انتشار خاطرات سفير سابق ايران در جمهوری آذربایجان
کد خبر: 3845157
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۹

انتشار خاطرات سفير سابق ايران در جمهوری آذربایجان

گروه بین‌الملل ــ کتاب خاطرات «محسن پاك آيين» سفير سابق ايران در جمهوری آذربایجان با عنوان «چهار سال آن سوی ارس» توسط مؤسسه انتشارات وزارت امور خارجه منتشر شد. 

به گزارش ایکنا از آذربایجان؛ كتاب «چهار سال آن سوی ارس» مجموعه یازدهم از تاریخ شفاهی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. 
محسن پاك آيين در مقدمه اين كتاب نوشته است:
«در مهرماه سال 1391 زمانی که التهاب در روابط دو کشور به اوج خود رسيده بود، عازم باکو شدم. در آن مقطع سفيران ايران و جمهوری آذربايجان در دو کشور حداقل شش‌بار به وزارت امور خارجه احضار شده بودند. دستگيري ۶۰ نفر از شهروندان دو طرف به اتهام جاسوسی و طراحی عمليات تروريستی روابط را تيره کرده بود. نقطه اوج التهاب در تابستان 1391؛ يعني دو ماه قبل از آغاز مأموريت من و بعد از برگزاری جشنواره موسيقی يوروويژن در باکو بود که حتي بازگشت سفير وقت ايران به تهران را در پی داشت. تقريبا هيچ چيزی سر جاي خود نبود و دو کشور با فقدان اعتماد مواجه بودند. ملاقات‌های اوليه با مقامات جمهوری آذربايجان با گله‌گذاری‌های متقابل همراه بود، اما نکته مثبتی هم وجود داشت و آن اين بود که هر دو طرف از وضعيت موجود ناراضی بودند و تمايل به بهبود روابط داشتند. به‌طور طبيعی اولين اولويت من در آن شرايط به تلاش برای ايجاد اعتماد متقابل معطوف شد.»
در بخش پایانی این مقدمه نیز آمده است:
«من افق روابط دو کشور جمهوری اسلامی ايران و جمهوری آذربايجان را مثبت ارزيابی مي‌کنم. معتقدم روند مثبت مناسبات بين دو کشور سير صعودی خود را در آينده نيز حفظ خواهد کرد و تغيير مديران نمي‌تواند از روند رو به توسعه روابط جلوگيری کند. امروز ديگر نه‌تنها ادبيات گذشته بر زبان مقامات جمهوری آذربايجان جاری نیست، بلکه گسترش روابط دو کشور در زمينه‌های متعدد، موردنظر مقامات ايران و آذربايجان است. جمهوری آذربايجان به‌جای قرارگرفتن در محور ضدايرانی، منافع خود را در قرارگرفتن در محور ايران و روسيه جست‌وجو مي‌کند و تلاش‌های فراوان سفارت و همراهی وزارت امور خارجه از جمله عواملی بود که اين جابه‌جايی راهبردی را محقق کرد.»

پیش‌تر، محسن پاک آیین خاطرات سفارت خود در زامبیا، ازبکستان و تایلند را نیز تحت عناوین «پنج سال در سرزمین سبز، چهار سال در سرزمین تیمور و چهل ماه در سرزمین طلائی» منتشر کرده بود. 

همچنین از اين نويسنده كتاب‌هایی از جمله دیپلماسی نبوی، محبت اهل بیت(ع) در شمال آفریقا و اروپا، سفيران پيامبر اعظم، سياست و حكومت در آفريقا، شناخت نومحافظه‌كاران آمريكا، پنجاه سال مناسبات ايران و تايلند، حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (به زبان آذری)، ترجمه كتاب اسلام و مسلمانان جهان از ماهاتير محمد تحت عنوان جهانی که در آن به‌سر می بریم و كتب سبز كشورهاي ميانمار، لائوس و زامبیا منتشر شده است.

انتهای پیام

captcha