«وعده صادق» یادآور آزادی خرمشهر شد + صوت
کد خبر: 4210929
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
محمدرضا شرف‌الدین:

«وعده صادق» یادآور آزادی خرمشهر شد + صوت

تهیه‌کننده سینما گفت: عملیات «وعده صادق» توانست به مدد حماسه‌سازان ایران، یادآور آزادسازی خرمشهر باشد.

محمدرضا شرف‌الدین، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه اشاعه غیرت وطن‌دوستی می‌تواند امنیت کشور را تضمین کند، گفت: وطن‌پرستی یک حس ارزشمند در تمام دنیا است. میزان وطن‌پرستی بستگی به قدمت و تمدنی کشورها دارد. اگر کشوری دارای تمدن و تاریخ کهن باشد، طبیعتاً حس وطن‌پرستی در آن شکلی جدی‌تر خواهد داشت. ایران اسلامی از تاریخی چهارهزارساله سود می‌برد. این قدمت نشان می‌دهد مردم این سرزمین در دفاع از وطن خود بسیار کوشا هستند.
 
وی افزود: هیچ تمدنی در دنیا بدون حمایت‌های مردمی زنده نمی‌ماند. ایران در تاریخ چند هزارساله خود بارها از سوی دشمنان خارجی مورد حمله قرار گرفته است. برای مثال مغول‌ها سال‌ها ایران را تحت اشغال خود داشتند، اما در نهایت ایرانیان بودند که به مدد فرهنگ و هویت ایرانی از وطن خود دفاع کردند. این امر در زمان حمله اعراب هم رخ داد. در کتاب «تأثیر متقابل ایران و اسلام» شهید مطهری، روی این نکته تأکید داشت که ایرانیان هم بیشترین بهره را از اسلام برده هم سود بسیار به اسلام رسانده است. برای نمونه به سلمان فارسی اشاره می‌کنم. سلمان چنان جایگاه رفیعی در اسلام داشت که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «سلمان از ماست». این موضوع نشان از ظرفیت بالای ایرانیان دارد.
 
شرف‌الدین اذعان کرد: ظرفیتی تمدنی که ایرانیان دارند مورد هجمه دشمنان این آب‌ و خاک قرار گرفته است. آنها می‌خواهند به هر طریق ممکن تمدن ایرانی را تخریب کرده تا مردم دیگر نسبت به کشورشان دغدغه و دلبستگی نداشته باشند. چون می‌دانند اگر این اتفاق رخ دهد دیگر دفاع از وطن وجود نخواهد داشت. با این توضیح اتفاقی که در عملیات حماسی «وعده صادق» رخ داد مرا به یاد فتح خرمشهر انداخت. حتی می‌توان گفت این عملیات از فتح خرمشهر هم بزرگتر بود، چون یک انگیزش ملی و ظرفیت بالای میهن‌دوستی را در کشورمان آشکار کرد.
 
تهیه‌کننده فیلم «فرزند صبح» با بیان اینکه سینما و تلویزیون قادرند مروج فرهنگ وطن‌دوستی در جامعه باشند، تصریح کرد: حیات ملی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... در گرو دفاع از وطن است، اگر این تعصب در کشور قوی باشد، مطمئن باشید بسیار از مسائل حل خواهد شد. برای همین توصیه جدی من این است که رسانه به‌ویژه سینما و تلویزیون با تولید کارهای ارزشمند روحیه وطن‌دوستی را در جامعه رواج دهد. رسیدن به این خواسته هم نباید شکلی سطحی و شعاری داشته باشد، بلکه باید تمامی قومیت‌ها و فرهنگ‌های بومی مورد توجه قرار گیرد. برای نمونه پرداخت صحیح به گویش‌ها انتظار می‌رود شاخصه‌های وطن‌پرستی را در تولیدات نمایشی احیا کند. رویکرد دیگر به ارائه سبک زندگی در فیلم و سریال‌ها است. وقتی در تولیدات نمایشی ما دائماً سبک زندگی غربی را تبلیغ می‌کنیم، مخاطب را از ملیت و فرهنگ بومی دور می‌کنیم. این مسئله در طولانی‌مدت روی حس وطن‌دوستی مردم تأثیر منفی خواهد داشت.
 
این تهیه‌کننده سینما با بیان اینکه عملیات «وعده صادق» تنبیه متجاوز است، گفت: این عملیات حماسی قدرت پوشالی اسرائیل را برای همه افشا کرد. این عملیات در میان کشورهای مسلمان شادی بسیاری ایجاد کرد به‌نحوی که عده‌ای بسیاری از مردم بعد از شنیدن خبر حمله ایران به اسرائیل شروع به شادی کردند. این عملیات به دشمنان ایران فهماند که اگر کسی بخواهد، گوشه چشمی به خاک این سرزمین داشته باشد با پاسخ کوبنده ملت ایران مواجه خواهد شد.

کد

وی در پاسخ به این سؤال که در تصویرگری از عملیات «وعده صادق» باید از چه کلیشه‌هایی پرهیز کرد، گفت: در دهه شصت برخی فیلم‌های دفاع مقدسی نگاهی سطحی به جنگ داشتند به نحوی که یک بسیجی به تنهایی به دل لشکر عراق زده و همه را از بین می‌برد. این کوچک شمردن دشمن، بی‌ارزش کردن ایثار و تلاش رزمندگان است. ما باید دشمن را قوی و باهوش نشان دهیم تا در ادامه ارزش کار خودمان هم افزایش پیدا کند. برای دستیابی به این خواسته باید از افرادی استفاده کنیم که تخصص و تعهد را با هم داشته باشند چون کافی است یکی از این دو ویژگی مد نظر قرار نگیرد تا فیلم یا سریال تولیدی صرفاً کاری پروپاگاندا باشد.
 
وی تأکید کرد: نکته دیگری که حتماً باید آن را مد نظر داشت اینکه حمله‌ای که ایران اسلامی به اسرائیل کرد، حمله به آمریکا بود چون اسرائیل چیزی از خود ندارد که بخواهد با اتکا به آن حرفی برای گفتن داشته باشد. اسرائیل اگر یک روز حمایت‌های آمریکا را نداشته باشد قادر به ادامه حیات نیست. به همین دلیل باید دشمن را بسیار قوی نشان دهیم تا ارزش عملیات «وعده صادق» بهتر نمایان شود.
 
شرف‌الدین در پایان تصریح کرد: از ابتدای انقلاب تا به امروز هرگاه کشور با موفقیتی رو‌به‌رو می‌شد متأسفانه یک اتفاق و تروری از طرف دشمن رخ می‌داد تا کام ملت ایران تلخ شود. بعد از عملیات «وعده صادق» امکان اینکه رژیم صهیونیست بخواهد کاری خرابکارانه یا ترور انجام دهد، وجود دارد برای همین نیروهای امنیتی باید هر آنچه در توان دارند روی امنیت متمرکز کنند تا دشمن در این حوزه نیز با شکست کامل رو‌به‌رو شود.

انتهای پیام
captcha