به گزارش ایکنا از لرستان، حجتالاسلام سیدهادی سهرابی، مدرس حوزه و دانشگاه شامگاه شنبه، 21 بهمنماه در سلسله جلسات «درسهایی از نهجالبلاغه» که با موضوع حکمتهای نهجالبلاغه در مسجد شهید مدنی شهر خرمآباد برگزار شد، با اشاره به نکات تفسیری حکمت هفتم نهجالبلاغه «وَ الصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِحٌ، وَ أَعْمَالُ الْعِبَادِ فِي عَاجِلِهِمْ نُصْبُ أَعْيُنِهِمْ فِي [آجِلِهِمْ] آجَالِهِمْ»، گفت: امام علی(ع) در این حکمت فرموده است: «و صدقه دارويى است شفابخش و اعمال بندگان در اين جهان، مقابل چشم آنهاست در آن جهان.»
وی با بیان اینکه آدم از خود راضی دشمنانش نیز بیشتر است، افزود: حضرت امام علی(ع) در این حکمت در رابطه با فضیلت صدقه و انفاق صحبت کرده است.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه صدقه به معنای مطلق کمک کردن به نیازمندان است و هر نوع کمکی که به آدم نیازمند بشود مصداق صدقه است، ادامه داد: البته در اینجا کمک مالی فقط منظور نیست این در حالی است که بیشترین جلوه صدقه در همین کمکهای مالی است.
سهرابی با اشاره به اینکه واژه صدقه و مشتقات آن 20 بار، در هشت سوره و 18 آیه مختلف در قرآن کریم تکرار شده است، افزود: همانگونه که آدم برای درمان بیماریهای جسمی خود به پزشک مراجعه و دارو مصرف میکند، صدقه نیز دارو و دوایی است که برخی از آلام و دردها را تسکین میدهد.
وی اضافه کرد: واژه «صدقه» از ریشه «صدق»، یکی از واژگان قرآنی است که علاوه بر کاربرد قرآنی و تفسیری، در دانش فقه و اقتصاد نیز کاربرد فراوانی دارد، لذا هم در فقه، بحث صدقه و مصادیق متعددی از آن وجود دارد کمااینکه صدقه در دانش اقتصاد و در فرهنگ علوی نیز کاربرد دارد.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه با صدقه دادن به دیگران ما میتوانیم رزق را برای خودمان نازل کنیم و در آخرت هم این صدقه برای ما راهگشا خواهد بود و میتواند باعث شود انسان در آنجا سعادتمند شود، ادامه داد: صدقه بخشش و عطا است ولی نه هر بخششی، چرا که ممکن است انسان چیزی را ببخشد ولی با قصد قربت نباشد و یا چیزی را ببخشد ولی مجانی و رایگان نباشد بلکه در مقابل چیزی باشد.
سهرابی با تأکید بر اینکه صدقه باید چند خصوصیت داشته باشد، اضافه کرد: صدقه دادن باید با قصد قربت، مجانی و رایگان باشد و در مقابل چیزی نباشد این در حالی است که هر بخششی صدقه نیست، اما هر صدقهای بخشش است.
وی با بیان اینکه صدقه برای گناهان نیز میتواند دوا و درمانی باشد، اظهار کرد: هر عملی که انسان در این دنیا انجام میدهد در آخرت نیز همان عمل جلوی چشم او خواهد بود کمااینکه در آیات 7 و 8 سوره زلزال آمده است: «فَمَن يَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّةٍ خَيۡرٗا يَرَهُۥ(7) وَمَن يَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّةٖ شَرّٗا يَرَهُۥ؛ پس هر كه هموزن ذرهاى نيكى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد و هر كه هموزن ذرهاى بدى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد.»
این کارشناس مذهبی با یادآوری اینکه صدقه دفع بلا میکند و در آیه 12 سوره یس در این رابطه آمده است: «وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ؛ آنچه را از پيش فرستادهاند با آثار [و اعمال]شان درج مىكنيم و هر چيزى را در كارنامهاى روشن برشمردهايم»، افزود: با توجه به این حکمت میتوان گفت صدقه یک دوایی است که باعث فلاح و رستگاری انسان میشود لذا انسان باید در اعمالش نهایت دقت و توجه را داشته باشد.
وی در پایان با بیان اینکه صدقه، درمانی اقتصادی عمومی و غیر انتفاعی است، گفت: انسان در هر جایی میخواهد قدمی بردارد یا کاری انجام دهد باید توجه کند آن کار خیر باشد چرا که آن کار چه خیر باشد و چه شر نصبالعین ما در روز قیامت خواهد بود لذا باید تلاش کنیم در زندگی بتوانیم احسن اعمال و بهترین اعمال را به جا آوریم.
انتهای پیام