برداشت‌های صفحات معارفی رسانه‌ها از یک نشست خبری
کد خبر: 3848809
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۶

برداشت‌های صفحات معارفی رسانه‌ها از یک نشست خبری

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ برگزاری نشست خبری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که صبح امروز برگزار شده است، بیشترین بازنشر را نسبت به دیگر رویدادهای معارفی در صفحات معارفی رسانه‌ها داشته است.

ارسالی //////////// برداشت‌های صفحات معارفی رسانه‌ها از یک نشست خبری

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز 17 مهرماه بیش از هر خبر دیگری به نشست خبری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی توجه داشته‌اند و اغلب نیز تیتری با محتوای منزوی شدن جریان تفرقه‌‌گرا در جهان را برای گزارش‌های خبری خود انتخاب کرده‌اند. در ادامه نگاهی گذرا به اخبار منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌ها انداخته شده است.
فارس 
خبرگزاری فارس امروز 17 مهرماه سه مطلب خبری بر روی خروجی صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی قرار داده است که یکی از آنها بارگذاری تلاوت ترتیل صفحه ۱۷۴ قرآن شامل آیات ۱۷۹ تا ۱۸۷ سوره مبارکه اعراف با صدای مرحوم «خلیل الحصری» است.
انتشار گزارشی از نشست خبری آیت‌الله «محسن اراکی» دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در موزه شهدا یکی دیگر از گزارش‌های خبری این خبرگزاری است. آیت‌الله اراکی در بخشی از صحبت‌های خود در این نشست با اشاره به اینکه در ابتدای پذیرش مسئولیتش در مجمع تقریب مذاهب اسلامی جهان دچار چالش، تکفیر و نفاق بود، گفته است: «هنگامی که من مسئولیت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را پذیرفتم جهان دچار چالش، تکفیر و نفاق بود و جنگ‌های تکفیری در عراق، سوریه، افغانستان و بسیاری کشورها کشیده شده بود و تروریسم تکفیری در جهان جولان می‌زد اما امروز تروریسم تکفیری در منطقه برچیده شده و دست مقاومت، استکبار را کوتاه کرده و امروز گفتمان تقریب و وحدت گفتمان غالب جهان است. آن زمان رسانه‌های عبری و عربی همه توان خود را برای کارشکنی و کاشتن بذر نفاق در بین مسلمانان به کار می‌گرفتند و همه گونه تحریف را برای پراکنده کردن مذاهب اسلامی انجام می‌دادند، اما امروز شرایط به گونه‌ای دیگر است و جریان تفرقه منزوی شده و در حاشیه قرار گرفته است».
فارس امروز پس از رونمایی از سه کتاب «حماسه اربعین حسینی؛ پیوند فرهنگ عاشورا و انتظار»، «ابعاد جهانی اربعین؛ حماسه پیاده‌روی اربعین درس‌ها و پیام‌ها» و «راهپیمایی اربعین حسینی؛ زمینه‌ساز تمدن عظیم اسلامی» نوشته حجت‌الاسلام «حسن ملک‌محمدی»، معاون عقیدتی سیاسی ناجا میزگردی با موضوع «اربعین حسینی؛ جلوه‌های وحدت اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی» برگزار کرده است. حجت‌الاسلام ملک‌محمدی در بخشی از صحبت‌های خود در این میزگرد گفته است: «عربستان برای دو میلیون زائر حج، وزارت حج دارد، اما برای ۲۰ میلیون زائر اربعین، موکب‌ها در حال مدیریت هستند. در حادثه منا هزاران نفر به شهادت رسیدند، اما در پیاده‌روی اربعین، یک نزاع دیده نمی‌شود».
تسنیم
