فرجام و پیامد رفتارهای انسان
کد خبر: 4199134
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
مدرس حوزه علمیه قم مطرح کرد

فرجام و پیامد رفتارهای انسان

حجت‌الاسلام سیدهادی سهرابی با اشاره به اینکه واژه صدقه و مشتقات آن ۲۰ بار در قرآن آمده است، صدقه را درمانی اقتصادی عمومی و غیر انتفاعی دانست و گفت: هر عملی که انسان در این دنیا انجام می‌دهد در آخرت نیز همان عمل جلوی چشم او خواهد بود.

حجت‌الاسلام سیدهادی سهرابی، مدرس حوزه و دانشگاهبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام سیدهادی سهرابی، مدرس حوزه و دانشگاه شامگاه شنبه، 21 بهمن‌ماه در سلسله جلسات «درس‌هایی از نهج‌البلاغه» که با موضوع حکمت‌های نهج‌البلاغه در مسجد شهید مدنی شهر خرم‎آباد برگزار شد، با اشاره به نکات تفسیری حکمت هفتم نهج‌البلاغه «وَ الصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِحٌ، وَ أَعْمَالُ الْعِبَادِ فِي عَاجِلِهِمْ نُصْبُ أَعْيُنِهِمْ فِي [آجِلِهِمْ] آجَالِهِمْ»، گفت: امام علی(ع) در این حکمت فرموده است: «و صدقه دارويى است شفابخش و اعمال بندگان در اين جهان، مقابل چشم آنهاست در آن جهان.»

وی با بیان اینکه آدم از خود راضی دشمنانش نیز بیشتر است، افزود: حضرت امام علی(ع) در این حکمت در رابطه با فضیلت صدقه و انفاق صحبت کرده است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه صدقه به معنای مطلق کمک کردن به نیازمندان است و هر نوع کمکی که به آدم نیازمند بشود مصداق صدقه است، ادامه داد: البته در اینجا کمک مالی فقط منظور نیست این در حالی است که بیشترین جلوه صدقه در همین کمک‌های مالی است.

سهرابی با اشاره به اینکه واژه صدقه و مشتقات آن 20 بار، در هشت سوره و 18 آیه مختلف در قرآن کریم تکرار شده است، افزود: همانگونه که آدم برای درمان بیماری‎های جسمی خود به پزشک مراجعه و دارو مصرف می‌کند، صدقه نیز دارو و دوایی است که برخی از آلام و دردها را تسکین می‌دهد.

وی اضافه کرد: واژه‌ «صدقه» از ریشه‌ «صدق»، یکی از واژگان قرآنی است که علاوه بر کاربرد قرآنی و تفسیری، در دانش فقه و اقتصاد نیز کاربرد فراوانی دارد، لذا هم در فقه، بحث صدقه و مصادیق متعددی از آن وجود دارد کمااینکه صدقه در دانش اقتصاد و در فرهنگ علوی نیز کاربرد دارد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه با صدقه دادن به دیگران ما می‌توانیم رزق را برای خودمان نازل کنیم و در آخرت هم این صدقه برای ما راهگشا خواهد بود و می‌تواند باعث شود انسان در آنجا سعادتمند شود، ادامه داد: صدقه بخشش و عطا است ولی نه هر بخششی، چرا که ممکن است انسان چیزی را ببخشد ولی با قصد قربت نباشد و یا چیزی را ببخشد ولی مجانی و رایگان نباشد بلکه در مقابل چیزی باشد.

سهرابی با تأکید بر اینکه صدقه باید چند خصوصیت داشته باشد، اضافه کرد: صدقه دادن باید با قصد قربت، مجانی و رایگان باشد و در مقابل چیزی نباشد این در حالی است که هر بخششی صدقه نیست، اما هر صدقه‌ای بخشش است.

وی با بیان اینکه صدقه برای گناهان نیز می‌تواند دوا و درمانی باشد، اظهار کرد: هر عملی که انسان در این دنیا انجام می‌دهد در آخرت نیز همان عمل جلوی چشم او خواهد بود کمااینکه در آیات 7 و 8 سوره زلزال آمده است: «فَمَن يَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّةٍ خَيۡرٗا يَرَهُۥ(7) وَمَن يَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّةٖ شَرّٗا يَرَهُۥ؛ پس هر كه هم‌وزن ذره‏اى نيكى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد و هر كه هم‌وزن ذره‏اى بدى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد.»

این کارشناس مذهبی با یادآوری اینکه صدقه دفع بلا می‌کند و در آیه 12 سوره یس در این رابطه آمده است: «وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ؛ آنچه را از پيش فرستاده‏اند با آثار [و اعمال]شان درج مى‏كنيم و هر چيزى را در كارنامه‏اى روشن برشمرده‏ايم»، افزود: با توجه به این حکمت می‌توان گفت صدقه یک دوایی است که باعث فلاح و رستگاری انسان می‌شود لذا انسان باید در اعمالش نهایت دقت و توجه را داشته باشد.

وی در پایان با بیان اینکه صدقه، درمانی اقتصادی عمومی و غیر انتفاعی است، گفت: انسان در هر جایی می‌خواهد قدمی بردارد یا کاری انجام دهد باید توجه کند آن کار خیر باشد چرا که آن کار چه خیر باشد و چه شر نصب‌العین ما در روز قیامت خواهد بود لذا باید تلاش کنیم در زندگی بتوانیم احسن اعمال و بهترین اعمال را به جا آوریم.

انتهای پیام
captcha