سانسور شاهنامه را در فکه بخوانید
کد خبر: 3968258
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵

سانسور شاهنامه را در فکه بخوانید

ماهنامه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی فکه در تازه‌ترین شماره به مناسبت روز فردوسی مطلبی با عنوان «سانسور شاهنامه» منتشر کرده است.

سانسور شاهنامه را در فکه بخوانیدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ دویست و شانزدهمین شماره ماهنامه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی فکه به صاحب امتیازی مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه منتشر شد. مدیرمسئول این ماهنامه علی حسین‌پور و سردبیر زهرا عابدی است.

در این شماره عناوینی همچون سرنوشت نامعلوم پرزیدنت، نابودی سرنوشت محتوم رژیم غاصب، در مسیر شکوفایی، سانسور شاهنامه، غروب بود غروب ممد، فرزندی از دل کویر، علی چپول، کرونا در چشم شیشه‌ای، خاکریز‌های گرم و لبخند بزن برادر به چشم می‌خورد.

یکی از عناوین جالب در این ماهنامه مطلبی با عنوان «سانسور شاهنامه» است که به بررسی تحریف شخصیت فردوسی و اثر ارزشمند او در دوره پهلوی اول پرداخته است. در بخشی از متن این نوشتار آمده است: بنابر اعترافات صریح اردشیر ریپورتر در وصیتنامه‌اش که در سال ۱۳۵۰ چاپ شده، تنفر از مذهب و باستان‌گرایی در راس آموزه‌های او به رضاخان قرارداشت. این جاسوس انگلیس در ایران، رضاخان را از مقطع کودتای ۱۲۹۹ تا زمان مرگش برای پادشاهی آماده و تربیت کرده است. تأکید بر عظمت شاهان ایران در دوره باستان و مطرح کردن اسلام و روحانیت به عنوان عامل عقب ماندگی و بدبختی ایران و ایرانیان از دیگر تعلیمات او به پهلوی اول بوده است.

دولتی کردن اوقاف و خارج کردن مدیریت آن از دست روحانیت، تعطیلی بسیاری از حوزه‌های علمیه شهر‌ها و روستاها، کشف حجاب و ممنوعیت عزاداری برای ابا عبدالله الحسین (ع) و در مقابل، ترویج تفکر و اندیشه‌های غربی در مدارس، ترویج مصرف کالا‌های غربی و تقدس باستان‌گرایی و کوروش‌پرستی از جمله این اقدامات بود.

اقداماتی که هدف از آن‌ها ایجاد نوعی هویت جدید در ایرانیات بر محور آریایی‌گرایی و حذف اندیشه و سبک زندگی دینی از زندگانی مردمان ایران‌زمین بود. یکی از اقدامات حکومت رضاشاه برای تحقق این اهداف برگزاری کنگره هزاره فردوسی بود. کنگره‌ای که برای تأثیرگذاری باید ابتدا چهره‌ای ضددین و باستان‌گرا از فردوسی به مردم نشان می‌داد و سپس شاهنامه‌ای را به نسل‌های بعد معرفی می‌کرد که مورد تأیید فراماسونر‌ها بود. سانسور و حذف بخش‌هایی از شاهنامه که ضدیت جدی با مواضع و سیاست‌های حکومت پهلوی داشت از دیگر اقدامات روشنفکران غرب‌زده علیه فردوسی و اثر ارزشمند او بود.

در تازه‌ترین شماره ماهنامه فکه، همچنین به برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین پرداخته شده است. صفحه گذر از تاریخ به زندگی شهید محمدعلی جهان‌آرا و فرزندی از دل کویر به روایتی از زندگی شهید محمدحسین انارکی اختصاص یافته است. علی چپول نیز مربوط به گفت‌وگو با علی حاتمی تاجیک، جانباز و آزاده است که در عملیات بیت‌المقدس نصف صورتش ترکش خورد، اما زنده ماند و در بیمارستانی در عراق و در اسارت دشمن به هوش آمد.

خاکریز‌های گرم، راوی خاطرات غلامرضا مرادی از رزمندگان تیپ ۳۷ نور است و لبخند بزن برادر به خاطراتی برگرفته از شوخ‌طبعی بچه‌های جنگ پرداخته است. پرونده ویژه این ماهنامه نیز به روایتی از زندگی شهید مدافع حرم، رضا رستمی مقدم اختصاص دارد که از زبان مادر، همسر و همرزمان شهید بیان شده است.

پایان‌بخش ماهنامه فکه، معرفی تازه‎‌های نشر است که در این شماره کتاب‌های «خنده‌های رفیق» نوشته زهره علی عسگری، «مثل بابا» و «مهمان خدا» آثار کودکانه‌ای از زهرا علی عسگری معرفی شده است.

انتهای پیام
captcha