حاشیه‌های تمام‌نشدنی یک پیاده‌روی/ ارسال پیام ایران به آمریکا درپی شهادت سردار الله‌دادی
کد خبر: 2774723
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳
مهم‌ترین رویدادهای سیاسی هفته/

حاشیه‌های تمام‌نشدنی یک پیاده‌روی/ ارسال پیام ایران به آمریکا درپی شهادت سردار الله‌دادی

گروه سیاسی: دیدار احمد جبرئیل با رهبر معظم انقلاب، سؤال ۲۱ نماینده از ظریف، اظهارات لاریجانی در همایش سراسری ستادهای دهه فجر و پیغام ایران به آمریکا در پی شهادت سردار الله‎دادی از مهم‎ترین رویدادهای سیاسی هفته بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مهم‎ترین رویدادهای سیاسی هفته به شرح ذیل است:

اظهارات ظریف در داووس

ظریف در میزگردی در نشست سالانه داووس سوئیس گفت: تحریم‌های جدید کنگره آمریکا علیه ایران باعث از میان رفتن طرح اقدام مشترک می‌شود که سال گذشته در ژنو در باره آن توافق کردیم.
وی در این باره که اگر کنگره آمریکا تحریم‌هایی جدید علیه ایران وضع کند، چه خواهد شد، بیان کرد: رئیس جمهور آمریکا قدرت وتوی آن را دارد، ولی پارلمان ما نیز اقدام متقابل خود را دارد.
وی در پاسخ به سؤال یکی از حضار که این اقدام تلافی‌جویانه مجلس شورای اسلامی چه خواهد بود، گفت: من نمی‌دانم؛ این به عهده نمایندگان مجلس است. آنان به صراحت گفته‌اند که اگر کنگره آمریکا این طرح را تصویب کند، آنان نیز طرحی را تصویب می‌کنند که از دولت خواهد خواست در صورت اجرای عملی تحریم‌ها علیه ایران، ما نیز میزان غنی‌سازی خود را افزایش بدهیم.
وزیر امر خارجه کشورمان درباره اظهارات یکی از میزبانان که مدعی بود ظریف گفته است تحریم‌ها بر ایران تاثیر ندارد و اکنون صحبت از تاثیر کاهش بهای نفت و تحریم‌ها می‌کند گفت: من گفتم که این مسئله بر سیاست‌های ما تأثیری ندارد.
ظریف تاکید کرد تحریم‌ها باعث نشدند که دولت ما به میز گفت‌وگوها بیاید. اگر تحریم ها دولت ما را به مذاکره سوق داده بود اکنون باید میز مذاکره را ترک می‌کردیم.

اظهارات لاریجانی در همایش سراسری ستادهای دهه فجر انقلاب اسلامی

رئیس مجلس شورای اسلامی روز شنبه در همایش سراسری ستادهای دهه فجر انقلاب اسلامی به مباحثی که درباره اختلافات کنگره با رییس جمهوری آمریکا در زمینه مذاکرات هسته‌ای وجود دارد، اشاره و اظهار کرد: این که ما در مسئله هسته‌ای باید در مقابل غرب بایستیم، علت این است که این مسئله یکی از نشانه‌های زورگویی آنان است.
وی با تاکید بر این که در جاهای دیگر زورشان به ایران نرسید و نتیجه نگرفتند، یادآور شد: آنها اگر می‌توانستند جنگ هم می‌کردند، اما نتیجه جنگ برای آنها سنگین است و از آن پرهیز دارند، بنابراین تلاش می‌کنند از راه دیگر فشار بیاورند و باید این راهی وجود داشته باشد که توجیه کنند.
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: آنها چیزی را برای خود به نام تحریم درست کرده‌اند تا از آن طریق به ایران فشار بیاورند اما بعد متوجه شدند که آن هم موثر نبود و ایران پیشرفت کرد.
لاریجانی یادآور شد: این که اوباما می‌گوید ما به خاطر تحریم ایران را به پای میز مذاکره کشاندیم، درست نیست چون تحریم‌ها موثر نبودند، شما آمدید. ایران میز مذاکره را ترک نکرده بود، شما ترک کرده بودید و بعد پای میز مذاکره آمدید.
وی ادامه داد: حال این بحث‌هایی که درباره کنگره آمریکا مطرح می‌کنند، به ما مربوط نیست. اوباما اگر نمی تواند مشکلات را حل کند مسئول به هم زدن مذاکرات است و این به ایران ربطی ندارد.
وی افزود: میدان مسئله هسته‌ای، میدانی است که نشان می‌دهد ایران در این موضوع می‌تواند جلوی استکبار بایستد و این موضوع تفننی نیست بلکه یکی از جلوه‌های استکبارستیزی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شعارهای انقلاب اسلامی در ظرف زمان کهنه نمی‌شود چرا که این شعارها اصیل است و یکی از ویژگی‌های مهم این انقلاب دینی و اسلامی بودن آن است و همین اسلامیت انقلاب است که آرمان‌ها و سمت و سوی انقلاب را از سایر حرکت‌های اجتماعی همچون انقلاب روسیه، انقلاب فرانسه و انقلاب صنعتی شدن جدا می‌کند.

