ارتقای جایگاه دستگاه قضایی خراسان رضوی زبانزد عام و خاص است
کد خبر: 3839853
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶

ارتقای جایگاه دستگاه قضایی خراسان رضوی زبانزد عام و خاص است

گروه سیاست و اقتصاد ــ رئیس‌کل سابق دادگستری خراسان رضوی گفت: ارتقای جایگاه دستگاه قضایی زبانزد استان و حتی مسئولان عالی قوه قضاییه است و در این مدت ۵ ساله، دستگاه قضایی در استان به لحاظ عملکرد موفق خود ارتقای جایگاه پیدا کرده است.

ارتقای جایگاه دستگاه قضایی استان زبانزد عام و خاص استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین علی مظفری، رئیس‌کل سابق دادگستری خراسان رضوی امروز 12 شهریورماه در مراسم تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در سالن همایش دادگستری استان، اظهار کرد: شاخص عملکرد ۵ ساله در استان نتیجه زحمت همه این جمع است، شاید آن را به نام خود گزارش کنم، اما قلبا اعتقادم همین بوده، زیرا اگر همدلی و همراهی مدیران استانی و دستگاه قضایی نبود، این موفقیت‌های ممتاز حاصل نمی‌شد.

وی با بیان اینکه ارتقای جایگاه دستگاه قضایی زبانزد خاص و عام در استان حتی مسئولان عالی قوه قضاییه است، عنوان کرد: در این مدت ۵ ساله دستگاه قضایی در استان به لحاظ عملکرد موفق خود ارتقای جایگاه پیدا کرد، البته با جایگاه خود بر اساس قانون اساسی فاصله زیادی دارد، اما نسبت به قبل ارتقای بسیار خوبی در استان ایجاد شده که مدیران اجرایی، نظامی و امنیتی خود شاهد آن هستند. امروزه در استان هیچ مسئله سیاسی، امنیتی و اجتماعی نگران‌کننده‌ای وجود ندارد و اگر هم باشد در تصمیم‌گیری‌ها یکی از ارکان اصلی دستگاه است.

مظفری بیان کرد: دستگاه قضایی زمانی می‌تواند اعتماد عمومی به خود را جلب کند که عملکرد موفق داشته باشد و مردم از زمان حضور در دستگاه تا اتمام پرونده خود، آن را احساس کنند. در این دستگاه تلاش‌ها در جهت احقاق حق است. اعتماد عمومی در حد مطلوبی جلب شده و برای دستگاه ضرورت دارد که به نحوی عمل کند تا اعتماد مردم جلب شود.

رئیس کل سابق دادگستری خراسان رضوی با اشاره به اینکه قوانین و مقررات ما به گونه‌ای است که رسیدگی برخی پرونده‌ها با اطاله و مشکلاتی همراه است، تصریح کرد: البته مردم متوجه هستند و باید بدانند اشکالات از قانون است، در نتیجه اعتمادشان جلب می‌شود. تلاش کردیم تا اشکال و ایراد به صورت واقعی و حقیقی به مردم منعکس شود و بدانند که اطاله ناشی از اعمال نفوذ نیست. امیدواریم این اشکالات قانونی برطرف شده و زمینه جلب حداکثری اعتماد ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: فضای اداری دستگاه قضایی نیز توسعه پیدا کرده است. مدیران دستگاه قضایی شهرستانی در استان بیان کردند که ۱۷ سال است یک نفر از استان برای سرکشی به این شهرستان نیامده، ساختمان آن شهرستان مسکونی بود و مردم کنار جوی آب متوقف بودند اما برای همان شهرستان ساختمان خوب و خانه‌های سازمانی ساخته شد. ۱۶ واحد اداری در حد مطلوب و مورد نیازها شهرستان‌ها ایجاد شده، ساختمان اداری محدود برخی شهرستان‌ها توسعه یافته و ساختمان اجرای احکام کیفری در مشهد با وضعیت اسف‌بار در کمتر از ۸ ماه به ساختمان مطلوب و زیبا در مشهد تبدیل شد.

مظفری افزود: دیگر واحد استیجاری نداریم، همچنین در قاسم‌آباد مجموعه‌ای به ابعاد ۱۴ هزار متر در حال ساخت بوده و مرحله صفرکاری آن رو به اتمام است. امسال در طرقبه مجموعه خوبی آغاز شده که تا پایان سال تمام می‌شود، وضعیت شهرستان فیروزه نیز همین‌گونه است. توسعه اداری در حد مطلوب انجام شده، اما به قدری استان محرومیت داشت که این اقدامات مایحتاج استان را کفایت نخواهد کرد.

رئیس کل سابق دادگستری خراسان رضوی گفت: چارت اداری نیز ایراد داشت که برای جذب نیروی اداری و قضایی به ما اعلام می‌شد بالای ۷۰درصد نیرو دارید و در میانگین جزو استان‌های برخوردار هستید. چارت ۲۰ سالی دست نخورده بود که در اصلاح این چارت، بیش از ۴۰۰ پست قضایی و ۸۰۰ پست اداری ایجاد و زمینه‌ای فراهم شد که بیش از ۴۰۰ نفر قاضی در چند سال اخیر جذب کنیم، البته ۲۰۰ نفر بازنشستگی و خروجی نیز در این مدت داشتیم. بیش از ۲۰۰ نفر آمار نیروهای قضایی و به همین تناسب نیروهای اداری ما مثبت شده است.

