اعزام حافظ قرآن به مسابقات مالزی برای نخستین‌بار + عکس
کد خبر: 4212111
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
اهم رویدادهای قرآنی هفته

اعزام حافظ قرآن به مسابقات مالزی برای نخستین‌بار + عکس

مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی از جمله رویدادهای مهم قرآنی در سطح جهانی است که بنا به گفته مدیر امور قرآنی سازمان اوقاف، امسال و در شصت و چهارمین دوره آن برای نخستین بار از ایران علاوه بر یک قاری، یک حافظ کل قرآن نیز به این رویداد اعزام می‌شود.

اعزام یک حافظ قرآن به مسابقات مالزی برای نخستین‌بار + عکسبه گزارش ایکنا، هفته نخست از دومین ماه سال 1403، از جمله پُرخبرترین هفته‌ها پس از آغاز سال جدید بود. بسیاری از رویدادهای قرآنی همچنان متأثر از ماه مبارک رمضان بودند که از جمله آنها اعلام اسامی برگزیدگان مسابقه «قرآنی شو» بود و یا تجلیل فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی از عوامل تولید و برنامه‌ساز قرآنی که عمده آنها در ایام ماه رمضان، روزگار پُرکاری را برای غنابخشی به اوقات مخاطبان روزه‌دار سپری کردند. از این میان شاید یکی دیگر از اخبار مهم معرفی دو نماینده از ایران برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی بود که گویا برای نخستین بار همراه قاری نماینده ایران، یک حافظ کل نیز در این مسابقات شرکت خواهد کرد.

در ادامه مهمترین اخبار قرآنی هفته گذشته از نظر می‌گذرد:  

معرفی برگزیدگان مسابقه «قرآنی‌شو» وزارت بهداشت

از  جمله نخستین اخبار قرآنی در هفته گذشته، اعلام اسامی برندگان مسابقه «قرآنی شو» از سوی مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت بود که در ایام ماه مبارک رمضان به صورت مجازی برگزار شده بود و در آن هر روز ۱۴ نفر از شرکت‌کنندگان که به دو سوال از سه سؤال روزانه پاسخ صحیح داده بودند به قید قرعه جوایزی را دریافت کردند.

رویدادهای قرآنی هفتهآغاز دور جدید طرح زندگی با آیه‌ها از تابستان

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمصطفی حسینی؛ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ابتدای هفته گذشته با حضور در برنامه رادیویی «افق» ضمن بیان جزئیاتی از طرح زندگی با آیه‌ها(مسطورا) که در ایام ماه مبارک رمضان اجرا شد، گفت: جلسات آسیب‌شناسی این طرح طی روزهای آینده در سطوح مختلف برگزار می‌شود، همچنین تا رمضان آینده در مقاطعی همچون تابستان، اربعین و... دوره‌‌های جدید این طرح اجرا خواهد شد.

اعلام جزئیات آزمون طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن

محمدمهدی بحرالعلوم؛ مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم در هفته‌ای که گذشت به جزئیات نوزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم اشاره کرد و گفت: آزمون مرحله اول این دوره، جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ به صورت همزمان در سراسر کشور  و با حضور ۱۲ هزار نفر برپا می‌شود.

لازم به توضیح است که نشست خبری دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم با موضوع تشریح برنامه‌های حفظ تخصصی، عمومی و موضوعی، به همراه رونمایی از پوستر حفظ عمومی، یکشنبه هفته آینده 9 اردیبهشت برگزار می‌شود. 

تجلیل از عوامل ویژه‌برنامه‌های قرآنی کشور در ماه رمضان

دوشنبه هفته گذشته فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با شرکت اعضای خود در محل کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی از عوامل ویژه‌برنامه‌های قرآنی ماه رمضان تجلیل و قدردانی کردند. 

در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی؛ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر؛ رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیمان جبلی؛ رئیس سازمان صدا و سیما و جمعی از فعالان قرآن کریم نیز حضور داشتند. 

پیش‌بینی ۳ هزار میلیارد تومان برای برنامه‌های قرآنی

در مراسم تجلیل فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی که به آن اشاره شد، حجت‌الاسلام و‌المسلمین نصرالله پژمان‌فر؛ رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس به ایراد سخن پرداخت و این خبر را نیز به فعالان قرآنی داد که بیش از سه‌هزار میلیارد تومان برای مباحث قرآنی از محل تبصره 13 برای سال جاری پیش‌بینی شده است.

رویدادهای قرآنی هفتهافتخار ما شناخته شدن رسانه ملی با برنامه‌های قرآنی است

بخش قابل توجهی از تجلیل شدگان قرآنی فراکسیون قرآن و عترت، عوامل و سازندگان برنامه های رادیویی و تلویزیونی رسانه ملی بودند که به همین مناسبت نیز پیمان جبلی؛ رئیس صدا و سیما با حضور در این مراسم با اشاره به اینکه امروز در رسانه ملی مسابقه بر خیرات در جریان است، گفت: افتخار ما در دوره فعلی رسانه ملی این است که صدا و سیما با برنامه‌های قرآنی شناخته می‌شود.

