کلام معلم باید جذاب و پیامبرگونه باشد / ضرورت ایجاد تغییر در شیوه‌های سنتی آموزش
کد خبر: 3921094
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹

کلام معلم باید جذاب و پیامبرگونه باشد / ضرورت ایجاد تغییر در شیوه‌های سنتی آموزش

مؤلف کتاب‌های درسی قرآن با بیان اینکه کلام معلم باید جذاب و پیامبرگونه باشد، بر ضرورت تغییر در شیوه‌های سنتی آموزش تأکید کرد.

به گزارش ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن عصر امروز شنبه، 15 شهریورماه با موضوع آغاز سال تحصیلی و کلاس‌ آموزش قرآن با حضور رضا نباتی، کارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف کتب درسی و از مؤلفان کتاب‌های درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن رفت.

نباتی طی سخنانی در این برنامه ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی به دانش‌آموزان، خانواده‌های ایشان و مجموعه فرهنگیان کشور، اظهار کرد: امسال 15 میلیون و 613 هزار دانش‌آموز به مدرسه می‌روند. سال تحصیلی حاضر سالی استثنایی است که در دو قرن طی می‌شود. 1399 آخرین سال قرن چهاردهم و سال 1400 اولین سال تحصیلی قرن جدید است که این سال تحصیلی با توجه به وجود شرایط کرونایی در کشور، خاص‌تر نیز می‌شود.

وی ادامه داد: اگر ما از قرآن و معارف اهل بیت(ع) الهام گرفته و به آیه «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا» تأسی کنیم، می‌توانیم طرحی نو دربیندازیم و این تهدید را برای آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت به فرصت طلایی تبدیل کنیم.

وی در ادامه در رابطه با این موضوع که با توجه به شرایط کرونایی چقدر درست است که سال تحصیلی با این شرایط آغاز شود؟ گفت: همانطور که مسئولان گفته‌اند، نمی‌توانیم مملکت را تعطیل کنیم تا ببینیم بیماری چه زمانی تمام می‌شود و این امر درست نیست.

نباتی ادامه داد: بنده با توجه به اینکه خود معلم بودم و در جریان شرایط هستم، معتقدم انجمن اولیا و مربیان و کادر مدرسه می‌توانند با همکاری همدیگر شرایط را طوری فراهم کنند که مشکل چندانی ایجاد نشود.

این مؤلف کتاب‌های درسی قرآن اظهار کرد: طبق پروتکل‎های بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا، می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که از این شرایط استفاده کنیم. امروز نیازمند آن هستیم که بپذیریم شرایط تغییر کرده است و به این سمت حرکت کنیم که مؤلفه‌های تعلیم و تربیت را تغییر دهیم.

وی افزود: با توجه به شرایط خاص کشور، امروز کلاس درس نداریم و خانه تبدیل به مدرسه و اتاق تبدیل به کلاس درس شده است. آموزش از راه دور شرایط ویژه خود را دارد. ما می‌توانیم شرایطی که در گذشته وجود داشت و نیز مدل‌های سنتی تعریف شده برای معلم و دانش‌آموز را تغییر دهیم.

نباتی با بیان اینکه کلام معلم باید جذاب و پیامبرگونه باشد، گفت: دانش‌آموزان امروز حق انتخاب دارند تا از روش‌های خوب معلمان استفاده کرده و فایل‌های صوتی جذاب‌تر را گوش کنند که البته این وضعیت همه‌گیر بوده و در کشورهای دیگر نیز وجود دارد.

این مؤلف کتاب‌های درسی قرآن با اشاره به اینکه ما باید شرایط سنتی را تغییر داده و دانش‌آموزان را با خلاقیت بسیار بالا همراه کنیم، تصریح کرد: خانه و مدرسه در شرایط کرونایی امروز باید ارتباط بهتری با هم داشته باشند.

نباتی در رابطه با بسته‌های آموزشی نیز اظهار کرد: همکاران کتابی را برای شرایط زرد و قرمز و نیز فیلمی را برای شرایط خاص تهیه کرده‌اند و معلمان نیز باید با توجه به شرایط موجود، مباحث اصلی را گفته و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند. در وضعیت نیمه حضوری، مهارت خواندن در جلسه حضوری آموزش داده می‌شود و در وقت‌های دیگر نیز آموزش‌های دیگر مانند داستان، انشا و ... ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه معلمان می‌توانند برای رشد و خلاقیت دانش‌آموزان برنامه‌های خوب را پیگیری کنند تا از شرایط موجود بهره لازم را ببرند، اظهار کرد: در رابطه با مناطق محروم و نداشتن برنامه شاد و وجود مشکلات فراوان در این زمینه برای شرایط کرونایی پیشنهاداتی مانند روش کلاس معکوس مانند دیگر کشورها ارائه داده‌ایم که این روش نیز گاهی در کشور به کار گرفته شد که استقبال فراوانی را نیز به همراه داشت.

این مؤلف کتاب‌های درسی قرآن تصریح کرد: معلمان عزیز می‌توانند فیلم‌های کوتاه آموزشی تهیه کرده و در آپارات و سامانه رشد قرار دهند تا دانش‌آموزان از آن استفاده کنند. معلمان همچنین می‌توانند از فضای مجازی برای رفع اشکال دانش‌آموزان بهره ببرند.

انتهای پیام
captcha