش کنند حق را بشناسند و در کنار آن قدم بردارند و این مهمترین مسئولیت آنهاست. آن وقت این نهاد برای ترویج حق در جامعه موقعیت خوبی خواهد داشت. حرکت در جهت پالایش و اصلاح خویشتن و آراستگی خود به همه سطوح حقانیت، مهمترین مسئولیت ماست.

به گفته وی؛ یکی از ریشه‌های مشکلات فرهنگی ما این است که بیش از آنکه دغدغه اصلاح خود را داشته باشیم، به ظاهر دغدغه رشد فرهنگی جامعه و دیگران را داریم. این از اساسی‌ترین مشکلات ماست. مدعیان فرهنگ و ترویج فرهنگ اسلامی و دینی باید خودشان به ارزش‌های فرهنگی آراسته و در این جهت عنصر‌ی جدی و فعال باشند. فرهنگ دینی و آرمانی که قرآن ما را به آن فرا می‌خواند در همین کلمات خلاصه شده؛ که باید برای شناخت حق و تمسک به حق تلاش کرد. حق را هم در سایه حیات عقلانی و علمی و ایمان می‌توان شناخت.

وی گفت: گاهی باطل چهره خود را تغییر می‌دهد و رنگ حقیقت به خود می‌گیرد. آیات مربوط به منافقان از همین رو در قرآن آمده است. یکی از دغدغه‌های رهبری جامعه اسلامی هم، شناخت حق است. اگر ما در این چهار دهه در عرصه سیاست خارجی آن سیری که از آغاز نظام وجود داشت را شاهد نبودیم، الان در چه موقعیتی قرار داشتیم؟ احتمالاً آمریکایی‌ها بر ما مسلط بودند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با طرح این پرسش که میان تلاش برای آراستگی به حق و قرار گرفتن در کنار حق و تلاش برای ایستادگی در مقابل باطل، کدام‌یک سخت‌تر است؟، افزود: کار معرفتی سخت‌تر است یا رفتاری؟ کم نبودند کسانی که معاویه را شناخته بودند، اما آمادگی ایستادگی و مقابله با او را نداشتند. آنجا که نمی‌دانیم باید توقف کنیم، نشان از آن است که در رفتار و حوزه عمل کار سخت است و ما متوقف شده‌ایم. قرآن هم در این‌باره می‌فرماید: «وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا»؛ کسانی که اهل جهد و تلاش باشند، هدایت آن‌ها با ماست. تلاش کند، قطعاً به مقصد می‌رسد.

بر اساس این گزارش، در پایان و پس از ارائه سخن توسط حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، از مدیران اجرایی برتر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی طی مراسمی تقدیر به عمل آمد.
انتهای پیام
captcha