درخشش دانش‌آموزان آذربایجان‌شرقی در مسابقه بین‌المللی «نور»
کد خبر: 3935512
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵

درخشش دانش‌آموزان آذربایجان‌شرقی در مسابقه بین‌المللی «نور»

در چهارمین دوره مسابقه بین‌المللی دانش‌آموزی «نور»، هشت تیم از تبریز و یک تیم از مراغه برگزیده جایزه مصطفی(ص) شدند.

دانش‌آموزان آذربایجان‌شرقی برگزیده مسابقه بین‌المللی نور شدندبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزی «نور» با شرکت تیم‌هایی از هندوستان، مالزی، مراکش، الجزایر، افغانستان و ایران با حضور ۲هزار و ۴۰۹ دانش آموز در قالب یک‌هزار و ۸۷ تیم از ۶ کشور جهان در تهران برگزار شد.

۸ تیم از تبریز و یک تیم از مراغه در چهارمین دوره مسابقه بین‌المللی دانش‌آموزی «نور»، برگزیده جایزه مصطفی (ص) شدند.

طرح‌های برگزیده آذربایجان‌شرقی در این مسابقات، شامل آبگرمکن خورشیدی، استخر خورشیدی، بالن هوای گرم، ضد هوایی، قایق خورشیدی، انبساط طولی و آزمایش ارشمیدس است.

هر تیم دانش آموزی شامل سه عضو بوده که به کمک مربی گروه طرح های خود را اجرا و پس از تهیه فیلم ۶۰ ثانیه ای از روند اجرا و ساخت طرح، آن را به دبیرخانه مسابقات ارسال کردند.

بر اساس این گزارش، مسابقه دانش‌آموزی «نور»، هر سال به عنوان یکی از رویدادهای بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در حوزه دانش‌آموزی برگزار می‌شود و هدف از برگزاری آن، ایفای نقش در انگیزش نسل نوجوان جهان اسلام، ایجاد افق‌­های نوین در زمینه علم و فناوری و کمک به رشد استعدادهای درخشان است.

دوره چهارم مسابقه دانش­­­‌آموزی «نور»، گرامیداشت پروفسور عمر یاغی، برگزیده جایزه مصطفی(ص) ۲۰۱۵، از مردادماه سال گذشته آغاز شد و موضوع این دوره از مسابقه ساخت فیلم‌­های علمی یک دقیقه‌­­ای از آزمایش‌­­­هایی در مباحث مختلف ماده و انرژی بود.

مسابقه دانش‌آموزی «نور» که هر ساله به نام و بزرگداشت یکی از دانشمندان بزرگ جهان برگزار می‌شود، در دوره نخست خود با عنوان «مسابقه دانش‌­آموزی نور؛ گرامیداشت ابن­­­‌هیثم» به مناسبت یک­ هزارمین سال انتشار کتاب المناظرِ ابن‌هیثم، ریاضی­‌دان و فیزیک­‌دان شهیر جهان اسلام و دانشمند صاحب نام جهانی در زمینه فیزیک نور، برگزار شد؛ موضوع آن دوره از مسابقه که مباحث نور و کاربردهای آن بود، مشارکت بیش از چهار هزار دانش‌آموز در سراسر کشور را با ارسال ۱۶۵۰ فیلم ثبت کرد و از صاحبان ۲۰۰ اثر منتخب، تقدیر شد.

مسابقه دانش‌آموزی «نور» در سال دوم برگزاری خود، گرامیداشت پروفسور جکی­ یینگ؛ برگزیده جایزه مصطفی(ص) ۲۰۱۵ نام گرفت. این دوره از مسابقه در تمامی حوزه‌های علمی همچون فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، ریاضیات، نجوم و یا ترکیبی از علوم مختلف بود که در نهایت بیش از پنج­ هزار دانش‌آموز، دو هزار فیلم از آزمایش‌های علمی خود را ارسال کردند و در روز اختتامیه نیز از ۱۰۰ گروه دانش‌آموزی منتخب تقدیر شد.

انتهای پیام
captcha