گروه تواشیح باقر‌العلوم(ع) را سر پا نگه داشتم/ غم معیشت و بیکاری جوانان شهر
کد خبر: 3844209
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
در سالروز فاجعه منا پدر «شهید سعیدی‌زاده» از چهار سال نبود پسرش می‌گوید/

گروه تواشیح باقر‌العلوم(ع) را سر پا نگه داشتم/ غم معیشت و بیکاری جوانان شهر

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ عبدالواحد سعیدی‌زاده از وضعیت زندگی خانواده شهیدان فاجعه منا در شهر آبادان می‌گوید. از شرایط زندگی خانواده پسرش راضی است و خود سرپرستی گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) را برعهده گرفته و راه پسر شهیدش را ادامه می‌دهد، اما همچنان غصه‌ها و آرزوهایی دارد.

دوم مهرماه سال 1394 همزمان با 10 ذی‌الحجه سال 1436 هجری قمری روز عید قربان و در مراسم رمی جمرات در خیابان 204، تعداد زیادی از زائرن بیت‌الله الحرام جان‌به‌جان آفرین تسلیم کردند.

همچنان علت این فاجعه مبهم است، حتی روز گذشته حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، سرپرست حجاج ایرانی، در گفت‌وگویی درباره آخرین اقدامات برای پیگیری پرونده شهدای منا گفت: «در ایام حج در عربستان طی نامه‌ای به وزیر حج عربستان و امیر مدینه، خواستار پیگیری و اعلام نتیجه درباره وضعیت پرونده شهدای منا شدیم، اما متأسفانه بعد از گذشت چهار سال همچنان آن‌ها می‌گویند که در حال بررسی و پیگیری هستیم. نمی‌دانیم در این چهار سال چه اقداماتی برای رسیدن به نتیجه انجام داده‌اند؛ چراکه پاسخ روشنی در این‌باره نمی‌دهند».

در میان جان‌باختگان، تعدادی از اعضای کاروان قرآنی حج(کاروان نور) حضور داشتند که به منظور اجرای محافل قرآنی و برنامه‌های همخوانی و تواشیح میان حجاج به سرزمین وحی اعزام شده بودند. محسن حاجی‌حسنی کارگر، رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی و حسن دانش، رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، نیز در این جمع بودند که به شهادت رسیدند. این سفر هدیه دریافت رتبه اول آنان بود.

کاروان قرآنی اعزامی به حج سال 94 را یک گروه تواشیح پنج نفره از استان خوزستان، شهر آبادان نیز همراهی می‌کرد. گروهی که در هجدهمین دوره مسابقات اذان، ابتهال و تواشیح کشور با اجرای قطعه‌ای در مدح امیرالمؤمنین(ع) توانست حائز رتبه برتر شود. طبق روال، گروه باقرالعلوم(ع) باید سال 1393 به حج اعزام می‌شد، اما در آن سال این گروه به حج نرفت و پس از پیگری‌های فراوان شهید محمدسعید سعیدی‌زاده، گروه تواشیح باقر‌العلوم در سال 94 در خیل زائران بیت‌الله الحرام قرار گرفت. در فاجعه منا سه نفر از اعضای این گروه پنج نفره به نام‌های محمدسعید سعیدی‌زاده، فؤاد مشعلی و امین باوی به خیل شهدا پیوستند. به مناسبت سالروز وقوع فاجعه منا برای اطلاع از احوالات خانواده این شهدا با عبدالواحد سعیدی‌زاده، پدر شهید سعیدی‌زاده، گفت‌وگو کردیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره وضعیت مالی و قو‌ل‌هایی که برای اختصاص حقوق به خانواده این شهدا داده شده بود، اظهار کرد: حدود هفت ماهی است که از طرف بنیاد شهید و امور ایثارگران، حقوق اندکی به من و مادرش و دو دختر این شهید تعلق گرفته است.

سعیدی‌زاده ادامه داد: شهید سعیدی‌‌زاده، کارمند دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر بود که مستمری وی پس از حل اختلافی که میان بیمه و دانشگاه بود، سرانجام برای خانواده‌اش برقرار شده است. البته باید بگویم همسر ایشان نیز خود فرهنگی هستند و تدریس می‌کنند و شکر خدا وضع مالی مناسبی دارند.

