تولید ۱۷ عنوان سرگرمی برای کتابخانه‌های کانون در سال ۱۴۰۲
کد خبر: 4205286
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱
لیلا بابایی خبر داد

تولید ۱۷ عنوان سرگرمی برای کتابخانه‌های کانون در سال ۱۴۰۲

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: امسال ۱۰ عنوان سرگرمی را به کتابخانه‌های کانون ارسال کرده‌ایم و در حال‌ حاضر مراحل تولید هفت عنوان محصول را آغاز کرده‌ایم که چهار عنوان به‌صورت کامل به پایان رسیده و سه عنوان در حال انجام است.

لیلا بابایی، مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره گزارش عملکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 1402 در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه اسباب‌بازی و سرگرمی از پیشگامان این حوزه بوده و مسیری را آغاز کرده که سرمشق بسیاری از تولیدکنندگان است و سعی کرده یک ژانر و گونه جدید به حوزه اسباب‌بازی و سرگرمی ایجاد کند و کمک کرده تا به این حوزه نگاه جدی شود.

وی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کمک کرده تا اتفاقات مهم در حوزه اسباب‌بازی شکل بگیرد و نگاه فرهنگی به اسباب‌بازی ایجاد شود که اسباب‌بازی در خدمت پرورش فکر کودکان و نوجوانان باشد. اسباب‌بازی و سرگرمی‌ باید قابلیت‌هایی داشته باشد که کمک کند چند حس به‌صورت هم‌زمان درگیر شود و استعدادهای بچه‌ها رشد کند.

تولید 17 عنوان سرگرمی

بابایی وی در رابطه با تعداد اسباب‌بازی‌هایی که امسال منتشر شده بیان کرد: امسال ۱۰ عنوان سرگرمی را به کتابخانه‌های کانون ارسال کرده‌ایم و در حال‌ حاضر مراحل تولید هفت عنوان محصول را آغاز کرده‌ایم که چهار عنوان به‌ صورت کامل به پایان رسیده و سه عنوان در حال انجام است. برای سال آینده هم برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده که منتظر ابلاغ بودجه هستیم تا و بر مبنای بودجه اعلامی، تعداد اسباب‌بازی‌ها را تألیف و تدوین کنیم.

تولید اسبا‌ب‌بازی با الهام از مفاهیم قرآنی

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: توجه به طراحی اسباب‌بازی یکی از اقدامات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده ‌است؛ محصولات بر مبنای طراحی طراحان داخلی صورت گرفته است و اسبا‌ب‌بازی‌های بسیار باارزشی در آن دوره برای کودکان و نوجوانان طراحی‌شده است؛ مثلاً سرگرمی کارتی «خدا دوستت دارد» با الهام از مفاهیم قرآنی بر مبنای آیات قرآنی است که کودکان را با آیات قرآن و آ‌نچه مطلوب درگاه خداوند است از طریق بازی کارتی آشنا می‌کند.

وی اضافه کرد: همچنین محصولاتی در کانون پرورش به معماری ایرانی و اسلامی پردازد و در قالب بازی و سرگرمی ارائه می‌شود. در ادامه مسیری که کانون پرورش فکری در حوزه اسباب‌بازی و سرگرمی طی کرده است ما وام‌دار، میراث‌دار و نگاه‌دار پیشینیان هستیم به همین دلیل تلاش کردیم تا اتفاق صحیح و درستی را که گذشتگان در این حوزه رقم زدند به بهترین شکل ممکن به تکامل برسانیم.

ارسال اسباب‌بازی به مراکز کانون

بابایی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ سعی کردیم تا اتفاقی مهمی در حوزه ارسال اسباب‌بازی به مراکز کانون رقم بخورد و اسباب‌بازی‌ها و سرگرمی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که به مراکز کانون ارسال نشده بود، ارسال شد. چند سالی بود اسباب‌بازی‌ها به مراکز استان‌ها ارسال نمی‌شد اما امسال با همراهی و همکاری توانستیم ۱۰ عنوان سرگرمی را به مراکز کانون ارسال کنیم و فضای کتابخانه‌ها را با حضور این اسباب‌بازی‌ها و سرگرمی‌های جذاب‌تر کنیم.

وی ادامه داد:‌ این کار با هدف ایجاد جذابیت برای فضای کتابخانه انجام شد تا توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی از رهگذر بازی و سرگرم شدن کودکان با اسباب‌بازی رخ دهد. ما معتقدیم که کار فرهنگی نیازمند استمرار و نگاه غیرمستقیم در طولانی‌مدت و ریشه‌ای است و بسیار مهم است که مفاهیمی را که می‌خواهیم به کودکان و نوجوانان منتقل کنیم از مسیر درست منتقل شود تا در آن‌ها نهادینه شود.

اثرگذاری اسباب‌بازی و سرگرمی در جریان فرهنگی کشور

بابایی تأکید کرد: معتقدیم اسباب‌بازی و سرگرمی می‌تواند در جریان فرهنگی اثرگذار کمک کند و مفاهیم ارزشمند دینی را به کودکان و نوجوانان منتقل کند به همین علت فراخوانی منتشر شد و از طرح‌هایی که مبتنی بر کتاب‌های کانون طراحی‌شده بود حمایت کنیم؛ در پاسخ به این فراخوان از بین سه هزار کتابی که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا به امروز منتشر شده، ۲۰۰ عنوان مورد توجه گرفت شد که از این تعداد، حدود ۴۰ طرح از شخصیت اصلی کتاب‌ها به دست ما رسید.

وی ادامه داد: از بین طرح‌ها یک کتاب با عنوان «بازی با انگشت‌ها» منتشر شد که یکی از کتاب‌های پرمخاطب و محبوب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. یک گروه طراحی، شخصیت‌های عروسکی کتاب را طراحی کردند و این شخصیت‌ها کمک کرد تا اشعار این کتاب شکل بصری و ملموس برای مخاطب پیدا کند.

آشنایی با موسیقی اصیل ایرانی در یک پکیج سرگرمی

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: به پیشنهاد واحد موسیقی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای این شعرها موسیقی هم ساخته شد تا پکیجی درست شود که از عروسک و موسیقی تشکیل شده است. این کار کمک کرد تا مفاهیم مستتر در این شعر با عینیت بخشیدن در قالب عروسک و تأثیرگذاری بیشتر از طریق موسیقی کمک کنیم تا کودک و نوجوان ارتباط مؤثرتری را با کتاب برقرار کند. موسیقی ساخته‌شده برای این کار در دستگاه‌ها و ردیف موسیقی ایرانی ساخته شدند تا گروه مخاطب ما از همان ابتدا و کودکی با موسیقی اصیل ایرانی آشنا شود و ذائقه موسیقایی در او به شکل صحیحی شکل بگیرد.

وی با بایان اینکه درست است که عروسک ابزار بازی و سرگرمی است ولی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از عروسک به عنوان ابزار پرورشی و تربیتی استفاده می‌شود ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا این جریان ادامه‌دار باشد و محصولاتی که بر مبنای کتاب‌های کانون طراحی می‌شوند مورد توجه قرار گیرند تا از این طریق به توسعه و ترویج کتاب و کتاب‌خوانی کمک کند.

وی در پایان اظهار کرد: محصولات امسال نسبت به سال گذشته رشد داشته و تلاش کردیم تا امسال محصولاتی که بر مبنای دو بعد فرهنگی و علمی است مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

انتهای پیام
captcha