همبستگی ملت ایران و عراق در راهپیمایی اربعین ستودنی است/ بازنمایی اربعین به زبان هنر
کد خبر: 3846290
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
اسحاق جهانگیری:

همبستگی ملت ایران و عراق در راهپیمایی اربعین ستودنی است/ بازنمایی اربعین به زبان هنر

گروه هنر ــ اسحاق جهانگیری، معاول اول رئیس‌جمهور، در آئین اختتامیه پنجمین دوره جایزه جهانی اربعین که امروز سه‌شنبه، نهم مهرماه، برگزار شد، اظهار کرد: همبستگی ملت ایران و عراق در راهپیمایی اربعین ستودنی است.

همبستگی ملت ایران و عراق در راهپیمایی اربعین ستودنی است/ بازنمایی اربعین با زبان هنر

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آئین اختتامیه پنجمین دوره جایزه جهانی اربعین صبح امروز، 9 مهرماه، با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حسینیه الزهرا(س) مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) برگزار شد.

این جایزه تاکنون در پنج دوره با رویکرد بین‌المللی و مشارکت نهاد‌های فعال در حوزه اربعین برگزار شده و در آیین پایانی پنجمین دوره این رویداد فرهنگی، آثار شرکت‌کنندگانی از ۲۰ کشور مورد بررسی قرار گرفته است و از برگزیدگان بخش‌های سه‌گانه آن تجلیل به عمل آمد. 

عاشورا عامل ایجاد حرکات آزادی‌بخش

اسحاق جهانگیری در آئین اختتامیه پنجمین جایزه جهانی اربعین اظهار کرد: خداوند را شاکرم که توفیق حضور در این جلسه را دارم. اربعین در فرهنگ شیعه یک سنت دیرینه است که همه ساله برای حفظ پیام عاشورا برگزار می‌شود. عاشورا احیاگر ارزش‌های انسانی و همچنین الهام‌بخش حرکات آزادی‌بخش است.

وی افزود: اربعین به تعبیری دیگر یادآور آزادگی، اصلاح دینی و ایستادگی در برابر ستم است. همین ویژگی‌های بزرگ باعث شده علما اصرار داشته باشند که با برگزاری راهپیمایی اربعین فرهنگ عاشورا زنده و پابرجا بماند. آنچه اربعین را برجسته کرده انتقال پیام به جهانیان است. مردم از اربعین پیام‌های مختلفی دریافت می‌کنند و این مسئله مختص به شیعیان یا غیرشیعیان نیست بلکه اربعین به همه درس مقاومت را یادآوری می‌کند.

همبستگی ملت ایران و عراق در راهپیمایی اربعین ستودنی است/ بازنمایی اربعین با زبان هنر

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه گوناگونی زیبایی در زائران امام حسین(ع) وجود دارد، گفت: در راهپیمایی اربعین ملت‌های گوناگون حضور می‌یابند. عاشقان امام حسین(ع) به یک طیف خاصی خلاصه نمی‌شود. در همین راستا این ظرفیت می‌تواند نمادی در همه دنیا باشد. حضور مفاهیمی چون اربعین در بخش‌های مختلف هنر جدا از اینکه به تبلیغ معنای عاشورا می‌انجامد، می‌تواند پلی باشد بین عاشورا و زندگی مردم. البته اذهان بیماری وجود دارند که درصددند تصویر نادرستی از این مضامین ارائه دهند. به همین جهت باید هوشمندانه در این زمینه حرکت کرد.

وی با تقدیر از سازمان فرهنگ و ارتباطات گفت: برگزاری جایزه جهانی اربعین اقدامی قابل تأمل است که بابت آن باید از سازمان فرهنگ و ارتباطات تشکر کرد که زمینه‌ای فراهم آورد تا هنر به مقوله اربعین ورود کند.

تعامل خوب دولت ایران و عراق

جهانگیری درباره تجربه حضورش در راهپیمایی اربعین گفت: هر سال یک روز در راهپیمایی اربعین حضور داشته‌ام. این عمل جدا از علاقه قلبی، اقدامی است تا دولت بتواند بهتر و بیشتر در خدمت زائران اربعین باشد. هر سال کار بزرگی در این زمینه میان دولت ایران و عراق صورت می‌گیرد، زیرا با تمام فشارهایی که روی دوش آن‌هاست، پذیرای میلیون‌ها زائر هستند و ارتباط صمیمی ملت ایران و عراق شاخصه زیبایی در سفر اربعین است، زیرا آن‌ها تجربه هشت سال جنگ را داشته‌اند اما عشق به امام حسین(ع) هم‌اکنون بین دو ملت برادری برقرار کرده است.

جهانگیری گفت: مراسم راهپیمایی اربعین حسینی مراسمی استثنائی در بین همه کشورهای دنیاست؛ چرا که در این مراسم جمعیتی میلیونی از یک کشور در مدتی کوتاه و محدود به کشوری دیگر می‌روند؛ ممکن است گفته شود که سالانه چند میلیون ایرانی به کشورهای مختلف و مقاصد گردشگری گوناگون سفر می‌کنند، اما اینکه در یک دوره 10 یا 20 روزه چند میلیون ایرانی از مرزهای زمینی به کشور همسایه سفر می‌کنند و بازمی‌گردند اتفاقی استثنائی است و به این معناست که دولت زمینه‌ساز چنین حرکتی بوده است.

