نبود تربیت اجتماعی؛ بزرگترین آفت خانواده‌های امروزی
کد خبر: 3747735
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶

نبود تربیت اجتماعی؛ بزرگترین آفت خانواده‌های امروزی

گروه اجتماعی ــ یک استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: متأسفانه بزرگ‌ترین آفت خانواده‌های امروزی عدم وجود تربیت اجتماعی است لذا باید والدین به گونه‌ای عمل کنند که فرزندان بتوانند روی پای خود بایستند و مسئولیت‌پذیر بار بیایند.

5 اصل تربیتی فرزند؛ بر عهده والدین

به گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام جلیلی، استاد حوزه و دانشگاه امروز، 26 شهریورماه در همایش شیرخوارگان حسینی هیئت واحد خواهران هیئت رزمندگان ثارالله اظهار کرد: تربیت فرزند که برعهده مادران است، ۵ نوع است که مرحله نخست، «تربیت دینی» است.
وی ادامه داد: فرزندان باید مؤمن و خداباور بزرگ شوند و اهل اعتقاد و عمل به دستورات دینی بار بیایند که برای تحقق آن نخست پدر و مادر باید بپذیرند که فرزندانشان باید تربیت دینی داشته باشند، باید در اینباره در روز قیامت پاسخگو باشند.
‌جلیلی گفت: عبادت و دعای شبانه هر روز حضرت زهرا(س) نمونه عینی این امر است که حضرت با این عمل، اهمیت نماز و دعا را به فرزندان خود متذکر شدند.
وی تأکید کرد: روایت معروف از ایشان است که همسایگان را بسیار دعا می‌کردند و فرمودند «نخست همسایه، سپس اهل خانه» این رفتار فرزندان را اهل نماز و دعا بار می‌آورد.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: حساب خمس و پرداخت آن توسط پدر و مادر باعث می‌شود تا فرزندان معتقد به خمس باشند و درباره تمام دستورات دینی پدر و مادر باید خود را الزام به عمل به آن بدانند.
وی اضافه کرد: برای تحقق تربیت دینی دستور و امر کردن نتیجه مطلوب ندارد بلکه فرزندان باید رفتار دینی را در پدر و مادر مشاهده کنند.
جلیلی دومین مرحله را «تربیت عاطفی» دانست و گفت: فرزندان باید در خانه تأمین احساسات و عاطفی شوند و پدر و مادر همه عاطفه خود را پای فرزندانشان بریزند.
وی با اشاره به اینکه برخورد عاطفی پدر و مادر با فرزندان باعث تأمین عاطفه آنها می‌شود، عنوان کرد: سومین تربیت، «تربیت اجتماعی» است به این معنی که فرزندان اجتماعی شوند که متأسفانه بزرگ‌ترین آفت خانواده‌های امروز عدم وجود تربیت اجتماعی است لذا باید والدین به گونه‌ای عمل کنند که فرزندان بتوانند روی پای خود بایستند و مسئولیت‌پذیر بار بیایند.
‌جلیلی بیان کرد: «تربیت علمی» چهارمین تربیت است که پدر و مادر باید به آن بپردازند. باید دانستنی‌های مفید و علوم دینی به فرزندانشان را بیاموزند.
وی در پایان ابراز ورد: «تربیت سیاسی» آخرین مرحله تربیت است که پدر و مادرها باید مسائل سیاسی را برای فرزندانشان به خوبی تبیین کنند لذا فرزندان باید نسبت به مسائل روز حساس باشند.
انتهای پیام

captcha