اولین گام زیارت اربعین؛ طلب استغفار از خدا و حلالیت از مردم
کد خبر: 3848581
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان تبیین کرد؛

اولین گام زیارت اربعین؛ طلب استغفار از خدا و حلالیت از مردم

گروه جامعه ــ رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با تأکید بر اینکه طلب استغفار از خداوند و حلالیت از مردم، اولین گام زیارت اربعین است، گفت: اگر ورود ما به حرم موجب اذیت دیگران شود، نباید برای ورود به حرم اصرار کنیم.

طلب استغفار از خدا و حلالیت از مردم اولین گام زیارت اربعین/ دیگران را آزار ندهیم

حجت‌الاسلام مرتضی مطهری‌پور، رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به تأکید صورت گرفته در روایات برای زیارت امام حسین(ع)، گفت: از رفع حزن و غم تا برآورده شدن حاجات، آمرزش گناهان و ... از جمله نتایجی است که برای زیارت امام حسین(ع) مطرح شده است.

وی با تأکید بر اینکه مسئله مهم در زیارت امام حسین(ع) معرفت و شناخت مقام، منزلت و جایگاه ائمه(ع) و سید‌الشهدا است، تصریح کرد: برای رسیدن به این معرفت رعایت آداب زیارت مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود. آداب زیارت به خوبی در آموزه‌های دینی مطرح شده است.

اولین گام زیارت 

حجت‌الاسلام مطهری‌پور، طلب استغفار از خداوند و حلالیت از مردم را اولین گام زیارت برشمرد و اظهار کرد: در ادامه دوری از گناه و انجام رفتارهایی که موجب زدودن غفلت و زنگار گناه از دل و جان انسان می‌شود، از توصیه‌شده‌ترین رفتارها در زیارت است تا زمینه برقراری ارتباط قلبی و معنوی با امام حسین(ع) فراهم شود.

وی یاد خداوند در طول سفر را یکی از نکات مهم سفر اربعین و سایر زیارت‌ها برشمرد و بیان کرد: حرکت با توجه و تأمل می‌تواند به درک فضای معنوی زیارت کمک کند. همچنین زائران می‌توانند در طول مسیر دعاهایی مانند زیارت عاشورا، زیارت اربعین، دعای توسل و سایر دعاها را بشنوند و به مفاهیم آنها توجه کنند. این مسئله به بهره‌مندی بیشتر از فرصت زیارت کمک می‌کند.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در پاسخ به این سؤال که آیا حضور در حرم‌های مطهر و لمس ضریح‌ها در زیارت اربعین ضرورت دارد؟ گفت: آنچه در منابع و روایات بر آن تأکید شده این است که هر قدمی در این زیارت برداشته می‌شود گناهی از انسان ذایل و هر قدمی که زائر برمی‌دارد، ثواب حج و قدمی که می‌گذارد، ثواب عمره برای او نوشته می‌شود.

نباید در مسیر سبب آزار و اذیت دیگران شویم

وی ادامه داد: در زیارت امام حسین(ع) پیاده رفتن موضوعیت دارد و آنچه مهم است ارتباط زائر با شخصیت والایی است که مورد زیارت واقع می‌شود. البته در روایات مسئله دعای زیر قبه حرم امام حسین(ع) مطرح شده اما آنچه توصیه شده این است که نباید در مسیر سبب آزار و اذیت دیگران شویم.

مطهری‌پور در پایان گفت: حضور در کربلای معلی و بهره‌مندی از این فضا آثار و برکات زیادی دارد، اگر ازدحامی نبود و به راحتی و بدون اذیت کردن دیگران امکان تشرف به داخل حرم وجود داشت، بهتر است که انسان کنار ضریح برود اما اگر ازدحام وجود داشته باشد یا ورود به حرم موجب آزار دیگران شود، باید متوجه باشیم که آزار دیگران گناه بزرگی است و نباید آن را انجام داد. پس ورود همراه با اذیت دیگران مناسب نیست و نباید انجام شود.  

انتهای پیام
captcha