کمال‌خواهی بشر با درک پیام غدیر محقق می‌شود/ نعمت بدون ولایت نقمت است
کد خبر: 3835973
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۵

کمال‌خواهی بشر با درک پیام غدیر محقق می‌شود/ نعمت بدون ولایت نقمت است

گروه اجتماعی ــ مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با بیان اینکه کمال‌خواهی بشر با درک پیام غدیر محقق می‌شود، گفت:‌ کمال‌خواهی بشر در پرتو غدیر انتظار ظهور را اصیل و صادقانه می‌کند.‌ اگر ولایت علی(ع) را با همه مسئولیت‌پذیری آن قبول کنیم، به دنبال کمال‌خواهی ناب هستیم و کمال‌خواه ناب منتظر حقیقی است.

کمال‌خواهی بشر با درک پیام غدیر محقق می‌شود/ نعمت بدون ولایت نقمت استحجت‌الاسلام‌ والمسلمین سعید مهدوی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان، در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با بیان اینکه شیعه و سنی آیه «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي...؛ مائده - 3» را آیه غدیر می‌دانند، اظهار کرد:‌ ماهیت غدیر اکمال دین و اتمام نعمت است.

وی غدیر را روز ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین(ع) به بشریت دانست و افزود:‌ بشر به واسطه ظرفیت‌های عقلی و فهمی آرام آرام توانست قانون الهی را بر روی زمین اجرایی کند، اما ولایت امیرالمؤمنین(ع) به عنوان انسان کامل از بدو هستی وجود داشته، اما پنهان بوده و در غدیر آشکار شده است و بشر براساس آن می‌تواند به کمال برسد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با بیان اینکه بشر در غدیر به رشد و بالندگی لازم برای درک دین کامل رسیده است، اظهار کرد: بشر در غدیر ظرفیت دین کامل را پیدا کرد، زیرا ولایت امیرالمؤمنین(ع) از چنان جامعیتی برخوردار است که به ظرفیت‌سازی نیاز دارد و این ظرفیت در غدیر مهیا شد.

مهدوی تحقق ولایت امیرالمؤمنین(ع) در وجود فردی و جامعه بشری را شرط اتمام نعمت‌ها دانست و گفت:‌ اگر بشر با ولایت عجین شود می‌تواند از تمام نعمت‌ها استفاده کند، زیرا بسیاری از نعمت‌ها به واسطه عدم قرار گرفتن بشر در مسیر الگوگیری از انسان کامل محقق نمی‌شود. در واقع اگر پیام غدیر را که همانا پذیرش ولایت انسان کامل است به درستی دریابیم، نعمت‌ها برای ما به اتمام می‌رسد و بدون ولایت نعمت‌ها تبدیل به نقمت می‌شود.

وی با بیان اینکه اظهار محبت با ولایت فرق دارد، افزود:‌ اگر ولایت علی(ع) را بپذیریم به حقیقت اسلام می‌رسیم و حقیقت اسلام تسلیم شدن در برابر اوامر خداست. بدون ولایت علی(ع) مسلمان حقیقی نیستیم.

کار بزرگ رسانه‌ای پیامبر(ص)

این کارشناس دینی ولایت را وحدت‌آفرین دانست و اضافه کرد:‌ وحدت زمانی اتفاق می‌افتد که حول محور یک محبت اصیل باشد و صرفاً اظهار محبت وحدت ایجاد نمی‌کند. وحدت حول محور جلب منفعت و دفع ضرر وحدت اقتضایی بوده و اصالت و ماندگاری ندارد؛ لذا وحدت و اتحاد در نظام بشری زمانی محقق می‌شود که متوسل به ولایت شویم و از یک نمونه کامل مورد پذیرش عقل و قلب و وجدان تبعیت کنیم. بی‌تردید بشریت با سیره و سبک زندگی اهل بیت(ع) به آرامش و سعادت می‌رسد.

