تجمل‌گرایی و حرص در چه اموراتی مطلوب است
کد خبر: 3841039
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
عضو هیئت علمی مرکز تخصصی مهدویت تبیین کرد:

تجمل‌گرایی و حرص در چه اموراتی مطلوب است

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی مرکز تخصصی مهدویت گفت: حرص از کارهای ناپسند است ولی در روایت بیان شده در چند چیز از جمله قناعت، جلسات علمی، شرکت در نماز جماعت، مجالس علمی، اکرام یتیم، تشییع جنازه و حرص تبعیت از دستورات امام(ع) حریص باشید. تجمل‌گرایی از جمال و زیبایی می‌آید و تجمل انسان به حلم و زیباسخن گفتن به ویژه به همسر مطلوب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود اباذری، عضو هیئت علمی مرکز تخصصی مهدویت، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به وجود فضائل و رذائل در آدمی گفت: حرص، تجمل‌گرایی، سخن‌چینی و چشم هم‌چشمی چهار صفتی هستند که اگر از بُعد مثبت در وجود ما ایجاد خریدنی خواهیم شد.

وی افزود: در روایت بیان شده که وقتی در نزد عالمی هستی به شنیدن حریص‌تر باش تا گفتن، حال آنکه ما حریص در این زمینه کم داریم؛ در مورد سلمان که از شخصیت‌های عجیب اسلام است نقل شده که از او پرسیدند که در دنیا چگونه زندگی کردی که بهشتی شدی. فرمود خداوند در کار‌های نیک به من توفیق داده بود و تنها به دنبال انجام این امور بودم؛ یعنی با قرآن انس داشتم و در نیکی به والدین حریص بودم؛ یعنی نه فقط خدمت می‌کرد بلکه در خدمت کردن حریص بود. آیا ما امروز در خدمت به والدین حریص هستیم؟ مطمئنا مشتری کم دارد، زیرا وقتی سن والدین بالا می‌رود گاهی روحیات آن‌ها مانند بچه‌ها می‌شود و ممکن است قدر زحمات فرزند را ندانند؛ لذا باید از صبر و تحمل زیاد برخوردار بوده و حریص در خدمت عاشقانه به والدین باشد.

حریص بودن در امور خیر

اباذری اظهار کرد: از فردی نقل شده که در جلسه خصوصی خدمت آیت‌الله بهاءالدینی بودیم، ایشان فرمودند: آقا امام زمان(عج) از آقافخر تجلیل کردند؛ شاگردش، آقافخر را می‌شناخت و سراغ او رفت که چه کردی که امام زمان(عج) از تو راضی است؛ او گفت: من حریص به خدمت به پدر و مادر بودم؛ حریص به خدمت به پدر و مادر، انسان را به اعلی علیین می‌رساند، ولی این در حالی است که فرزندان بر سر نگهداری از پدر و مادر دعوا دارند.

استاد مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه حرص نسبت به اطعام تا طعام و انفاق به دیگران از دیگر حرص‌های خوب است، بیان کرد: حریص‌ترین انسان روی زمین در هدایت انسان‌ها پیامبر(ص) بود که صبح تا شب مشغول هدایت دیگران بود و باز تصور می‌کرد کوتاهی از او بوده که مردم هدایت نشده‌اند؛ آیا این حرص را داریم؟ چقدر دشمن از طریق لباس و لوازم‌التحریر در خانواده‌های روحانیون و سپاهیان و مردم و ... وارد شده‌اند، ولی ما چقدر به کار‌های فرهنگی حریص داریم؟.

تجمل‌گرایی در کارهای خیر

اباذری با بیان اینکه حرص به شرکت در نماز جماعت، مجالس علمی، اکرام یتیم و تشییع جنازه و ... از دیگر موارد مورد تاکید است به تجمل‌گرایی اشاره کرد و گفت: این موارد در روایتی از پیامبر(ص) به امام علی(ع) سفارش شده لذا باید در این مسایل حریص باشیم.

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه تجمل‌گرایی در کار‌های نیک ادامه داد: تجمل‌گرایی از جمال و زیبایی می‌آید و زیبایی زبان یکی از بزرگترین وجوه آن است؛ لذا کسی که با همسرش زیبا سخن نگوید، زیبایی را درک نکرده است. اگر از لبان انسان دروغ بیرون بیاید انسان تجمل‌گرا نیست، زیرا بوی تعفن دروغ تا آسمان خواهد رفت. پیامبر(ص) فرمود که زیبایی و تجمل انسان به حلم او است.

استاد مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه مال حرام کثیف‌ترین چیز و مانند فضولاتی است که انسان به بدن خود بپاشد اظهار کرد: هرقدر بیشتر از گناه دوری کنیم به اهل بیت(ع) نزدیکتر خواهیم شد؛ امام علی(ع) فرمودند زیبایی زندگی به قناعت است نه به داشتن ثروت و به تعبیر امروز مبل و لوستر و ...، زیرا کسی که قانع نیست همیشه به بالاتر از خود نگاه می‌کند و از مالی هم که دارد استفاده خوب نمی‌برد ضمن اینکه یکی از ریشه‌های اختلاس همین عامل حرص و نداشتن قناعت است.

اباذری با بیان اینکه باید در تبعیت از دستورات امام زمان حریص باشیم، تصریح کرد: در روایت بیان شده که از پیامبر(ص) سؤال شد که آیا خوشا به حال کسی هست که امام زمان(عج) را درک کند، فرمودند: نه، بلکه کسی که در دوره غیبت، نگاهش به امام زمانش(عج) باشد تا چه دستور بدهد. یعنی اینکه آیا امروز هم وقتی کارمند و روحانی و دیگر اقشار ما ساعت دو شده و می‌خواهد کارت بزند باید ببیند چه مقدار کار او مورد رضایت امام زمان(عج) است؛ زن و شوهر ببینند که چه مقدار شوهرداری و همسرداری آنان رضایت امام را در پی دارد. در غیر این صورت در تبعیت از امام کوتاهی دارند.

تفاوت محمدبن حنفیه و حضرت عباس

وی تاکید کرد: محمدبن حنفیه و حضرت عباس هر دو فرزند امام بودند، ولی میان ایشان از زمین تا آسمان فاصله است، زیرا نگاه حضرت عباس به امامش بود تا ببیند که چه می‌گوید و او باید چه کاری انجام دهد و عقیله بنی هاشم هم این طور بود؛ یعنی چشم هم چشمی و حرص در تبعیت از دستورات امام حسین(ع) داشتند و به همین علت در تاریخ جاودانه ماندند.

اباذری با تاکید بر اینکه اگر ما به دستورات قرآن و عترت عمل کنیم هم دنیای خوبی خواهیم داشت و هم بهشتی می‌شویم تصریح کرد: در دوره غیبت باید در مسایل سیاسی و اجتماعی نگاه ما به، ولی فقیه به عنوان نایب امام زمان(عج) باشد.

captcha