وی تصریح کرد: دولت باید به گونه‌ای نشان دهد که همواره در کنار مردم حضور داشته و این حضور به ویژه در سال‌هایی که مقداری وضعیت امنیتی عراق نگران‌کننده بود و داعش تا جاهایی جلو آمده بود احساس می‌شد؛ بالاخره مردمی که در آن ایام جهت حضور در مراسم اربعین به عراق می‌رفتند دغدغه امنیت داشتند و باید مطمئن می‌شدند که دولت در این مرحله نیز در کنار آن‌هاست.

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه کشور در شرایط حساس و خطیری قرار دارد و تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه ما وضع شده و آمریکایی‌ها به تعبیر خودشان فشار حداکثری به ملت ایران تحمیل کرده‌اند، اظهار کرد: منطقه ما تبدیل به منطقه‌ای حساس شده و به تعبیری مجموعه‌ای از باروت در این منطقه جمع شده که هر لحظه امکان اشتعال آن وجود دارد. در همین راستا باید بسیار هوشیار و مواظب باشیم.

جهانگیری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران طرح فشار حداکثری آمریکا را با همت ملت و رهبری مقام معظم رهبری تقریباً به شکست کشاند و آمریکایی‌ها می‌دانند که دیگر این طرح جواب نمی‌دهد، گفت: از اربعین، عاشورا و مراسمی از این دست درس‌هایی می‌گیریم که باید برای شکست دادن توطئه‌های دشمنان آنها را به کار ببریم؛ همدلی، هم زبانی، ایستادگی و مقاومت و تاب‌آوری در برابر فشارها از جمله درس‌هایی است که از اربعین اباعبدالله الحسین(ع) می‌آموزیم. تا دوره فعلی را با همدلی پشت سر بگذاریم.

وی در پایان ادامه داد: مطمئناً جمهوری اسلامی ایران امروز با شرایط منطقه و همچنین شرایطی که آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان آنها در منطقه پیدا کرده‌اند می‌تواند با سربلندی از این حادثه بیرون بیاید. امروز نیازمندیم که در داخل انسجام، وحدت و هم‌زبانی جدی داشته باشیم.

همبستگی ملت ایران و عراق در راهپیمایی اربعین ستودنی است/ بازنمایی اربعین با زبان هنر

در ادامه مراسم سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد، به عنوان سخنران جایزه جهانی اربعین گفت: راهپیمایی اربعین را باید از جمله مناسک کم‌نظیر خواند. این بی‌نظیری در همه شاخص‌ها وجود دارد و در همین راستا از هر جنسیت، صنف، ملیت و طبقه‌ در این راهپیمایی حضور دارند، زیرا اربعین ویژگی فراساختاری دارد.

اربعین دلالت معنایی خاص دارد

وی با بیان اینکه اربعین پیوند مناسک دینی و سیاسی است، تأکید کرد: ویژگی دینی و سیاسی دو ویژگی شاخص راهپیمایی اربعین در سال‌های اخیر است. شاخص دیگر اربعین به خدا‌خواهی و انسان دوستی است. برای همین اربعین را باید به گو‌نه‌ای دیگر تعریف کرد. البته دلالت‌ معنایی اربعین هم خاص است و با قدرت اثرگذاری‌اش می‌تواند بیش از گذشته مورد بهره‌برداری قرار گیرد. در حالی که سال‌های گذشته داعش بخش‌هایی از خاک عراق را در اختیار داشت اربعین فرصتی عظیم به وجود آورد که شاهد خداخواهی و انسان‌دوستی در این مراسم بودیم. عشق خداوند و اهل بیت(ع) در مراسم اربعین متبلور است. نیکوکاری، میهمان‌نوازی، مهرورزی و... ترکیب‌هایی است که در فضای اربعین به وضوح دیده می‌شود. اربعین به مراسم‌ و مناسک‌ها معنایی خاص می‌دهد. آنچه در اربعین مشاهده می‌کنیم طعم و رنگ اسلامی و شیعی است که آن را می‌توانیم با طعمی خاص تعریف کنیم. علاوه بر این‌ها دلالت معنایی اربعین هم فرصت خاصی است.

وزیر ارشاد در خاتمه سخنانش اظهار کرد: جایزه جهانی اربعین فرصتی را برای هنر فراهم کرده تا اربعین را بازنمایی کند.

پس از سخنان وزیر ارشاد فاطمه عبادی، هنرمند جوان، با نقاشی روی شن روایتی از مدافعان حرم و راهپیمایی اربعین را برای حضار بیان کرد. سپس ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به سخنرانی پرداخت. 

همبستگی ملت ایران و عراق در راهپیمایی اربعین ستودنی است/ بازنمایی اربعین با زبان هنر

رونمایی از پوستر ششمین دوره جایزه جهانی اربعین

در این مراسم با حضور اسحاق جهانگیری و ابوذر ابراهیمی ترکمان و سیدعباس صالحی و آیت الله تسخیری، از پوستر ششمین دوره جایزه جهانی اربعین با محورت جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی و جهانی برای سال آینده رونمایی شد و از هنرمندان و آثار ارسالی آن‌ها، که در هر رشته هنری پنج نفر برگزیده اعلام شدند، تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha