میرزا کوچک جنگلی، طلبه متخلق به اخلاق اسلامی بود
کد خبر: 4185375
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
آیت‌الله فلاحتی:

میرزا کوچک جنگلی، طلبه متخلق به اخلاق اسلامی بود

نماینده ولی‌ فقیه در استان گیلان گفت: اعتقادات میرزا قوی بود و نماز اول وقتش ترک نمی‌شد؛ در واقع میرزا کوچک یک طلبه متخلق به اخلاق اسلامی بود و پایبندی ویژه‌ای به اعتقاداتش داشت.

آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، آیت‌الله فلاحتی، نماینده ولی‌ فقیه در استان گیلان امروز، 11 آذرماه در مراسم سالروز شهادت روحانی شهید میرزا کوچک خان جنگلی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روحانی استان گیلان که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، اظهار کرد: در تاریخ مبارزات بیش از یک قرن مردم گیلان نقش بی بدیل عالمان دین بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: بعد از آنکه شیخ طوسی در بغداد بود، حکومت وقت کتابخانه وی را به آتش کشید، ایشان پناهگاهی نداشت و به نجف فرار کرد. فرار سخت از بغداد به نجف جرقه‌ای برای تشکیل حوزه شد. تشیع چهار کتاب مهم دارد که دو کتاب آن «تهذیب و استبصال» را شیخ طوسی نوشته، ایشان در هزاره اول اسلام و بعد از هجرت تحمیلی‌اش، قدرت و ابهت دنیای شیعه را به منصه ظهور رساند.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به اینکه روحانیون و علمای دینی در کشورهای مختلف منشأ اثر و تحول بوده‌اند، بیان کرد: شیعه برای همیشه تاریخ رهبرانی داشته که شیخ طوسی در هزاره اول بوده و بعد آن شیوخ متعددی این رسالت را بر عهده داشتند تا به امام راحل رسید، به عبارتی رهبران شیعی در ارتقای جایگاه اسلامی حضور فعال داشتند.

نماینده ولی‌ فقیه در گیلان با اشاره به سلطه گری دو قطب انگلیس و روسیه در یک قرن گذشته، گفت: میرزا کوچک جنگلی در مقابل دو قدرت بزرگ انگلیس و روسیه ایستاد، لذا با قطع نظر از تاریخ 300 ساله گذشته ایران که شیعه مانور یافت شهید مدرس و میرزا کوچک جنگلی هیبت دو قدرت آن زمان را شکستند و تا آن زمان هیچ یک از مجاهدان به اندازه این دو نتوانستند در جامعه ایرانی با اقتدار و ایستادگی در مقابل قدرت‌های پوشالی بایستند و بر این اساس نقش روحانیت در همه آوردگاه‌های حساس و تاریخی برجسته است.

وی با بیان اینکه بخش عظیمی از انقلاب اسلامی مدیون تلاش میرزا کوچک و شهید مدرس است، تصریح کرد: متأسفانه در برخی از مجالس و محافل بزرگداشت میرزا کوچک هیچ اشاره‌ای به روحانی بودن ایشان نمی‌شود؛ این در حالی است که میرزا یک طلبه بود و تفاوت نهضت جنگل با سایر نهضت‌های هم دوره خود در طلبه بودن رهبرش است.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه شناخت جوانان نسبت به شخصیت میرزا موجب گرایش به سمت روحانیت می‌شود، گفت: افتخار می‌کنیم که رهبر انقلاب ما یک عالم دین است و مردم دنیا و اهالی مقاومت نیز این افتخار را دارند.

وی با تأکید بر لزوم سخن گفتن از میرزا و طلبه بودن او، بیان کرد: اعتقادات میرزا قوی بود و نماز اول وقتش ترک نمی‌شد؛ در واقع میرزا کوچک یک طلبه متخلق به اخلاق اسلامی بود و پایبندی ویژه‌ای به اعتقاداتش داشت.

نماینده ولی فقیه در گیلان میرزا کوچک را دلداده راه خدا و مکتب اهل بیت دانست و افزود: میرزا استشهاد به آیات و روایات می‌کرد و پیرو اهل بیت(ع) بود؛ میرزا یک قهرمان مجاهد مردم دوست و مردم‌دار بود که به ارزش‌های اخلاقی و دینی پایبندی داشت و لذا نسل جوان باید به چنین شخصیتی افتخار کند.

امام جمعه رشت با بیان اینکه میرزا به عنوان یک طلبه قهرمانانه در برابر شرق و غرب ایستاد و مایه اعجاب شد، گفت: عده‌ای نمی‌خواهند میرزا را روحانی معرفی کنند، اما میرزا با آرمان‌های دینی پیوند داشت و قهرمان ملی و اسلامی ماست.

وی با اشاره به تعبیر رهبر انقلاب مبنی بر اینکه نهضت میرزا کوچک جنگلی مینیاتوری از انقلاب اسلامی در رشت بود، اظهار کرد: اخلاق مداری میرزا موجب نفوذ او در قلب‌ها شده بود؛ اگرچه میرزا زودتر از آیت‌الله مدرس به شهادت رسید، اما این دو عالم والامقام از رقم زنندگان عرصه ارتقای جایگاه دین و کشور بودند.

انتهای پیام
captcha