ساماندهی زیربناهای فرهنگی جامعه با رنج و محنت همراه است
کد خبر: 3837751
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۳

ساماندهی زیربناهای فرهنگی جامعه با رنج و محنت همراه است

گروه اجتماعی - نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه پس از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز در تراز مردم این استان فعالیت فرهنگی و علمی انجام نشده است، گفت: ساماندهی زیربناهای فرهنگی جامعه با رنج و محنت تحقق پیدا می‌کند.

به گزارش ایکنا از گیلان، آیت‌الله رسول فلاحتی،‌ نماینده ولی فقیه در استان گیلان امروز، 4 شهریورماه در مراسم افتتاحیه حوزه‌های علمیه استان در سال تحصیلی 99-98 که در مصلی امام خمینی(ره) رشت برگزار شد، با اشاره به پرسش‌های مردم از طلبه‌ها، اظهار کرد: سه موضوع هویت طلبه، رسالت طلبه و زمان حضور در اجتماع طلبه حائز اهمیت است.

وی درباره موقعیت طلبه با توجه به روایات، افزود: طلبه‌ها جانشین پیامبر(ص) هستند؛ بنابراین طبق روایتی از امام رضا(ع) موقعیت و هویت طلبه این است که جانشین پیامبر(ص) محسوب می‌شود.

امام جمعه رشت با بیان اینکه طلبه وارث پیامبران الهی است، تصریح کرد: امیرالمومنین امام علی(ع) فرمود «فقیهان وارثان انبیای الهی هستند»؛ کسی که به حوزه گام می‌گذارد دو رسالت فردی و اجتماعی به عهده دارد.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه تهذیب نفس و اصلاح خود نخستین رسالت فردی طلبه محسوب می‌شود، بیان کرد: در موضوع رسالت شخصی طلبه، بزرگترین امر تربیت خود است و خدای متعال پیامبران را پس از یک دوره تربیت و خودسازی مبعوث کرد، زیرا اگر طلبه خودسازی نداشته باشد آفت‌هایی که به خود و جامعه وارد می‌کند قابل احصا نیست.

وی دانش‌اندوزی عمیق را دومین رسالت فردی و شخصی طلبه دانست و خاطرنشان کرد: فقه به معنای فهم عمیق است؛ بنابراین دومین رسالت فردی عالم این است که خود را متصل به دانش مربوط به حوزه‌های دینی کند.

آیت‌الله فلاحتی طلبه را امانت خدا در پیشگاه استاد و مدیر حوزه‌های علمیه ذکر کرد و یادآور شد: از روز نخست باید طلبه را در بحث تربیت و دانش‌اندوزی مسلح کنیم.

وی با اشاره به رسالت عمومی طلبه‌ها، اظهار کرد: در بخش رسالت عمومی پس از اینکه طلبه توانست از دو عرصه خودسازی و دانش‌اندوزی عمیق خارج شود، باید به تربیت جامعه بپردازد. عالمان دینی رسالت تبلیغ و تربیت دینی مردم را به عهده دارند و این رسالت تا قیامت ادامه خواهد داشت.

امام جمعه رشت با بیان اینکه جامعه مدیون عالمان دینی است، عنوان کرد: بخشی از موهومات در جامعه معلول نارسایی‌ها در دانش‌اندوزی عمیق و خودسازی طلبه‌هاست. در سال‌های اخیر مشاهده می‌‌کنیم عده‌ای موریانه‌وار وارد حوزه‌های علمیه شدند.

نماینده ولی فقیه در گیلان ادامه داد: معاندان می‌خواهند بگویند عالمان دینی در ساحات زندگی انسان هیچ نقشی ندارند و این سازمان باید تعطیل شود؛ البته آن را به طور رسمی نمی‌گویند، اما تمام رفتارها این را نشان می‌دهند؛ ضمن اینکه عده‌ای نیز غافل هستند و نمی‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: اگر تاکنون اسلام قوام پیدا کرده و مردم بر دین مانده و عالمان دینی جامعه اسلامی را در مسیر کرامت انسانی نگه داشته‌اند در سایه عالمان دینی بوده، هست و خواهد بود و این معلمان سر سفره کتاب‌هایی نشسته‌اند که از طریق اندیشمندان و مفسران شیعه به نگارش در آمده است.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه خروجی حوزه‌های علمیه همیشه اندک بوده است، اظهار کرد: همین اندک خروجی حوزه‌های علمیه هر کدام ابراهیم تاریخ اسلام محسوب می‌شوند و مانند شهید بهشتی به فرموده امام خمینی(ره) یک امت برای ملت ما هستند.

امام جمعه رشت ورود عالم به جامعه و متحول کردن آن را نیازمند طی مراحل سخت دانست و یادآور شد: بعضی از اطرافیان امام راحل ریزش کردند و این ناشی از آن است که سه مرحله خودسازی، دانش‌اندوزی عمیق و دانستن زمان ورود به جامعه را طی نکردند.

وی به وضعیت فرهنگی گیلان اشاره کرد و افزود: پس از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز در تراز مردم این استان فعالیت فرهنگی و علمی انجام نشده است لذا ساماندهی زیربناهای فرهنگی جامعه با رنج و محنت تحقق پیدا خواهد کرد و فعالیت‌های فرهنگی زمان‌بر است.

انتهای پیام

captcha