لاریجانی یادآور شد: علاوه بر این انقلاب اسلامی با برخی از جهش‌ها که در سی و چند سال اخیر در منطقه رخ داده نیز متفاوت است، ممکن است این حرکت‌ها از بستر علمی و فرهنگی متفکرین استفاده کرده باشد اما انقلاب اسلامی مجموعه‌ای ارایه کرد که جوهره آن دینی و اسلامی بودن است.
وی خاطرنشان کرد: براساس محتوای نهفته در اهداف انقلاب اسلامی انسان وقتی سعادتمند است که همه عرصه‌های آن تحت تاثیر دین باشد و همین امر با لائیکیسم و سکولاریسم تفاوت ماهوی دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: غربی ها افتخار می‌کنند که به پیامبر گرامی اسلام (ص) توهین می‌کنند و این به این علت است که حوزه دین را کوچک و بی‌معنا کرده‌اند.
لاریجانی ادامه داد: آنها افتخار می‌کنند که خیلی از شرایط آسمانی دین را زمینی کرده‌اند و افتخار می‌کنند که پیشوای یک دین را تحقیر و توهین می‌کنند، آنها توجیه می‌کنند که ما آزادی بیان داریم و باید آن را تحمل کنید.
وی تصریح کرد: آزادی بیان برای ارتقای فکر است، تفاوت‌های فکری باید باشد ولی از درون آن تکامل باشد ولی اگر قصد، توهین بود نشان می‌دهد که شما در مسیر تکامل نیستید.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر توهین به فکر با توجیه آزادی بیان است در این صورت باید همه افراد شرور و بی سر و پا متفکرین جامعه باشند شما با افراد شرور به عنوان مجرم برخورد می‌کنید، توهین به ساحت پیامبر گرامی اسلام (ص) سوء استفاده از فکر و این یک عمل مجرمانه است.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود حمایت از مستضعفین را از دیگر ویژگی‌های انقلاب اسلامی عنوان و اظهار کرد: حمایت از مردم مظلوم و مستضعف مثل فلسطین افتخار بزرگی است که در قانون اساسی لحاظ شده است و حمایت از مستضعفین از جمله آرمان‌هایی است که زنده بودن انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد.
وی تصریح کرد: ما تنها کشوری هستیم که حرفمان از ابتدا یکی بود و امروز همه فهمیدند که حرف ما درست است و باید با مقاومت حقوق مردم فلسطین را استیفا کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که عده‌ای می‌گفتند باید گفت‌وگو کرد تا سرزمین بگیریم، خاطرنشان کرد: امروز مذاکرات متعددی همچون کمپ دیوید، اسلو یا طرح ملک عبدالله اجرایی شده و هیچ کدام از آنها حقوق مردم فلسطین را استیفا نکرده است، زمانی در کرانه باختری 30 تا 40 هزار یهودی حضور داشتند در حالی که هم اکنون 600 هزار یهودی در پناه طرح‌های صلح در این منطقه زندگی می‌کنند، قرار بود کرانه باختری و غزه در اختیار فلسطین قرار بگیرد.

پرسش 21 نماینده از ظریف به خاطر پیاده‌روی با کری

21 نماینده مجلس روز یکشنبه پیاده‌روی محمدجواد ظریف با جان کری و سفر به فرانسه را دو خطای دیپلماتیک در حاشیه مذاکرات اخیر خواندند و با طرح سؤال از وزیر امور خارجه خواهان پاسخگویی او شدند.
در متن این سؤال که در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی قرائت شد، آمده است: علت دو خطای دیپلماتیک شما در حاشیه مذاکرات اخیر چیست؟ چرا به نشانه اعتراض به توهین نشریه فرانسوی، سفر خود را به فرانسه لغو نکردید؟
سؤال کنندگان در متن پرسش خود نوشته‌اند: جناب آقای وزیر خارجه! متأسفانه حواشی مذاکرات هسته‌ای ایران و اعضای 1+5 مجدد در ژنو تکرار شده و این یعنی خطای دیپلماتیک از سوی نماینده ارشد جمهوری اسلامی ایران. پیاده‌روی نمادین شما با وزیر امور خارجه آمریکا و سفر به کشور فرانسه آن هم در زمان هتاکی چندباره نشریه شارلی ابدو به مقدسات مسلمانان هیچ یک شایسته شأن وزیر خارجه ایران نبود.
جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد ، سید محمود نبویان نماینده تهران ، حمید آقاجری نماینده بندر ماهشهر ، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر ،نصرالله پژمان فر نماینده مشهد ، محمدرضا آشتیانی نماینده قم ، روح الله عباس پور نماینده بوئین زهرا ، مفید کیایی نژاد نماینده ساوجبلاغ ، رجب رحمانی نماینده تاکستان ، سیدمرتضی حسینی نماینده قزوین ، فاطمه آلیا نماینده تهران ، زهره طبیب زاده نماینده تهران ، حلیمه عالی نماینده زابل ، روح الله حسینیان نماینده تهران ، سیدعلی طاهری نماینده گرگان ، موسی غضنفرآبادی نماینده بم ، سید محمد علی موسوی نماینده خدابنده ، مرتضی آقاتهرانی نماینده تهران ، علی اصغر زارعی نماینده تهران ، محمد سلیمانی نماینده تهران از امضا کنندگان این سوال هستند.

