به گزارش ایکنا؛ رضا نباتی، شاعر و پژوهشگر قرآنی به تازگی شعری با عنوان «وَ ما اَدراکَ مَا القُرآن» با موضوع فلسفه نزول قرآن در شب قدر سروده و برای انتشار در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داده است. این شعر از نظر مخاطبان میگذرد؛
دلم در ظلمت آن شب، خدا را آرزو میکرد.
کتاب عشق و ایمان را گشوده، یاد او میکرد.
خودم را ناگهان دیدم میان صفحهای از نور
و آیات خدایی را که با من گفتگو میکرد.
به خود گفتم که ای انسان! وَ ما اَدراکَ مَا القُرآن؟!
ولی چیزی شبیه من، درونم های و هو میکرد.
در آن حالت مرا گفتا ندایی: «اَیَّهَا الاِنسان!»
خدا این لحظه را میخواست، آن را جست وجو میکرد.
خدا مشتاق دیدارت، وَ تو طفلی گریزان پای
چُنان مادر برای تو جهان را زیر و رو میکرد.
تو باید جانشین باشی خدای آسمانها را (1)
و قرآن زین سبب دعوت به سوی «سابِقوا» (2)میکرد.
من آن شب نیک دانستم چرا هستم در این عالم
خدا خود را نهان در من، چو آبی در سبو میکرد.(3)
و شیطان دشمن انسان (4) و من در جهل و نادانی
و قرآن دست شیطان را برایم داشت رو میکرد.
خدا آن شب نشانم داد رمز و راز قرآن را
نه تنها من که قرآن نیز من را آرزو میکرد. (5)
من از خود غافلی بودم، خدا این خَلق و خِلقت را
برای ما بنی آدم چنین زیبنده رو میکرد. (6)
نه تنها غافل از خویش و نه تنها غافل از قرآن
که غافل بودم از عمری که کسب آبرو میکرد. (7)
در آن یک شب که قدرش از هزاران مه فزون باشد. (8)
دلم با صد هزار امید، مشق نام او میکرد.
«اَلا یا اَیُّهَا الاِنسان!» مشو نومید از احسان
بخوان قرآن که دریابی چرا «لا تقنطوا» میکرد؟! (9)
«اَلا یا اَیُّهَا الاِنسان!» تو دُرجی (10) پُر گوهر هستی
که از روز ازل با عشق، جانت شست و شو میکرد. (11)
نماز آغاز پرواز است، تو را زین نکته یک راز است.
اگر معراج شد احمد، بدان! با دل وضو میکرد. (12)
اگر در مکتب قرآن، شوی با پای دل حاضر
سعادت را عیان یابی، بیان را، چون نکو میکرد. (13)
الا ای آنکه از خاکی، (14) تو والاتر ز افلاکی (15)
علی، سرمشقِ او احمد (16) و زان مَه، خلق و خو میکرد. (17)
علی خورشید و زهرا مَه، وَ آن را یازده فرزند
پیمبر عطر قرآن را در ایشان رنگ و بو میکرد؛
و تنها مُعجز باقی، برایش چهارده معصوم
دلم ای کاش با ایشان و با تفسیر خو میکرد.
در آن شب راز غیبت را ز قرآن باز پرسیدم:
شکایت از جداییها میان ما و او میکرد.