وی اظهار محبت به جای ولایت را عامل جنگ‌های دنیا و اختلاف بین مذاهب دانست و یادآور شد:‌ همه ظلم‌ها در طول تاریخ به واسطه عدم تحقق ولایت حقیقی است، زیرا ظلم اختلاف‌ساز و عدل وحدت‌آفرین است و بدون عدالت نمی‌توان وحدت ایجاد کرد.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در گیلان علی(ع) را مظهر عدل و زهد و پاکی دانست و اظهار کرد:‌ ولایت ما را از ظالم بودن نجات می‌دهد و کسی که ولایت اهل بیت(ع)‌ را پذیرفته، ظلم و بی‌انصافی و اشرافی‌گری و طمع نمی‌کند.

مهدوی با بیان اینکه کمال‌خواهی بشر با درک پیام غدیر محقق می‌شود، گفت:‌ کمال‌خواهی بشر در پرتو غدیر انتظار ظهور را اصیل و صادقانه می‌کند. همه انسان‌ها دوست دارند که یک نفر آنها را از ظلم و فساد و تباهی نجات دهد، اما حاضر نیستند هزینه بپردازند. اگر ولایت علی(ع) را با همه مسئولیت‌پذیری آن قبول کنیم به دنبال کمال‌خواهی ناب هستیم و کمال‌خواه ناب منتظر حقیقی است.

وی سبک زندگی علوی را نجات‌بخش دانست و افزود:‌ حقیقت ولایت این است که سبک زندگی علوی حاکم بر جامعه شود و نمی‌توان ولایت علی(ع) را پذیرفت و اهل عدالت و زهد و تلاش و جهاد و صفا و پاکی نبود. معرفی امیرالمؤمنین(ع) به عنوان امام و وصی در جمع یکصد هزار نفری غدیر خم کار بزرگ رسانه‌ای پیامبر(ص) است و ایشان برای نشان دادن اهمیت ولایت به مردم از حربه‌های سمعی و بصری و حتی نمایشی استفاده می‌کرد.

گزاره‌های جامعه علوی

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان تحقق جامعه علوی را در گرو تحقق عصاره دستورات اجتماعی امیرالمؤمنین(ع) دانست و بیان کرد: اگر به سفارش‌های اخلاقی فردی علی(ع) اعتنا کنیم، اما دستورات اجتماعی حضرت بر جامعه ما حاکمیت نداشته باشد، جامعه علوی به حقیقت نمی‌رسد و گزاره‌های اخلاقی فردی نجات‌بخش نخواهد بود؛ لذا جامعه علوی جامعه‌ای است که به گزاره‌های علوی از جمله عدل و زهد استقبال نشان دهد.

وی با بیان اینکه شهدا برای تحقق عدل و زهد و انصاف و پاکی و عفت هزینه پرداخت می‌کردند، متذکر شد:‌ مسئولان در جامعه علوی فرامین علوی در حوزه عدل و زهد و انصاف و پاکی را عملیاتی می‌کنند و مردم برای اولویت‌های علوی ارزش‌گذاری اجتماعی دارند. جامعه با اسراف و تجمل و بی‌انصافی و تبعیض جامعه علوی نمی‌شود و بنابراین آحاد جامعه باید گزاره‌های اجتماعی علی(ع) را به عنوان ارزش اولیه زندگیشان قبول کنند.

مهدوی هجمه‌های فرهنگی را ‌مقابل انسجام نظام فرهنگی بی‌اثر دانست و اظهار کرد: تمامی سامانه فرهنگی داخلی کشور باید در پذیرش ولایت واحد و منسجم شود و مادامی که تناقض در حوزه تولید فرهنگی وجود دارد، فرهنگ غدیر نهادینه نخواهد شد.

این کارشناس دینی اطعام را یکی از آداب سفارش شده ائمه اطهار(ع) برای گرامیداشت عید غدیر دانست و اضافه کرد: در عید غدیر امسال یک‌هزار و 430 «مائده ولایت خانوادگی» و 313 ایستگاه اطعام در سطح استان پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

captcha