خیلی‌ها خواستند از ساخت «مصلحت» منصرفم کنند + فیلم و صوت
کد خبر: 4165990
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
حسین دارابی در گفت‌وگو با ایکنا:

خیلی‌ها خواستند از ساخت «مصلحت» منصرفم کنند + فیلم و صوت

کارگردان فیلم سینمایی «مصلحت» گفت: ساخت فیلمی در اولین تجربه کارگردانی و با موضوعی حساس ترسناک بود و در این راستا خیلی‌ها به من سفارش می‌کردند این فیلم را نباید جلوی دوربین برم زیرا اثر بسیار سخت و پرلوکیشن بود.

این روزها «مصلحت» ساخته حسین دارابی روی پرده سینماهای کشور است. فیلمی که راوی اتفاقات دهه شصت است. این فیلمساز همچنین فیلم سینمایی «هناس» را جلوی دوربین برده است؛ فیلمی که با محوریت ترور ساخته شد.

با این کارگدان جوان گفت‌و‌گویی در ایکنا انجام داده‌ایم که در ادامه با آن همراه می‌شویم.

ایکنا – این روزها فیلم سینمایی «مصلحت» روی پرده سینماها است. فیلمی که توانست مورد توجه منتقدان قرار گیرد. پیرامون شکل‌گیری این اثر سینمایی توضیح دهید.

در ابتدا قرار بود فیلم دیگری را جلوی دوربین برم اما متأسفانه آن کار در پیش‌تولید متوقف شد. در ادامه باشگاه فیلم سوره چند طرح برای ساخت پیشنهاد کرد که از میان آنها «مصلحت» را پسندیدم زیرا حس کردم در این فیلم حرف برای زدن زیاد است البته در ظاهر اثر کاری تاریخی است اما مناسبت آن در زمان حال هم احساس می‌شود. معیار من در انتخاب‌هایم این است که جدا از حرفی که اثر در پی بازگویی آن است درام خوبی هم داشته باشد تا مخاطب تا انتها با آن همراه شود.

در حال تکمیل

ساخت چنین فیلمی به عنوان اولین تجربه کارگردانی، ترس‌آور بود چون موضوعی حساس داشت و می‌توانست به یک اثر شعاری تبدیل شود. در این راستا خیلی‌ها به من سفارش می‌کردند این فیلم را نباید جلوی دوربین برم زیرا اثر بسیار سخت و پرلوکیشن بود.

ایکنا – «مصلحت» به لحاظ فرم اثر خوش‌ساختی است. آیا پشتوانه فیلم‌های کوتاه‌ شما در رسیدن به این خواسته کمک کرد یا عوامل دیگری هم در این امر دخیل بودند؟

محمدرضا شفاه با تاسیس باشگاه فیلم سوره و محسن مومنی‌شریف و آقای حمزه‌زاده با حمایت‌های خود از این باشگاه افرادی بودند که باعث شدند من و دیگر دوستانم قدم‌های اول را قوی برداریم. اما درباره فرم «مصلحت» جمعی که در باشگاه فیلم سوره داشتیم به ما کمک کرد تجارب خود را به اشتراک بگذاریم و همین امر روی کیفیت کارمان هم تأثیر مثبت داشت. اولویت ما در باشگاه فیلم سوره این بود که سراغ موضوعاتی برویم که کمتر فردی حاضر است در آن خصوص کار کند البته حساسیت موضوع  در نهایت برای «مصلحت» مشکلاتی را پیش آورد و باعث شد «مصلحت» چند سال اجازه اکران پیدا نکند.

تمام داشته‌های من و همکارانم در باشگاه فیلم سوره نشئت‌گرفته از جمعی بوده که داشتیم. برای مثال از دوست خوبم آقای ربیعی کارگردان «ضد» نام می‌برم. در ابتدا کسی ما را چندان جدی نمی‌گرفت برای همین وقت خود را معطوف فیلم کوتاه ساختن کردیم. این زمان برایمان فرصتی شد تا با تلاش جدی‌تر روی کار خود متمرکز شویم.

ایکنا – معمولاً انتخاب بازیگران برای فیلم‌هایی که موضوعاتشان به اتفاقات دهه شصت برمی‌گردد سخت است اما شما گروه بازیگری خوبی را در «مصلحت» برگزیدید. پیرامون انتخاب بازیگران توضیح دهید؟

همان‌گونه که گفتید انتخاب بازیگر برای فیلم‌های سیاسی سخت است اما خوشبختانه توانستیم در نهایت به تیم دلخواه دست پیدا کنیم. برای نقش اول، وحید رهبانی را داشتیم. با وی جلسات بسیاری برگزار کردم و درباره نقش مفصل با هم به گفت‌وگو نشستیم و خوشبختانه حاصل کار نیز مطلوب نظر شد. درباره فرهاد قائمیان هم باید بگویم پیرامون روحانیت گفت‌و‌گوهای بسیار زیادی با آقای او داشتیم تا بتوانیم به آنچه می‌خواهیم، برسیم. خوشبختانه این اتفاق با تلاش‌های این بازیگر به خوبی رخ داد. مهدی حسینی‌نیا و امیر نوروزی نیز از دیگر اعضای تیم بازیگری بودند که بازی‌های درستی از خود ارائه کردند. نوروزی اولین بازی خود را در این کار ارائه کرد. وی را در تئاتری دیده و پسندیدم و خوشحالم در کارم حضور داشت.

ایکنا – معمولاً فیلم‌هایی که درباره دهه شصت ساخته می‌شوند آن‌چنان‌که باید خوب نیستند و معدود کارهایی نظیر «مصلحت»، «ضد» و... خوش ساختند. آیا حساسیت‌هایی که در این رابطه وجود دارد تولیدات این حوزه را اسیر کلیشه می‌کند؟

احساسم این بود که روایت قصه مورد نظرم در دهه شصت جذابیت سینمایی بیشتر دارد. زیرا اختلافی که بین آقای بنی‌صدر و آقای بهشتی وجود داشت ناخودآگاه موضوع فیلم را جذاب می‌کرد. در ضمن من ادعایی بابت فیلم تاریخی ساختن ندارم بلکه تنها می‌خواستم یک داستان پرکشش را روایت کنم. همچنین در آن مقطع فشاری که روی آقای مشکاتیان و قوه قضاییه بود به من کمک کرد که بر درام کارم اضافه کنم.

کد

ایکنا – به لحاظ فرم و ساختار و همچنین روایت قصه شما در فیلم «مصلحت» بسیار موفق‌تر از «هناس» بودید. پیرامون این موضوع توضیح دهید.

این فیلم دو ژانر کاملاً متفاوت هستند. در  «مصلحت» یک تریلر کاملاً هیجانی را شاهد هستیم اما در «هناس» فیلم کاملاً زنانه است. نکته دیگر اینکه پرداختن به قصه‌هایی که زمانشان به ما نزدیک است، راحت نیست چون حساسیت‌ها در این موارد بسیار زیاد است. به ویژه که در این مورد ما محدودیت‌های امنیتی هم داشتیم.

گفت‌و‌گو از داوود کنشلو

انتهای پیام
captcha