ترکیب هوشمندانه قدرت سخت، نیمه‌سخت و نرم برای کسب جایگاه برتر
کد خبر: 4140186
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
گزارش ایکنا از اختتامیه همایش بین‌المللی «هندسه نظم جدید جهانی»

ترکیب هوشمندانه قدرت سخت، نیمه‌سخت و نرم برای کسب جایگاه برتر

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی «هندسه نظم جدید جهانی» در دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: قدرت اقتصادی، علمی، سیاست خارجی و رسانه‌ای از ابعاد دیگر قدرت است و مهم پیدا کردن ترکیب هوشمند از ابعاد مختلف قدرت است که موجب جایگاه بالاتر یک کشور می‌شود. لذا قدرت سخت، نیمه سخت و نرم مهم است و ترکیب هوشمندانه اینها موجب برتری می‌شود.

کمال خرازی

به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش بین‌المللی «هندسه نظم جدید جهانی» عصر امروز، پنجشنبه 21 اردیبهشت با سخنرانی علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و تجلیل از برگزیدگان این همایش در دانشگاه عالی دفاع ملی به کار خود پایان داد. 

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط مهدی روشندل، قاری بین المللی کشورمان، آغاز شد.

پس از آن کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، با ابراز خوشحالی از برگزاری به موقع این همایش گفت: تحولات در جهان در سطح منطقه در قالب آشتی دولت‌ها، در سطح بین الملل به دلیل رقابت‌های جدی بین چین و امریکا و جنگ اوکراین در حال رخ دادن است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد ما در انتظار نظم نوین در سطح منطقه و بی‌الملل هستیم که بررسی ابعاد این تحول را ضروری میکند.

خرازی اظهار کرد: نظم جدید در پی تغییر توازن قوا اتفاق میافتد. امروزه میبینیم در آستانه تحولات جدیدی هستیم که به دلیل تغییر در توازن قوا در منطقه و بینالملل است و هر کشوری که صاحب قدرت است در جریان تغییر توازن قوا تلاش میکند موقعیتش را تثبیت و نقش بالاتری ایفا کند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: کشورهای مستقل دنبال نظمی هستند که در آن حقوق ملتها به درستی پاسخ داده شود.

وی در ادامه به مسئله قدرت و ابعاد آن پرداخت و گفت: بعد دفاعی و نظامی یکی از ابعاد مهم قدرت است که به حفظ استقلال و امنیت کشورها کمک کرده و موجب رشد و توسعه آنها میشود و‌ جمهوری اسلامی برای احراز چنین قدرتی خون‌های زیادی داده است و پس ازدفاع مقدس نیز با توسعه صنایع دفاعی در این حوزه خودکفا شد و امنیت و استقلال کشور را تثبیت کرد.

خرازی تاکید کرد: قدرت اقتصادی، علمی، سیاست خارجی و رسانهای از ابعاد دیگر قدرت است و مهم پیدا کردن ترکیب هوشمند از ابعاد مختلف قدرت است که موجب جایگاه بالاتر یک کشور می‌شود. لذا قدرت سخت، نیمه سخت و نرم مهم است و ترکیب هوشمندانه اینها موجب برتری میشود.

وی افزود: در حوزه قدرت نیمه سخت و نرم با مسئله اجتماعی و انسانی و فرهنگی روبرو هستیم و احراز قدرت در اینجا پیچیده است. لذا بهتر است به جای واژه مهندسی در حوزههای انسانی از واژه نوخاسته استفاده کنیم.

خرازی درباره انگیزه‌ای کسب قدرت گفت: در جمهوری اسلامی ایران این انگیزهها الهی است و ایثارگریها و مبارزه با تروریسم و حمایت از مظلومان و مقاومت در مقابل مستکبران احراز این قدرت را نشان داده است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص ساختار کسب قدرت در کشور گفت: این ساختار در قانون اساسی مشخص است و ما از یک رهبری هوشمند برخوردار هستیم که توانسته در جایگاه فرمانده کل قوا قدرت نظامی و دفاعی کشور توسعه دهد.

وی بیان کرد: ارتش و سپاه ما یک نیروی الهی و مبتنی بر پایههای اعتقادی است اما رهبری انقلاب ضمن حمایت از این قدرت دفاعی و نظامی تنها به آن اکتفا نمیکنند و به دنبال رسیدن کشور به قدرت برتر اقتصادی و سیاسی و علمی هم هستند.

خرازی در پایان اظهار کرد: ایران در این منطقه بزرگ تمدنی خواستار همکاری است. متاسفانه تا به حال رقابت‌های زیادی به دلیل دخالت‌های بیگانگان در منطقه وجود داشته اما در اثر تحولات اخیر یک نوع بلوغ و بیداری در منطقه شکل گرفته و دیگر زمان نزاع و اختلاف گذشته است و باید با تعبیه ساز و کارهای همکاری منطقهای موجبات توسعه و استقلال منطقهرا فراهم کرد.

در ادامه روسای کارگروه های ۹ پنل تخصصی گزارش کوتاهی از نشستهای تخصصی و مقالات ارائه شده و نتایج آن ارائه دادند.

در پایان نیز از مقالات برتر و برگزیدگان همایش با حضور سردار صفوی، سردار رادان، سردار فرحی و سردار احمدی مقدم با اهدای جایزه تقدیر به عمل امد.

انتهای پیام
captcha