از او درمان غیبت را تمنا کردم، او گفتا:
اگر از دل بخوانندش، ظهور آن ماهرو میکرد. (18)
من آن شب عالَمی دیدم که درکش با تدبر بود. (19)
تمسک کن که دریابی چرا او «سارعوا» میکرد. (20)
شگفت از ما مسلمانان و قرآنی چنین مهجور؟ (21)
وَ ما اَدراکَ مَا القُرآن! و ای کاش «حاسِبوا» میکرد. (22)
** پاورقی:
۱- اشاره به آیه شریفه «اِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً» (بقره ۳۰)
۲- اشاره به آیه شریفه «أُولَٰئِکَ یُسارِعونَ فِی الخَیراتِ وَ هُم لَها سابِقونَ» (مومنون ۶۱)
۳- اشاره به آیه شریفه «فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَنَفَخْتُ فیهِ مِنْ روحی فَقَعوا لَهُ ساجِدینَ» (صاد ۷۲)
۴- اشاره به آیه شریفه «أَلَم أَعهَدْ إِلَیکُم یا بَنِی آدَمَ أَن لا تَعبُدُوا الشَّیطانَ؛ إِنَّهُ لَکُم عَدُوٌّ مُبینٌ» (یاسین ۶۰)
۵- اشاره به آیه شریفه «وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِی فَإِنّی قَریبٌ؛ أُجیبُ دَعوَةَ الدَاعِ إِذا دَعانِ، فَلْیَستَجیبوا لی وَ لیُؤمِنوا بی لَعَلَّهُم یَرشُدونَ» (بقره ۱۸۶)
۶- اشاره به آیه شریفه «وَ ما خَلَقتُ الجِنَّ وَ الإِنسَ إِلّا لِیَعبُدونِ» (ذاریات ۵۶)
۷- اشاره به آیه شریفه «اَلَّذینَ ضَلَّ سَعیُهُم فِی الحَیاةِ الدُّنیا وَ هُم یَحسَبونَ أَنَّهُم یُحسِنونَ صُنعًا» (کهف ۱۰۴)
۸- اشاره به آیه شریفه «لَیلَهُ القَدرِ خَیرّ مِن اَلفِ شَهر» (قدر ۳)
۹- اشاره به آیه شریفه «قُل یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسرَفوا عَلىٰ أَنفُسِهِم لا تَقنَطوا مِن رَحمَةِ اللَّهِ؛ إِنَّ اللَهَ یَغفِرُ الذُّنوبَ جَمیعًا؛ إِنَّهُ هُوَ الغَفورُ الرَّحیمُ» (زُمر ۵۳)
۱۰- دُرج یعنی صندوقچه جواهرات
۱۱- اشاره به تفسیر آیه شریفه «وَ إِذ أَخَذَ رَبُّکَ مِن بَنی آدَمَ مِن ظُهورِهِم ذُرِّیَّتَهُم وَ أَشهَدَهُم عَلىٰ أَنفُسِهِم أَلَستُ بِرَبِّکُمْ؛ قالوا بَلىٰ؛ شَهِدنا أَن تَقولوا یَومَ القِیامَةِ إِنّا کُنَا عَن هَٰذَا غافِلینَ» (اعراف ۱۷۲)
(برخی مفسرین گفتند: مراد ظهور ارواح فرزندان آدم است در نشأه ذرّ و عالم روح و گواهی آنها به نور تجرّد و شهود به توحید خدا و ربّانیت او در عوالم ملک و ملکوت.)
۱۲- اشاره به داستان معراج پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در قرآن کریم (اسرا ۱)
۱۳- اشاره به آیه شریفه «إِنَّ هَٰذَا القُرآنَ یَهدِی لِلَّتِی هِیَ أَقوَمُ وَ یُبَشِّرُ المُؤمِنینَ الَّذینَ یَعمَلونَ الصَالِحاتِ أَنَّ لَهُم أَجرًا کَبیرًا» (اسرا ۹)
۱۴- اشاره به آیه شریفه «وَ مِن آیاتِهِ أَن خَلَقَکُم مِن تُرابٍ ثُمَّ إِذا أَنتُم بَشَرٌ تَنتَشِرونَ» (روم ۲۰)
۱۵- اشاره به آیه شریفه «فَکانَ قابَ قَوسَینِ أَو أَدنىٰ» (نجم ۹)
۱۶- اشاره به آیه شریفه «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا» (احزاب ۲۱)
۱۷- اشاره به آیه شریفه «وَ إِنَّکَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظیمٍ» (قلم ۴)
۱۸- اشاره به آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم» (اعراف ۱۱)
۱۹- اشاره به آیه شریفه «کِتابٌ أَنزَلناهُ إِلَیکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّروا آیاتِهِ وَ لِیَتَذَکَّرَ أُولُو الْأَلْبابِ» (صاد ۲۹)
۲۰- اشاره به آیه شریفه «وَ سارِعوا إِلىٰ مَغفِرَةٍ مِن رَبِّکُمْ وَ جَنَّةٍ عَرضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرضُ أُعِدَّتْ لِلمُتَّقینَ» (آل عمران ۱۳۳)
۲۱- اشاره به آیه شریفه «وَ قالَ الرَّسولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذوا هَٰذَا القُرآنَ مَهجورًا» (فرقان ۳۰)
۲۲- اشاره به حدیث شریف «حاسِبوا اَنفُسَکُم قَبلَ أن تُحاسِبوا» (بحار الانوار، ج ۷۰، ص ۷۳)
انتهای پیام