گیلان؛ استان پیشتاز در امر ساماندهی گلزارهای شهدا
کد خبر: 3831711
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱

گیلان؛ استان پیشتاز در امر ساماندهی گلزارهای شهدا

گروه اجتماعی - مدیرکل بنیاد شهید گیلان را یکی از استان های پیشتاز در امر ساماندهی گلزارهای شهدا دانست و افزود:‌ تقریبا صد درصد گلزارهای شهدای گیلان ساماندهی شده است.

به گزارش ایکنا از گیلان، عبدالله پاکاری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان امروز، 10 مردادماه در دیدار با فرماندار شهرستان املش، بنیاد شهید را متولی ساماندهی گلزارهای شهدا دانست و اظهار کرد:‌ امروزه گلزارهای شهدا به عنوان مراکز فرهنگی در خدمت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند.

وی گیلان را یکی از استان های پیشتاز در امر ساماندهی گلزارهای شهدا دانست و افزود:‌ تقریبا صد درصد گلزارهای شهدای گیلان ساماندهی شده است. گلزار شهدای رشت بزرگترین گلزار شهدای استان است و لذا با همکاری شهرداری نسبت به بهبود این فضای معنوی اقدام کردیم.

مدیرکل بنیاد شهید گیلان با اشاره به وجود 22 گلزار شهدا در شهرستان املش، یادآور شد:‌ یکی از گلزارهای املش 50 درصد قبور مطهر شهدا را در خود جای داده است و لذا نیازمند رسیدگی است.

پاکاری با بیان اینکه گلزارهای شهدا بعد از ساماندهی تحویل شهرداری ها و دهیاری ها می شود، اضافه کرد:‌ وضعیت یادمان ها، تابلوها و المان های ایثار و شهادت یکی از دغدغه های خانواده های شهداست، اما در استان گیلان به واسطه اقلیم و آب و هوا یادمان های شهدا خیلی زود تخریب می شوند و نگهداری و مرمت آن بسیار سخت و هزینه بر است.

وی با بیان اینکه 32 هزار نفر از ایثارگران استان به صورت مستقیم و 120 هزار نفر از خانواده‌های درجه یک شاهد و ایثارگر استان به صورت غیر مستقیم تحت پوشش خدمات بنیاد شهید هستند، گفت:‌ درمان خانواده ها و اشتغال فرزندان شاهد و ایثارگر عمده ترین مشکلات بنیاد شهید در سطح کشور و استان است.

این مقام مسئول شاخص های ارزیابی عملکرد شهرستان املش در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از جمله دیدار با خانواده های شهدا، کارگروه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تشکیل شورای مشورتی ایثارگران را مثبت دانست و خاطرنشان کرد:‌ شهرستان املش دو درصد ایثارگران گیلان را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل بنیاد شهید گیلان از برگزاری مراسم شهرستانی 26 مردادماه، سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی خبر داد و یادآور شد:‌ استان گیلان دو هزار و 600 نفر آزاده دارد که 50 نفر آنان در شهرستان املش هستند.

وی در ادامه بر ضرورت اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران تاکید کرد و گفت:‌ سالانه بالغ بر 900 یادواره شهدا در گیلان برگزار می شود که ظرفیت خوبی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، اما در آستانه انتخابات پایان سال باید مراقب باشیم یادواره های شهدا رنگ و بوی سیاسی و حزبی نگیرد.

یونس محمودی، فرماندار شهرستان املش نیز، تجلیل و تکریم از مقام شامخ شهدا و ایثارگران را در زمره فعالیت‌های محوری این فرمانداری دانست و تاکید کرد:‌ دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، تشکیل کارگروه‌های ایثار و شهادت و برگزاری نشست مشورتی با ایثارگران همواره در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر لزوم بازسازی، بهسازی و بهنگام‌سازی مقابر شهدا و تامین نیازهای بالقوه این پایگاه‌های فرهنگی، ادامه داد:‌ گلزارهای شهدا باید به گونه‌ای باشد که رضایت خانواده‌های شهدا را در پی داشته باشد.

محمودی مزار شهدا را ملجا و مامن و مرجع رجوع خانواده‌های شهدا و آحاد جامعه دانست و اظهار کرد:‌ یادمان‌ها و تمثال‌های شهدای گرانقدر شهرستان املش نیز نیازمند رسیدگی است.

انتهای پیام

captcha