خبرگزاری تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه روز 17 مهر از استعفای معاون فرهنگی و هنری شهردای تهران خبر داد و در مطلب دیگری به انتشار نماهنگی از تشکر زائران اربعین از موکب‌داران پرداخته است.
این خبرگزاری همچنین در خبر کوتاهی از افتتاح مجمع قرآنیان دانشگاه تهران که روز گذشته افتتاح شد اشاره کرده و در آن بر حضور قاری پیشکسوت مصری تأکید داشته است.
تسنیم نشست خبری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب را با تیتر «حرکت جهانی اربعین برخلاف خواسته‌های آمریکاست / نیازمند فقه تمدن‌سازیم» بر روی خروجی قرار داده است. آیت‌الله اراکی در بخشی از صحبت‌های خود در این نشست خبری تصریح کرده است: «امام‌خمینی (ره) راه عزت را پیش‌روی ملت‌ها گشود و ملت ایران به برکت امام (ره)، انقلاب و رهبری ملتی سربلند و ضرب‌المثل مقاومت و عزت است. ملت ما در بین همه ملل جهان سرآمد شده و توانسته است در طول سال‌های سخت مقاومت در دفاع مقدس و پس از آن در دوران جنگ نرم بایستد».
یادداشتی از «مهدی زنگنه» شاعر و مداح اهل بیت(ع) در مورد یکی از غزل‌های عاشورایی «سعید بیابانکی» از جمله دیگر مطالب منتشر شده خبرگزاری تسنیم در روز 17 مهرماه است. در این مطلب می‌خوانیم: «تاریخ ادبیات پارسی همواره شاهد عرض ارادت شاعران ایران زمین به ذوات مقدس معصومین بوده و هست. البته در هیچ کدام از ادوار تاریخی، همانند عصر حاضر شعر دینی و آیینی علی الخصوص در مدح و مرثیه آل الله به ساحت سرایش در نیامده‌است. بسیاری از موضوعاتی که امروز شاخه‌های شناخته شده‌ای در شعر آیینی محسوب می‌شوند، در گذشته مغفول بوده‌اند. در هیچ دوره‌ای شعر فاطمی، شعر رضوی یا شعر انتظار همانند روزگار ما با استقبال شعرا و مخاطبین واقع نشده‌است. در مجمع شاعران اهل بیت(ع) نام پنج هزار شاعر و نوحه‌سرای آیینی که در این حوزه قلم می‌زنند به ثبت رسیده‌است. این تعداد شاعر دلباخته حضرات معصومین که در کنار موضوعات دیگر بر روی محتواهای دینی نیز تمرکز دارند، در تاریخ شعر شیعه بی سابقه به نظر می‌رسد. اما لزوماً کثرت شعرا و کمیت بالای آثار، دلیل کیفیت مطلوب اشعار نخواهد بود».
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه با تیتر «جریان تفرقه‌گرا در جهان منزوی شده است» به انعکاس نشست خبری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پرداخته است. دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به کنفرانس وحدت امسال با اعلام این خبر که بیش از ۳۵۲ شخصیت از اقصی نقاط جهان در کنفرانس وحدت امسال حضور دارند، گفته است: «کنفرانس وحدت امسال با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته متفاوت با سال‌های گذشته با قوت برگزار خواهد شد و حدود ۱۱۴ نفر از مهمانان از شخصیت‌های ویژه شامل علما، روسای جمهوری فعلی برخی کشورها، قبلی وپیش‌تر و چند وزیر فعلی و قبلی هستند».
ایسنا همچنین در یک اینفورگافی به تشریح 20 نکته برای رعایت در پیاده‌روی اربعین پرداخته است و در ادامه خبرهای امروز خود از استقرار تیم درمان استان فارس در کربلا در قالب هشت تیم مستقر در ۱۳ موکب توسط ۵۶۰ پزشک متخصص، پزشک عمومی، تکنسین اورژانس و پرستار از روز ۱۸ مهر خبر داده است.
