برگزیدگان چهارمین دوره جایزه مصطفی(ص) معرفی شدند؛ حضور یک ایرانی
کد خبر: 4004272
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶

برگزیدگان چهارمین دوره جایزه مصطفی(ص) معرفی شدند؛ حضور یک ایرانی

برگزیدگان چهارمین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) در نشستی خبری معرفی شدند.

نشست خبری جایزه مصطفی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری چهارمین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) با محوریت اعلام برگزیدگان این دوره از جایزه، پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۲۰ مهر، با حضور مهدی صفاری‌نیا، مدیرعامل بنیاد مصطفی(ص)، رسول دیناروند؛ رئیس گروه علم و فناوری زیستی و پزشکی جایزه مصطفی(ص) و حسین نادریمنش؛ رئیس گروه کلیه زمینه‌های علم و فناوری جایزه مصطفی(ص) برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست حسین نادریمنش، رئیس گروه کلیه زمینه‌های علم و فناوری جایزه مصطفی(ص) برندگان این دوره را اعلام کرد و گفت: برندگان این دوره به ترتیب پروفسور کامران وفا، دانشمند ایرانی الاصل و استاد دانشگاه هاروارد، پروفسور زاهد حسن از بنگلادش؛ استاد دانشگاه پرینستون، محمد صائغ؛ استاد دانشگاه بیروت که در زمینه بیوتکنولوژی و چگونگی جلوگیری در رد پیوند فعال است، اقبال چدری از پاکستان که در زمینه شیمی عالی در شناخت ترکیبات طبیعی فعال است و یحیی تیعلاتی از کشور مراکش که در زمینه مشاهده پراکندگی نور با نور فال است، هستند.

حسین نادری‌منش، رئیس گروه کلیه زمینه‌های علم و فناوری جایزه مصطفی(ص) با اشاره به اینکه در چند سال گذشته اسلام‌هراسی شدیدی علیه اسلام و پیامبر(ص) مطرح شده است، گفت: با ظهور اسلام مسلمانان چند قرن طلایه‌دار علم در جهان بودند و شخص حضرت محمد(ص) فردی هستند که در سخنانشان به علم‌آموزی توجه و تأکید دارند به دنبال علم باشید حتی اگر در چین باشد.

وی ادامه داد: با جریان‌هایی که علیه اسلام شکل گرفت، مجموعه‌ای در کشور به این نتیجه رسید که علیه این ظلم فاحش فعالیت کند و جایزه مصطفی(ص) با دو هدف نشان دادن توجه اسلام به علم و برجسته کردن مسلمانانی که در گسترش علم در جهان نقش دارند، شکل گرفت.

رئیس گروه کلیه زمینه‌های علم و فناوری جایزه مصطفی(ص) اعلام کرد: برای شناسایی دانشمندان برتر جهان اسلام دو روش در پیش گرفتیم؛ یک روش معرفی افراد برتر از طریق سایر دانشمندان و روش دوم رصد سایت‌های علمی و شناسایی مسلمانان موفق در عرصه علم.

وی با اشاره به اینکه امسال 515 نفر به بنیاد مصطفی معرفی شدند، گفت: پس از سه مرحله داوری توسط 150 داور بین‌المللی و 100 داور داخلی، پنج نفر به عنوان دانشمندان برتر جهان اسلام معرفی شدند.

در ادامه، صفاری‌نیا، مدیر بنیاد مصطفی(ص)، گفت: در سه دوره قبل از 9 دانشمند برجسته مسلمان تقدیر شد که موفقیت‌های آنها در سال‌های بعد نشان داد که بنیاد به درستی آنها را شناسایی کرده است. امسال نیز پنج برگزیده داریم که دو نفر دانشمند مسلمان مقیم سایر کشورها و سه نفر دانشمند مقیم کشورهای اسلامی هستند.

وی با تأکید بر اینکه جایزه مصطفی (ص) متعلق به همه جهان اسلام است، گفت: تلاش داریم دانشمندانی که فعالیت‌های آنها منجر به تأثیر مثبتی در جهان شده را شناسایی و معرفی کنیم.

صفاری‌نیا از حضور 50 دانشمند میهمان از 15 کشور در مراسم اختتامیه جایزه مصطفی(ص) خبر داد و گفت: به دلیل محدودیت‌های کرونایی تعداد مهمان‌ها محدود هستند و با حضور این دانشمندان شورای مشورتی بنیاد برگزار و چگونگی توسعه علم در کشورهای اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی از برگزاری نشست‌‌های علمی بین برگزیدگان و مهمانان جایزه مصطفی با 13 دانشگاه و مرکز علمی، برگزاری نشست در پارک پردیس برای بهره‌مندی از ظرفیت علمی دانشمندان میهمان و بررسی زمینه‌‌های همکاری علمی خبر داد و در پاسخ به سؤال ایکنا درباره موقوفات جایزه مصطفی(ص)، گفت: فعلاً وقفی برای اهدای جایزه مصطفی(ص) صورت نگرفته است و منابع مالی بنیاد از طریق بخش اهدایی و بخش قرض‌الحسنه تأمین می‌شود.

مدیر بنیاد مصطفی(ص)، گفت: 500 نفر در تأمین جایزه مصطفی(ص) با بنیاد همکاری می‌کنند و تعدادی از شرکت‌ها نیز بخشی از سود خود را وقف علم کرده و به جایزه مصطفی(ص) اختصاص داده‌‌اند.

وی در پایان اعلام کرد: در سه دوره قبل تمام جایزه به صورت نقدی به برگزیدگان اهدا می‌شد اما در این دوره قرار است 80 درصد جایزه به صورت نقدی به برندگان اهدا شود و 20 درصد در قالب برنامه علمی برگزیدگان در کشورهای اسلامی ارائه شود.

یادآور می‌شود، چهارمین آیین اعطای جایزه مصطفی(ص) روز پنجشنبه ۲۹ مهر، در تالار وحدت تهران با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از شخصیت‌های برجسته علمی و فناوری کشور‌های جهان و مقامات ارشد کشور برگزار می‌شود.
انتهای پیام
captcha