جریمه وام‌های پرداخت نشده برداشته شود
وی با اشاره به اینکه پسر شهیدم چندین وام و تسهیلات دریافت کرده بود که به دلیل عدم پرداخت به جریمه خورده است، اظهار کرد: در حال حاضر این مبالغ، سنگین و زیاد شده است. چندین بار درخواست کردم تا جرایم آن حذف شود و بتوانیم این بدهی‌ها را پرداخت کنیم، اما متأسفانه ممکن نشد. اگر جرایم را کم کنند، پرداخت آن برای ما راحت‌تر می‌شود. در حال حاضر چهار وام  از سوی همسر شهید و یک وام را من که ضامن پسر شهیدم بودم پرداخت می‌کنم.

پدر شهید سعیدی‌زاده از حال روحی ریحانه و محیا، دو دختر ایشان و همسرش گفت: ریحانه، دختر بزرگ شهید، در حال حاضر مشغول به تحصیل در متوسطه دوم (پایه دهم) است و محیا، دختر دومش، نیز مشغول به تحصیل در پایه دوم ابتدایی است. مادرشان حقیقت نبود پدر را به آنها گفته است و حال روحی مساعدتری نسبت به گذشته دارند. پنجشنبه‌ها به اتفاق یکدیگر به آرامگاه شهدا می‌رویم و بر سر مزار شهید حاضر می‌شویم تا تسکینی باشد در نبودش.

وی با ابراز گلایه از وجود بیکاری در این استان که تعدادی از جوانان فعال قرآنی نیز با این مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند، تأکید کرد: مسئولان محلی در آبادان توجهی به جوانان نمی‌کنند. غیربومی‌ها به راحتی در آبادان کار پیدا می‌کنند و شاغل می‌شوند، اما بچه‌های این شهر بیکارند. درست است که آبادان بزرگترین پالایشگاه ایران را دارد و هم پتروشیمی و هم شهرک صنعتی و هم انواع و اقسام کارها در آن رواج دارد، اما همچنان بیکاری هست. من هم در حد خودم با امام جمعه و فرماندار و مسئولان در این زمینه صحبت می‌کنم. از شورای عالی قرآن می‌خواهیم که برای جوانان قرآنی این استان فکری کنند.

ادامه فعالیت گروه تواشیح باقرالعلوم(ع)
پدر شهید سعیدی‌زاده درباره وضعیت گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) بیان کرد: این گروه هنوز زنده است، هر چند فعالیتش محدود شده است. خودم سرپرست گروه هستم و هر از گاهی بچه‌ها را دور هم جمع می‌کنم و از سوی دیگر نیز نیروهای جوان و جدید نیز جذب شده‌اند، اما همان طور که می‌دانید، هنگامی که گروه تواشیح رتبه اول کشوری را کسب می‌کند، دیگر نمی‌تواند در مسابقات حضور پیدا کند، اما فعالیتش ادامه دارد.

وی ادامه داد: هر چند آن سالی که گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) اول شد، طی دیدار جامعه قرآنی با مقام معظم رهبری به دیدار رهبر عزیزمان رفتم، اما مایلم، بار دیگر به هنگام دیدار جامعه قرآنی در اولین روز ماه مبارک رمضان به این مراسم دعوت شوم تا مجدد ایشان را ببینم.

از پدر شهید سعیدی‌زاده درباره حال و هوای خانواده شهید امین‌ باوی و فؤاد مشعلی جویا شدیم، وی پاسخ داد: شهید امین باوی پیش از شهادت در حراست شرکت نفت مشغول به کار بودند، مدتی پرداخت مستمری به خانواده‌اش ‌را قبول نمی‌کردند، اما اخیراً این مستمری برقرار شده است. وی نیز دو پسر دارد، یکی از آنها امسال در نبود پدر به کلاس اول ابتدایی رفت. الحمدلله وضعشان بهتر شده است.

وی در پایان گفت: شهید مشعلی متأهل نبود، اما تک‌پسر بود و حقوقی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران برای پدر و مادرش در نظر گرفته شده است. اما نکته مهم این است که همه خانواده‌ها شاکر درگاه خداوند هستیم، چون فرزندان خوب و پاکی داشتیم.


انتهای پیام

captcha