تحولات شتابان در روابط ایران و اعراب حکایت از افول قدرت آمریکا و رژیم صهیونیستی دارد + صوت
کد خبر: 4134260
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
سیدرضا میرابیان:

تحولات شتابان در روابط ایران و اعراب حکایت از افول قدرت آمریکا و رژیم صهیونیستی دارد + صوت

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در کویت با بیان اینکه تحولات شتابان در منطقه از جمله توافق ایران و عربستان و به تبع آن حرکت سایر کشورهای عربی به سمت بهبود روابط با ایران را مایه نگرانی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها دانست و گفت: این تحولات به واسطه فهم اعراب از افول موقعیت آمریکا و رژیم صهیونیستی و ارتقای جایگاه چین در منطقه و لزوم پایان دادن به بحران یمن است و لذا این روند را نمی‌توان متوقف کرد.

سیدرضا میرابیان، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در کویت

سیدرضا میرابیان، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در کویت و کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تحولات شتابان و دومینووار در منطقه پیرامون احیا و بهبود روابط ایران با کشورهای عربی و افول آشکار رژیم صهیونیستی گفت: روند ایجاد شده در منطقه به هیچ‌وجه خوشایند آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها نیست. ترامپ اخیرا اظهار کرده کنار هم قرار گرفتن ایران، عربستان، چین و روسیه و تضعیف جایگاه دلار در تبادلات جهانی مایه نگرانی وشرمساری آمریکاست. همچنین روزنامه معروف «هاآرتص» صریحا بیان کرده این جمهوری اسلامی نیست که در حال فروپاشی است، بلکه اسرائیل در حال فروپاشی است و اینها اعتراف خود آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به افول قدرت خود است.

وی با بیان اینکه روند تحولات در منطقه را نمی‌توان متوقف کرد، گفت: در گذشته آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال این بودند که جای جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل را با هم عوض کنند و ایران را دشمن کشورهای منطقه، تهدیدکننده امنیت منطقه و عامل بی‌ثبات‌ساز و رژیم صهیونیستی را به عنوان دوست و متحد کشورهای عربی معرفی کنند، اما توافق ایران و عربستان این معادله را برگرداند و در واقع آن را در مسیر صحیح خود قرار داد و به همین سبب آمریکا و رژیم صهیونیستی از این وضعیت به شدت عصبانی هستند، زیرا همه طرح‌ها و برنامه‌های پرهزینه آنها در قالب عادی‌سازی روابط و پیمان ابراهیم را ناکام گذاشت.

نقش اراده سیاسی ایران 

میرابیان با اشاره به اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران بر ادامه این روند گفت: سفر آینده رئیس‌جمهور به عربستان دلالت بر این دارد که جمهوری اسلامی ایران براساس سیاست همسایگی به طور جدی پیگیر اجرای توافق با عربستان است و این بهبود روابط را عامل همگرایی منطقه‌ای و تضعیف نقش بیگانگان در دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه و فعال کردن نقش کشورهای منطقه در تأمین امنیت این منطقه می‌داند.

این کارشناس مسائل منطقه درباره چشم‌انداز روابط با عربستان و احتمال رسیدن به وضعیت روابط راهبردی گفت: هنوز برای قضاوت در این باره بسیار زود است. دورنمای فعلی بهبود روابط دو کشور، کاهش تنش در منطقه و توسعه روابط براساس منافع اقتصادی و احترام همسایگی است. سه ماه گذشته حدود 14 میلیون دلار ورق فولاد از ایران به عربستان صادر شده است و این نشان می‌دهد که اگر روابط سیاسی آرام و کم‌تنش و روابط اقتصادی تقویت شود به بخش زیادی از اهداف خود رسیده‌ایم.

سفیر اسبق کشورمان در کویت با بیان اینکه اکنون اولویت ما بررسی امکان روابط راهبردی با عربستان نیست، گفت: فعلا در مرحله بهبود و توسعه روابط و کاهش تنش‌ها هستیم و لذا باید گام به گام حرکت کرد و در هر مرحله ارزیابی دقیقی از وضعیت روابط ارائه داد تا آینده این روابط و راهبردی شدن یا نشدن آن را بررسی کرد.

چرایی حرکت دومینووار اعراب به سمت احیای روابط با ایران 

میرابیان درباره نقش افول قدرت آمریکا و ضعف درونی رژیم صهیونیستی در تصمیم عقلانی کشورهای عربی در حرکت به سمت بهبود روابط با ایران گفت: باید مجموعه عوامل را در این باره دخیل دانست. در حقیقت در کنار افول موقعیت آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه باید به ارتقای جایگاه چین به عنوان قدرت آینده در منطقه و مهمتر از همه ضرورت پایان دادن به جنگ یمن از سوی سعودی‌ها نیز توجه کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: ادامه بحران یمن با طرح بلندپروازانه 2030 محمد بن سلمان سازگاری ندارد و آنها به این نتیجه رسیدند که باید جنگ یمن را به پایان برسانند و این اتفاق بدون حضور جمهوری اسلامی ایران قابل انجام نبود. ایران هم به سعودی‌ها اعلام کرد بحران یمن راه حل نظامی ندارد و اتفاقا ایران اولین طرح صلح را در همان آغاز جنگ یمن ارائه داد و بر راهکار سیاسی برای حل بحران یمن تأکید کرد که امروز سعودی‌ها خود به این نتیجه رسیده‌اند.

کد

میرابیان در پایان اظهار کرد: امیدواریم عربستانی‌ها همانطور که براساس عقلانیت این تصمیم را گرفتند، این سیاست و رویکرد را ادامه دهند. البته پیش‌بینی‌ها حکایت از تداوم این رویکرد دارد.

انتهای پیام
captcha