رشته‌های قرآنی در آئین‌نامه‌های درسی حوزه جنبی است
کد خبر: 3590332
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸

رشته‌های قرآنی در آئین‌نامه‌های درسی حوزه جنبی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع) همدان با اشاره به اینکه عدم ورود مستقیم به دروس قرآنی یکی از مهم‌ترین خلأ‌های حوزه‌های علمیه است، عنوان کرد: متأسفانه قرآن و رشته‌های قرآنی در آیین‌نامه‌های درسی حوزه، حالت جنبی دارد؛ لذا با احداث مدارس قرآنی به‌دنبال احیای این امر مهم هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی منصوری، مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع) مریانج در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، اظهار کرد: این مدرسه یکی از مدارس حوزه علمیه استان است که حدود سه سال از تأسیس آن می‌گذرد.
وی افزود: رویکرد کلی مدارس علمیه، پرداختن به امر حفظ قرآن در کنار دروس دیگر است اما برخی مدارس به طور ویژه و با جدیت بیشتر به این مهم می‌پردازند که مدرسه امام حسین(ع) یکی از آنها است که با وجود 80 طلبه، سالانه با حفظ 5 جزء قرآن کریم در این راستا حرکت می‌کند.
حجت‌الاسلام منصوری اضافه کرد: حفظ قرآن کریم باری است که بر زمین مانده است از این رو، مهمترین هدف فعالیت چنین مدارسی، برداشتن چنین باری است که این امر مهم مقدمه‌ای بر تعقل و تدبر در قرآن است، از آنجا که فارغ التحصیلان این مدارس، در آینده امور مهمی چون، تبلیغ، تدریس و ... را عهده دار خواهند شد لذا حفظ قرآن کریم در کنار آموزش‌های لازم، در حرفه او ماندگار و کاربردی‌تر خواهد بود.
مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع) ادامه داد: طلاب در کنار حفظ قرآن کریم به آموزش دروس حوزه نیز می‌پردازند که این عمل در پیشرفت تحصیلی و یادگیری دورس مرتبط، نیز تأثیر بسیار خوبی خواهد داشت چرا که با حفظ قرآن کریم، با لغات و بسیاری از فنون ادبیات عرب آشنا شده و می‌توانند در این راستا مثمر ثمر باشند.
عدم ورود مستقیم به دروس قرآنی یکی از مهم‌ترین خلأ‌های حوزه‌های علمیه
وی با اشاره به اینکه عدم ورود مستقیم به دروس قرآنی یکی از مهمترین خلأ‌های حوزه‌های علمیه است عنوان کرد: متأسفانه قرآن و رشته‌های قرآنی در آیین نامه‌های درسی حوزه، حالت جنبی دارد لذا با احداث مدارس قرآنی به دنبال احیای این امر مهم هستیم.
حجت‌الاسلام منصوری گفت: آموزش طلاب توسط اساتید برجسته و مجرب حوزه انجام می‌گیرد و آقای «حیات غیبی» یکی از اساتید برجسته و باسابقه حفظ نیز در این مدرسه جهت تدریس این رشته برای طلاب انتخاب شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی اصغر زارعی، مدیر مدرسه علمیه علی‌ابن‌ابیطالب(ع) شهرستان ملایر نیز به ایکنا گفت: فعالیت‌های این مدرسه به سال‌های قبل از انقلاب باز می‌گردد اما به دلیل گستردگی فعالیت‌های حوزه علمیه ملایر، طی سه سال گذشته سطح عالی حوزه و سطح یک، از یکدیگر تفکیک شدند، آغاز فعالیت‌های قرآنی و آموزش حفظ قرآن در این حوزه، نیز به یک سال قبل باز می‌گردد.
وی افزود: طرح حفظ قرآن کریم برای طلاب متقاضی پایه اول تا ششم از سال گذشته آغاز شد که در پایان از میان 90 متقاضی، پس از گذر از چندین مرحله و تعیین سطح آنها، 34 طلبه با رویکرد حفظ کل قرآن کریم طی 6 سال انتخاب شدند که در این میان از اساتید برجسته‌ای چون، «حجت‌الاسلام و‌المسلمین ایوب عباسی» یکی از طلاب سطح عالی شیراز هستند به عنوان مدرس انتخاب شدند.
حجت‌الاسلام زارعی اشاره‌ای نیز به کمبود‌های و خلأ‌های حوزه‌های علمیه داشت و افزود: متأسفانه نظام قانونمندی جهت جذب و گزینش نخبه‌های قرآنی وجود ندارد، کمبود و عدم وجود اساتیدی با فعالیت و رویکرد قرآنی نیز یکی دیگر از مشکلات حوزه‌های علمیه است، لذا جهت استفاده از اساتید مجرب در این حوزه باید دست به دامان موسسات قرآنی استان‌های قم، مشهد، شیراز و .. شویم.
مدیر مدرسه علی‌ابن‌ابیطالب(ع) ملایر ادامه داد: از آنجا برخی طلاب این مدرسه در کنار یادگیری دروس حوزه، به حفظ قرآن می‌پردازند بنابراین باید نسبت به طلابی که تنها دروس حوزه را می‌گذرانند امکانات و تسهیلاتی به آنها اختصاص داده شود اما متأسفانه چنین امری تا‌کنون تحقق نیافته است.
captcha