اظهارات وزیر کشور درباره انتخابات شورایاری‌ها

عبدالرضا رحمانی فضلی روز دوشنبه در حاشیه هفتادمین نشست شورای اجتماعی کشور در جمع خبرنگاران از وجود خلاء قانونی برای برگزاری انتخابات شورا یاری‌ها در وزارت کشور خبر داد و گفت: طبق قانون، انتخاباتی با عنوان شورای یاری ها نداریم.
وزیر کشور همچنین گفت: وزارت کشور نمی‌تواند درانتخابات شورایاری‌ها دخالت کند و آنهایی که متولی هستند باید خودشان این موضوع را دنبال کنند البته این کار باید با مجوز قانونی انجام شود.

دیدار دبیرکل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین با رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب روز دوشنبه در دیدار احمد جبرئیل مسئله فلسطین را در راس مسایل دنیای اسلام خواندند و تاکید کردند: جمهوری اسلامی ایران تا روز به ثمر رسیدن آرمان فلسطین، مصمم می‌ایستد و آن روز را جوانان قطعا خواهند دید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تجلیل از خدمات و تلاش‌های احمد جبرئیل در مسیر تحقق آرمان فلسطین، گفتند: امروز یقینا یکی از پایه‌ها و ارکان قضیه فلسطین شما هستید و امیدواریم که با حفظ همین روحیه، مقاومت را تا پیروزی نهایی ادامه دهید.

نهمین کارت زرد مجلس به دولت یازدهم

وزیر آموزش و پرورش روز سه‌شنبه برای پاسخ به سؤالات نمایندگان در مجلس حاضر شد و پاسخگوی سؤالات آنها درباره علت استخدام نشدن معلمان پیش دبستانی، اعلام نشدن زمان و سرفصل آزمون استخدامی و همچنین پرداخت نشدن مطالبات معلمان بود.
در پایان با قانع نشدن قاضی پور، نماینده سؤال کننده، از توضیحات فانی، پاسخ‌های وزیر آموزش و پرورش به رای گذاشته شد که در این رای‌گیری از مجموع 215 نماینده حاضر در جلسه تنها 74 نفر از نمایندگان اظهارات وزیر آموزش و پرورش را قانع کننده دانستند،114 نماینده نیز از این اظهارات قانع نشده بودند و 14 نماینده رای ممتنع دادند.
این دومین کارت زرد مجلس نهم به فانی و نهمین کارت زرد به دولت یازدهم بود.

پیغام ایران به آمریکا در پی شهادت سردار الله دادی چه بود؟

حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه کشورمان، با اشاره به این که پس از شهادت شهید الله دادی از راه‌های دیپلماتیک برای کشور آمریکا پیام ارسال کردیم، افزود: در این پیام به آمریکایی‌ها اعلام کردیم رژیم صهیونیستی با این اقدامات وارد خط قرمزهای ایران شده است.
این مقام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در این پیام به آمریکایی‌ها گفتیم مقامات رژیم صهیونیستی باید منتظر عواقب این اقدام خود باشند.

پاسخ دولت به تذکر نمایندگان

حسین سبحانی‌نیا، عضو هیئت رئیسه، درجلسه علنی روز چهارشنبه مجلس جوابیه مجید انصاری که پاسخ به تذکر تعدادی از نمایندگان درمورد ادعای تابعیت دوگانه برخی از مسئولان ارشد دولت است را قرائت کرد.
در جوابیه معاون حقوقی و پارلمانی رییس جمهوری تاکید شده است: هیچ کس در نهاد ریاست جمهوری دارای تابعیت دوگانه نیست.

آیت‌الله جنتی؛ خطیب جمعه این هفته تهران

نماز عبادی ـ سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله احمد جنتی اقامه می‌شود.
همچنین حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در دهمین سری از سلسله مباحث «مفهوم‌شناسی بازار اسلامی و اقتصاد مقاومتی در شعار امسال» و همچنین «مباحثی پیرامون انقلاب اسلامی» پیش از خطبه‌ها به سخنرانی خواهد پرداخت.

captcha