عملکرد غواصان خط‌شکن در ماهنامه فکه منتشر شد
کد خبر: 3952276
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹

عملکرد غواصان خط‌شکن در ماهنامه فکه منتشر شد

تازه‌ترین شماره ماهنامه «فکه» به عملکرد تیپ ۱۰ سیدالشهدا(ع) و گروهان خط‌شکن اختصاص یافت.

عملکرد غواصان خط‌شکن در ماهنامه فکه منتشر شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ ماهنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی «فکه» به عملکرد تیپ ۱۰ سیدالشهدا(ع)، شناسنامه رزمی این لشکر در استان‌های تهران و البرز در عملیات والفجر ۸ و گزارشی کوتاه از عملکرد گروهان خط‌شکن غواص والعادیات با عنوان «هشتمین فجر، دهمین لشکر» پرداخته است.

«گام به گام تا فجر هشتم»، «نفس‌های ام‌الرصاص»، «فاو یا ام‌الرصاص؛ مسئله این بود»، «اصل غافلگیری»، «فاو در اشک و لبخند»، «آن‌ها که رفتند، او که ماند»، «زخم‌های سرد»، «همیشه پای کار»، «بنده خوب خدا»، «صحبت از خداست»، «خدا با ماست»، «راه طولانی» و «علمدار نیامد...» از عناوین دیگری است که شماره جدید ماهنامه «فکه» را به خود اختصاص داده است.

پس از عملیات بدر در اسفند سال ۶۳، منطقه فاو به خاطر داشتن ارزش‌های نظامی و سیاسی از جمله ارتباط با خلیج فارس، همسایگی با کویت و امتیاز تسلط بر خلیج فارس مورد توجه فرماندهان جنگ قرار گرفت. از ابتدای جنگ تا اواخر سال ۶۴ در این منطقه، عملیاتی انجام نشده بود. برای دشمن، وجود اروند با تمام جوش و خروشش به تنهایی حجتی قوی بود بر این که ایران هرگز نمی‌تواند از این رودخانه عبور کند و به خاک عراق وارد شود. این نقطه به دلایلی از بالاتلاقی بودن ساحل اروند که قدرت هر مانوری را از نیرو‌های دشمن می‌گرفت، ساکت بودن منطقه تا آن زمان عقبه کوتاه و کم عمیق بودن اهداف و تسلط آتش توپخانه و خمپاره بر آن، فرماندهان را مصمم کرد تا بعد از طراحی مقدماتی، عملیاتی را در منطقه انتهای اروند اجرا کنند.

در بخشی از گزارش عملکرد گروهان غواص والعادیات در عملیات والفجر ۸ آمده است: تقسیم نیرو‌ها در بعد از ظهر روز یکشنبه بیستم بهمن ۶۴ در خط مقدم و بنابر نقطه رهایی صورت گرفت و غواصان در گروه‌های پنج تا ده نفری وارد رودخانه اروند شدند.

طبــق برنامه‌ریزی قرار بود به آب زدن و حرکت غواصان در رودخانه در شرایط مد کامل که آب تقریباً راکد است انجام شود، اما تأخیر در حرکت و بارش باران و وزش توفان شرایط را تغییر داد و نفس‌گیری را برای غواصان با مشکلات جدی روبه رو کرد. غواصان با آمدن هر موج، حدود یک متر به زیر آب کشــیده می‌شدند و تا روی آب می‌آمدند که نفسی تازه کنند، موج بعدی از راه می‌رسید و آن‌ها را به زیر می‌کشید. تداوم این مسئله سبب گم کردن جهت‌ها شد و تعادل و نظم گروه‌ها را به هم ریخت. برخی از رزمنده‌ها از ستون خود جدا شدند، برخی مجبور به رها کردن تجهیزاتشان در آب شدند و عده‌ای دیگر به هر سختی و مشقتی که بود تجهیزات را حفظ کردند و خود را به ساحل جزیره ام‌الرصاص رساندند. همچنین جریان آب بسیاری از نیرو‌ها را پایین‌تر از معبر مورد نظرشان به جزیره رسانده بود.

عملکرد غواصان خط‌شکن در ماهنامه فکه منتشر شد

آن شب با وجود همه دشواری‌ها غواصان گروهان والعادیات پس از گذر از موانعی مثل فوگازها، هشت‌پر‌ها و سیم خاردار‌های تک و چند رشته‌ای و حلقوی وارد کانال شدند و پس از درگیری با دشمن به پاکسازی سنگر‌های آن‌ها پرداختند و در نبردی جانانه به پیروزی بزرگ و ارزشمندی دست یافتند که زمینه‌ساز پیروزی بزرگ نیرو‌ها و یگان‌های دیگر در عملیات والفجر هشت در فاو شد.

پایان‌بخش این ماهنامه معرفی تازه‌های نشر دفاع مقدس در صفحه کتابنامه است که به معرفی کتاب‌های «بی‌قرار» زندگی‌نامه و خاطرات سردار شهید حاج جعفر جنگروی و «آقا رسول» زندگی‌نامه شهید رسول کشاورز پرداخته است.

انتهای پیام
captcha