به گزارش ایکنا از گیلان، به مناسبت ایام ولادت حضرت علی اکبر(ع) و هفته جوان و در راستای معرفی کسبوکارهای قرآنی، گفتوگویی از سوی معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان با رزاق صادقا و زهرا بارانطلب، زوج تذهیبکار گیلانی با موضوع جوانان و اشتغالزایی در کسبوکارهای قرآنی امروز ۲۱ اسفندماه انجام شد.
در این گفتوگوی صمیمانه، رزاق صادقا ضمن معرفی خود بیان کرد: در یک خانواده هنردوست چشم به دنیا گشوده و فرزند دوازدهم خانواده بودم. پدر بزرگم، مرحوم استاد زنجانی از بزرگان بنام خط و خوشنویسی ایران و برادران بزرگم نیز همگی در خط، نقاشی و تذهیب کارآمد بودند و بالطبع از کودکی با هنر مانوس بودم و سرانجام با هنر تذهیب خو گرفته و به درخواست خطاطان، تذهیب آثار آنان را بر عهده گرفتم و همیشه تلاش کردم تا طرح و ایدهای جدید برای آثار آنان ارایه کنم.
وی با اشاره به ویژگیهای هنر تذهیب، به بیان وجه تمایز این هنر با سایر هنرها پرداخت و بیان کرد: تذهیب، هنری تجریدی است که خیلی پیشتر از مکاتب هنری اروپایی که بعد از رنسانس به تجرید روی آوردند، در ایران و از باستان رواج داشت. از ویژگیهای تذهیب حرکتهای متنوع و منظم است که از ظرافت و دقت بالایی برخوردار بوده و حرکات منظم حلزونی و دایرهای آن که ریشه در فلسفه خلقت و حرکات دایرهای کواکب دارد و نیز حرکات هندسی مختلف حاکی از ریاضیات دقیق در تذهیب دارد، از خصوصیات این هنر است.
صادقا نقش آموزههای قرآنی در شکلگیری طرحهای مختلف تذهیب را بسیار اثرگذار دانست و تصریح کرد: این هنر در چارچوب مقیدات دین اسلام رونق پیدا کرده و شدت این تاثیر آنقدر بوده که تذهیب را هنری اسلامی میدانند. باید توجه کرد که در این رشته میتوان نوآوری و خلاقیت بسیاری بروز داد که البته به هنرمند باز میگردد یعنی هر قدر دایره معلوماتش بیشتر باشد، خلاقیت بیشتری خواهد داشت. پس با مطالعه و بررسی آثار قدما و پیشینیان و تحقیق آثار در زمانهای مختلف میتوان به بینش خود در نوآوری و خلاقیت وسعت بیشتری داد.
در ادامه زهرا باران طلب، استاد و پژوهشگر حوزه هنرهای اسلامی بهویژه هنر تذهیب عنوان کرد: پس از ازدواج با همسرم، هنر نگارگری را از ایشان به شکل حرفهای آموزش دیده و ۲۰ سال است که در زمینه این هنر مشغول به کار و تحقیق هستم. تاثیر این هنر اصیل بر زندگی مشترک قابل توجه بوده و بعد از اینکه مرحله شاگردی را گذراندم و به شکل حرفهای وارد کار شدم، به درک این موضوع رسیدم که زندگی هنرمند، بسیار پر فراز و نشیب است.
وی با اشاره به پیشینه هنر تذهیب، اظهار کرد: تذهیب، هنری ایرانی است که به آن زرنگاری میگویند و از ایران منتشر شد. البته این هنر در دورههای مختلف تغییرات کرده و مکتبهای مختلفی را شامل میشود که هرکدام مربوط به دوره و زمان خاص خود هستند. اما رونق گرفتن تذهیب بعد از اسلام است، چرا که برای تزیین مقدسترین کتاب آسمانی از آن بهره میگرفتند. از طرفی هنر نقاشی، صورتگری و کشیدن انسان و جانداران موردپسند نبود و مکروه تلقی میشد که در رویآوردن هنرمندان به تذهیب که عمده عناصر تزیینی آن گل و گیاه بودند، تأثیر بسزایی داشت.
بارانطلب به وضعیت هنرهای اسلامی در سالهای اخیر اشاره کرد و تصریح کرد: هنر اسلامی یک مفهوم کلی است که شامل هنرهای مختلف بوده و مختص یک کشور خاص نیست. در برخی کشورها با مدرنیزه شدن و پیشرفت، هنر اسلامی رو به افول است و در جایی دیگر بالعکس. در واقع میراث اسلامی از ارج و عزت برخوردار است. برای مثال در کشور امارات از دو دهه پیش به خط اهمیت داده شد و در این راستا با سرمایهگذاری و دعوت از اساتید خط از کشورهای دیگر، ایجاد نمایشگاه و آموزشگاه و ایجاد مسابقات بزرگ محلی و بینالمللی خط و تذهیب، این کشور به تکیهگاهی برای خطاطان و تذهیبکاران سایر کشورها تبدیل شده است.
وی به موانع موجود در این راه اشاره کرد و افزود: در عصر حاضر و با وجود تکنولوژیهای جدید و سرعت بخشیدن به کارها، این هنر ظرافت و صبر و حوصله زیادی را میطلبد، در حالی که اکثر هنرجوها میخواهند زود به نتیجه برسند و همانند کامپیوتر، با فشردن یک دکمه، نتیجه را ببینند. مسئله دیگر وضعیت بازار این هنر نسبت به وقت و زمان صرفشده برای آن است. در واقع شرایط اقتصادی، از موانع اصلی گسترش تذهیب به حساب میآید.
انتهای پیام