خبرگزاری دانشجویان ایران خبر دیگر روز 17 مهرماه خود را به برپایی گردهمایی اساتید و دانشگاهیان جهان اسلام همزمان با پیاده‌روی اربعین در نجف و کربلا اختصاص داده است. این نشست‌های پنج روزه با هدف شبکه‌سازی دانشمندان جهان اسلام و ایجاد بسترهای مطالعات و همکاری‌های علمی در محورهای اربعین پژوهی برگزار خواهد شد و بیش از ۵۰ مقاله و سخنرانی علمی با مشارکت دانشمندان برجسته جهان اسلام از کشورهای مختلف ارائه خواهد شد.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز در صفحه قرآن و معارف نشست خبری دبیرکل مجمع جهانی تقریبا مذاهب اسلامی را مخابره کرده و آن را با تیتر «جریان تفرقه‌گرا در دنیا منزوی است» بر روی خروجی قرار داده است.
ایرنا همچنین در گزارش دیگری آیین رونمایی از سه ترجمه انگلیسی، اردو و عربی کتاب «به صحرا شدم عشق باریده بود» را انعکاس داده است. این مراسم عصر روز سه‌شنبه ۱۶ مهر در کتابخانه عمومی پارک شهر با حضور «غلامعلی حدادعادل»، «علیرضا مختارپور» دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، «محسن چینی‌فروشان» مدیر دفتر نشر فرهنگ اسلامی و ... برگزار شد. حداد عادل، نویسنده این کتاب در توضیح چرایی و چگونگی تالیف این کتاب گفته است: «چهار فصل از پنج فصل کتاب را در راهپیمایی اربعین و تا رسیدن به کربلا نوشتم».
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان نیز در گفت‌وگو با دبیر کارگروه کمیته فرهنگی ستاد اربعین از اعزام قاریان ممتاز استان قم به پیاده روی اربعین و همچنین برگزاری بیش از 150 محفل قرآنی در مسیر این پیاده روی خبر داده است. «سیدمحمد موجانی» در تکمیل این خبر به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «امروز چهارشنبه (۱۷ مهرماه) ۲۵ قاری ممتاز و گروه تواشیح از شهر قم عازم شهر نجف می‌شوند. این مراسم‌های قرآنی باشکوه‌ تا ۲۱ مهرماه در نجف ادامه دارد و از ۲۳ مهرماه تا شب اربعین در کربلای معلی برگزار می‌شود. از ۱۳ مهرماه در موکب‌های مستقر در شهر نجف نیز محافل قرآنی در حال اجراست».
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان همچنین در مطلب دیگری حدیثی از پیامبر اکرم(ص) درباره کمیاب‌ترین چیز در آخرالزمان را نقل کرده است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران صفحه دین را با انتشار یک مطلب در روز 17 مهرماه به روزرسانی کرده است. مطلبی که به نقد و بررسی کتاب «درباره شر» در نشست هفتگی شهر کتاب اختصاص یافته است. در بخشی از این نشست «نفیسه پورمحمدی» مولف کتاب درباره این اثر گفته است: «این کتاب به این شکل وجود خارجی ندارد. در حقیقت مقالاتی گردآوری و چیدمان شد، سپس مترجمانی انتخاب و کار آغاز شد. نکته دوم علت انتخاب این مقالات است. دلیل انتخاب این مقالات پاسخ‌های الاهیات سنتی و مدرن به مسئله شر است. مقالات بسیاری وجود داشتند که این پاسخ‌ها در آن ناکافی هستند و مقالاتی که از الاهیات سنتی عبور کردند. مقالاتی که به مقوله الاهیات مرگ خدا، الاهیات روایی و الاهیات صلیب می‌پردازند».
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز تنها خبر منتشر شده تا زمان تنظیم این گزارش را به مراسم تجلیل از برگزیدگان مسابقات کشوری قرآن و آغاز فصل دوم طرح قرآنی 1453 در شبکه قرآن و معارف سیما اختصاص داده است.

انتهای پیام
captcha