وی با بیان اینکه در قسمت قضایی و بخش اداری خود فوق‌العاده مشکل داریم، بنابراین از نیروهایی که مجاز به استفاده نیستیم، استفاده می‌کنیم، عنوان کرد: جوان‌گرایی یکی از موضوعات ما در دستگاه است. اکثر مدیران انتخاب شده در پست‌های حساس از میانگین پایین‌تری برخوردار هستند. در ستاد مرکز نیز نیروهای جوان استفاده شده که در پیشرفت امور تاثیر خوبی داشته است.

مظفری ادامه داد: الفت و همدلی بین مجموعه‌ها ایجاد شده که متاسفانه در سازمان‌ها، نهادها و مجموعه‌های اداری اختلاف نظر و سلیقه زیادی وجود دارد که موجب کندی و مانع پیشرفت کار می‌شود. در استان بعد از یک سال از حضور من با وجود مدیران خوب و ارزشمند در مجموعه، الفت ویژه و همدلی ایجاد شد که مجموعه بدون دغدغه و مساله اداره می‌شود.

رئیس کل سابق دادگستری خراسان رضوی بیان کرد: ورودی پرونده‌ها را نیز کنترل کردیم. برخی حتی به نحوی گله‌مندی نیز داشتند. برای کنترل ورودی از نظر قانونی مشکلاتی بود اما به این دلیل که به تحول در دستگاه قضایی اعتقاد داشتیم، این مساله ۵ سال جلوتر شروع و انجام شد. ما در این زمینه تنها بودیم، زمینه‌های فکری نیز آماده نبود، بنابراین مشکلاتی ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۲،۱۳ مورد دعاوی ما ماهیت قضایی نداشت که این موضوعات را از چرخه رسیدگی خارج کردیم و کنترل شد. ورودی ما در سال ۹۳با ۹۸، ۴ درصد تفاوت دارد. ورودی‌های ما سالانه به طور میانگین ۱۵درصد افزایش دارد. ۳۰۰ هزار پرونده موجودی وجود داشت اما اکنون ۱۴۴ هزار پرونده داریم که بیش از نصف آن‌ها مختومه شد. میانگین شعب ۸۰۰ پرونده بود اما اکنون زیر ۲۰۰ پرونده شده است. طرقبه نیز یک شعبه جزایی با حدود۳۸۰۰ موجودی داشت که اکنون به ۵ شعبه با موجودی ۱۰۰ تا ۱۵۰ پرونده رسیده است.

مظفری اضافه کرد: در بدو ورود به استان با دیدن مشکلات وحشت‌زده شدم که استانی به این بزرگی این همه مشکل در بیرون و درون دستگاه قضا دارد اما با توسل به امام رضا(ع) با کمترین مشکلات و زحمت همه در کنار هم حل شد و امروز با سربلندی می‌گوییم عملکرد عالی داریم.

فعالیت‌های اقتصادی استان خود را در دستگاه قضایی ما نشان داده است

در ادامه غلامعلی صادقی، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی، اظهار کرد: دستگاه قضایی امروز استان با ۵ سال قبل از آمدن آقای مظفری از نظر منابع انسانی، فضای اداری، سازوکار و جایگاه متفاوت است. برنامه‌های قوه قضاییه و دادگستری در انتصاب جدید آقای رئیسی به طرق مختلف اعلام و اطلاع‌رسانی شده و برنامه ما نیز همین خواهد بود.

وی افزود: تاکنون در مسیر حرکت کردیم اما به تنهایی کفایت نمی‌کند، باید ادامه راه داده و مسیرهای کوتاه‌تر، اقدامات مؤثرتر و فعالیت‌های بهتر داشته باشیم. با جمع خوب اداری و قضایی استان به آینده مطمئن هستم که با وظیفه جدید خود در ماه محرم و با رمز یاحسین، کارهای خوبی را در جهت خدمات بهتر به زائران و مجاوران ارائه کنیم.

صادقی بیان کرد: نیاز داریم همه صاحبان اندیشه، علما و ائمه جمعه که می‌توانند به ما کمک کنند، به همکاری و همراهی آن‌ها از ارکان حرکت ما و ادامه مسیر نیاز داریم که در تعامل با همه مجموعه‌ها و افراد می‌توان در جهت توسعه اقتصادی، سرمایه و درآمد استان گامی برداشت و برای این منظور باید با همه تعامل داشته باشیم و خواهیم داشت.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی خطاب به استاندار، گفت: در این مدت ۸ ماه مجموعه همکاران ما تلاش و تعامل کردند و تلاش کردند تا با قید فوریت گره‌ای از کار همه افرادی که در جهت توسعه استان تلاش می‌کنند، بردارند.

وی با بیان اینکه در جهت کاهش ورودی برنامه‌هایی داریم و در آینده نزدیک گزارش‌های خوبی را اعلام می‌کنیم، عنوان کرد: اگر رونق اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی در استان شکل بگیرد، پرونده‌های ورودی ما کاهش پیدا خواهد کرد. از زمان فعالیت‌های خوب اقتصادی در استان به شکلی انعکاس خود را در مجموعه‌های ما نشان داده و با آن برنامه‌ها با همفکری دادگستری استان ورودی را کاهش خواهیم داد، در نتیجه می‌توانیم به سراغ پرونده‌ها و مجرمان اصلی که اقتصاد و اجتماع ما را نشانه گرفتند تا آسیب برسانند، برویم.

انتهای پیام

captcha