آئین پایانی پنجمین جشنواره قرآنی آیه‌های مهربانی برگزار می‌شود

میثم حسینقلی‌زاده، سرپرست اداره کل رفاه، تعاون و خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به برگزاری پنجمین جشنواره قرآنی آیه‌های مهربانی ویژه کارکنان شهرداری تهران و خانواده آنان گفت: این مسابقات در راستای اشاعه ارزش‌ها و بصائر قرآنی همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان آغاز شده است و ۱۰۴۰۰ نفر در این رویداد بزرگ معنوی شرکت کردند.

آغاز ثبت‌نام مسابقات قرآن بسیج از اوایل خرداد

برگزاری دور جدید مسابقات سراسری قرآن و عترت سازمان بسیج مستضعفین از جمله موضوعات مهمی است که هفته گذشته رئیس دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین پیرامون آن اخبار جدیدی را مطرح کرد  و آن اینکه ثبت‌نام برای حضور در دوره سی‌ویکم این مسابقات از پنجم خردادماه آغاز شده و تا اواسط تیرماه ادامه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام لیمویی عنوان کرد که بیش از چهار هزار مسجد میزبانی این دوره از مسابقات را در سراسر کشور به عهده خواهند داشت و این رقابت از مرحله بین مساجد آغاز می‌شود.

جشنواره «حیات» ۲۲ اردیبهشت در مشهد برگزار می‌شود

«حیات» عنوان جشنواره قرآنی سازمان بسیج دانشجویی است؛ جشنواره‌ای که مرکز قرآن و عترت این نهاد با شعار «حس یک انتخاب تازه» در میان دانشجویان برگزار می‌کند و بنا بر گفته محمد بابایی؛ مدیر مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور قرار است پس از سپری شدن مرحله استانی، شاهد برگزاری مرحله سراسری آن از 22 تا 25 اردیبهشت با شرکت 570 منتخب به میزبانی مشهد باشیم.

برگزاری دوره‌های تربیت معلم و ارتقای طرح تلاوت «شباب‌ُالرضا»

طرح ملی تلاوت «شباب‌الرضا» که مؤسسه قرآنی «صراط» در مشهد مقدس متولی برگزاری آن از سال 91 با هدف کشف و پرورش استعدادهای قرآنی است اکنون به بار نشسته و فارغ‌التحصیلان این طرح که معمولاً  6 سال وقت برای آموزش در آن صرف می‌کنند اکنون به مرحله‌ای رسیده‌اند که قادر به گذراندن دوره‌های تربیت معلم قرآنی هستند.

رویدادهای قرآنی هفته

براین اساس و بنا به گفته حسین مقدم‌کیا مدیر این مؤسسه و دبیر طرح ملی تلاوت، قرار است 50 نفر از نخبگان فارغ التحصیل این طرح به منظور گذراندن دوره تربیت معلم و ارتقای طرح تلاوت فراخوانده شوند که شروع این دوره نیز  با حضور ایشان در اصفهان خواهد بود.

ثبت‌نام سیزدهمین طرح ملی تلاوت «شباب‌الرضا»

صرفنظر از برگزاری دوره تربیت معلم و ارتقای طرح ملی تلاوت، ثبت نام دوره سیزدهم طرح ملی تلاوت «شباب‌الرضا» که از آغاز ماه مبارک رمضان آغاز شده است همچنان ادامه دارد و به این منظور، دختران دانش‌آموز ۱۰ تا ۱۵ سال و پسران دانش‌آموز ۸ تا ۱۵ سال علاقه‌مند می‌توانند پس از ثبت‌نام در این طرح شرکت کنند.

اعزام ۲ نماینده از ایران به مسابقات قرآن مالزی

حمید مجیدی‌مهر؛ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در هفته گذشته از اعزام دو نماینده از کشورمان در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن به مسابقات مالزی که قرار است مردادماه برگزار شود خبر داد و اینکه برای اولین‌بار و براساس رایزنی‌های صورت گرفته علاوه بر رشته قرائت تحقیق، از حافظ ایرانی نیز دعوت شده است.

رویدادهای قرآنی هفته 

قاری و حافظ قرآن اعزامی به مسابقات مالزی تعیین شدند

پیرو خبر فوق و اعلام مدیر مرکز امور قرآنی اوقاف در مورد اعزام قاری و حافظ ایرانی به شصت و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی، در هفته گذشته اعلام شد که حمیدرضا نصیری در رشته قرائت تحقیق و محمدرضا زاهدی در رشته حفظ کل قرآن کریم، نمایندگان ایران در این دوره از مسابقات هستند.

