عادات غذایی اشتباه را در ماه رمضان اصلاح کنیم
کد خبر: 4205934
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹

عادات غذایی اشتباه را در ماه رمضان اصلاح کنیم

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان اهمیت پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ماه مبارک رمضان را یادآور شد و گفت: با پیروی از برنامه غذایی صحیح در ماه مبارک رمضان هم می‌توان عادات غذایی اشتباه را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد.

وعده افطار

به گزارش ایکنا از گیلان، سیدمحمود رضوانی، معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان امروز، ۲۷ اسفندماه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه روزه‌داری در ماه مبارک رمضان علاوه‌ بر آثار روحی و معنوی، اثرات جسمانی بسیار ارزشمندی دارد، اظهار کرد: روزه‌داری در کنار اجرای برنامه غذایی صحیح در این دوران در پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر و اغلب بیماری‌هایی که عادات اشتباه غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آن‌ها دخالت دارند، بسیار تأثیرگذار و کمک‌کننده است.

وی با تعریف برنامه غذایی متنوع و متعادل، گفت: این برنامه شامل تأمین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر و مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است که رعایت میانه‌روی و تعادل با محدودکردن غذاهای دارای چربی، کلسترول، قند، نمک زیاد و ترکیبات افزودنی در آن توصیه می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: روزه‌داران در این ایام باید از تمام گروه‌های غذایی یعنی نان و غلات، میوه‌ها، سبزی‌ها، گوشت و تخم مرغ، لبنیات، حبوبات و مغزها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه وعده سحری و دو وعده افطار و شام، وعده‌های اصلی در ماه مبارک رمضان است، افزود: در وعده سحری از غذاهای کم‌حجم و غنی از موادمغذی که کم نمک، کم چرب و کم شیرین هستند، استفاده شود. همچنین در وعده سحری سبزی‌هایی که آب بیشتری دارند و در طول روز از تشنگی و کم آبی بدن جلوگیری می‌کنند مثل کاهو، خیار و گوجه فرنگی باید مصرف شود.

رضوانی نوشیدنی‌های خیلی شیرین مثل نوشابه‌های گازدار، شربت‌ها و چای خیلی شیرین و چای پررنگ را موجب تشنگی و خشکی دهان و گلو در طول روز دانست و یادآور شد: توصیه می‌شود در وعده سحر این نوشیدنی‌ها مصرف نشوند و مصرف بیشتر از هشت لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات طبیعی و سبزیجاتی که آب بیشتری دارند در فاصله افطار تا سحر بدن را از کم آبی در طول روزه‌داری حفظ می‌کند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان افزود: مصرف موادغذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود زیرا موادغذایی شیرین با تحریک انسولین و ورود سریع قند خون به داخل سلول‌ها و در نتیجه افت قند خون موجب گرسنگی زودرس می‌شود.

وی درباره وعده افطاری نیز گفت: در وعده افطار باید ضمن پرهیز از پرخوری، از غذاهای سبک و در عین حال پر انرژی استفاده کرد. مصرف یک لیوان آب گرم، چای کمرنگ و یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل در شروع افطار و استفاده از غذاهای سبک مثل فرنی، شیربرنج، نان و پنیر و سبزی که یکی از عادات خوب غذایی ایرانی در این ایام است هم برای وعده افطار توصیه می‌شود.

به گفته رضوانی، انواع سوپ کم چرب، آش کم حبوبات و سبک، حلیم بدون روغن غذای مناسبی برای افطار است و خوردن آش‌های غلیظ و چرب در وعده افطار توصیه نمی‌شود.

وی مصرف بامیه و زولبیا که دارای مقادیر زیادی قند و چربی، اسیدهای چرب اشباع و ترانس است را برای روزه‌داران بسیار محدود توصیه کرد و افزود: به طور کلی زیاده‌روی در مصرف مواد قندی و شیرین از جمله حلوا، شله زرد خیلی شیرین و غیره در وعده افطار علاوه‌ بر اینکه منجر به اضافه دریافت انرژی و چاقی می‌شود، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود.

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان، شام را به عنوان یکی از وعده‌های غذایی مهم در روزه‌داری برشمرد و اظهار کرد: بهتر است افراد روزه‌دار حدود یک ساعت پس از صرف یک افطار بسیار ساده و سبک، شام را صرف کنند.

وی بیان کرد: در وعده شام می‌توان از گروه گوشت، مرغ یا ماهی، حبوبات، نان یا برنج به شکل پلو و خورشت، کوکوها و کتلت کم روغن، خوراک‌های مختلف با نان سبوس‌دار همراه با سبزی و سالاد، ماست و یا دوغ استفاده کرد. غذایی که در وعده شام خورده می‌شود باید کم چرب و کم نمک باشد و پس از شام و تا قبل از خواب مصرف میوه و مایعات برای جبران کم آبی بدن و حفظ سلامت و ایمنی بدن توصیه می شود.

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان مصرف سبزی، سالاد در هنگام افطار و خوردن میوه بین افطار و شام و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از ویتامین «ث» و پیش‌ساز ویتامین «آ» است را برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه کرد و ادامه داد: سبزی‌ها و میوه‌ها دارای مقادیر کافی فیبر هستند که به پیشگیری از یبوست کمک می‌کنند.

وی در پایان گفت: به روزه‌داران توصیه می‌شود در وعده شام به جای مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند انواع نوشابه‌های گازدار، ماءالشعیر، آبمیوه‌های صنعتی و انواع شربت‌ها، از آب آشامیدنی سالم، دوغ و عرقیات سنتی و شربت‌های خانگی بسیار کم شیرین استفاده کنند. روزه‌داران عزیز با رعایت اصول صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان، در کنار آثار روحی و معنوی از اثرات جسمانی و بهداشتی روزه‌داری بهره‌مند شوند.

انتهای پیام
captcha