انعقاد تفاهم همکاری بین معاونت قرآنی ارشاد و نهضت سوادآموزی

مراسم انعقاد تفاهم‌نامه مشترک میان سازمان نهضت سوادآموزی و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به میزبانی معاونت قرآن و عترت ارشاد برگزار شد که طی آن شبیر فیروزیان؛ سرپرست این معاونت به منظور توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی، گسترش و تقویت فرهنگ و تنوع‌بخشی به روش‌های سوادآموزی، تفاهمنامه‌ای را با علیرضا عبدی؛ رئیس سازمان نهضت سوادآموزی امضاء کرد.

اعلام اسامی راه‌یافتگان به مرحله سراسری جشنواره قرآنی وزارت علوم در بخش کتبی

اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هفته گذشته و طی دو اطلاعیه جداگانه برگزیدگان راه‌یافته به مرحله سراسری سی و هشتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان این وزارتخانه در بخش کتبی(رشته‌های بخش معارفی و رشته‌های حفظ قرآن کریم) را اعلام کرد.

برگزاری مرحله سراسری جشنواره قرآنی دانشجویان اواخر اردیبهشت‌

علاوه بر این رشید جعفرپور، قائم‌مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز هفته گذشته اعلام کرد که مرحله نهایی سی و هشتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم طی روزهای ۲۷ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه به میزبانی دانشگاه کردستان برگزار می‌شود.

رویدادهای قرآنی هفتهنخستین اجلاسیه سراسری نماز نهاجا برگزار شد

نخستین اجلاسیه سراسری نماز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز هفته گذشته با حضور حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدجواد بهشتی؛ قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور، امیرسرتیپ خلبان علی‌اکبر طالب‌زاده؛ معاون هماهنگ‌کننده نهاجا و سرهنگ مهدی میدانی؛ رئیس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش در سالن مسجد‌النبی(ص) ستاد نهاجا برگزار شد و مسئولان در آن از اهمیت جایگاه نماز با استناد به آیات قرآنی صحبت کردند.

ثبت‌نام دهمین دوره طرح ملی رحله آغاز شد

دهمین دوره طرح ملی رحله قرار است در تابستان ۱۴۰۳ برگزار شود و با برگزاری آن تعداد ۲۲ مرکز در ۹ استان پذیرای نوجوانان و جوانان ۱۴ تا ۲۲ ساله پسر از سراسر کشور باشند.

به این منظور ثبت‌نام برای شرکت در آن آغاز شده و لذا علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در این طرح تا پایان خردادماه مهلت دارند تا با مراجعه به سایت https://beytolahzan.ir  برای حضور در آن اعلام آمادگی کنند.

اعلام زمانبندی جشنواره قرآنی دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای

مهدی زیدی، سرپرست دفتر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فنی و حرفه‌ای این خبر را داد و گفت: برنامه‌ریزی‌ها لازم برای برگزاری مرحله دانشگاهی سی و یکمین دوره جشنواره فرهنگی و هنری قرآن و عترت این دانشگاه به انجام رسیده است که براین اساس اواخر اردیبهشت‌ماه به انجام خواهد رسید.

تربیت ۷۲ حافظ کل قرآن در زندان‌های کشور

از جمله عواملی که موجب تخفیف و یا بخشودگی جرائم زندانیان ندامتگاه‌های عمومی سراسر کشور می‌شود، انس ایشان با قرآن و عزمی که برای حفظ کلام الله مجید به خرج می‌دهند است.

پیرامون این موضوع، غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها هفته گذشته در گفت‌و‌گو با ایکنا از تربیت 72 حافظ کل قرآن در زندان‌های کشور خبر داد.

یادی از صدای آسمانی و درس‌های قرآنی شهید گلستانی

اما نخستین دیدار با خانواده شهدای قرآنی در سال جدید که از سوی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ چند سالی است تبدیل به یک سنت حسنه در ارج نهادن به مقام شامخ شهدا و همچنین پاسداشت خانواده‌های معظم شهدا شده است، به انجام رسید که طی آن جمعی از جامعه قرآنی و در رأس آنها رحیم قربانی؛ مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در مزنل خواهر شهید گلستانی حضور به هم رساندند. 

هجدهمین جلسه استماع قرآن به یاد معلمان فقید برگزار شد

هوشنگ بادپا، حمیدرضا مسجدی و ولی الله احمدی از پیشکسوتان جامعه قرآنی بودند که طی ماه‌های اخیر به دیار باقی شتافتند؛ عناصر اثرگذار قرآنی که در طول عمر خود در جهت تربیت نسل های گوناگون قرآنی همت گماردند. هجدهمین جلسه استماع قرآن شورای عالی قرآن که در  پایان هفته گذشته در حسینیه الزهرا مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، بهانه‌ای بود برای اینکه با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید از سوی قاریان ممتاز بین‌المللی، یاد و خارطه این سه استاد فقید قرآن گرامی داشته شود.

انتهای پیام
captcha