شرایط حاکم بر جامعه امروز چه تأثیری بر دینداری مردم دارد
کد خبر: 3832596
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵

شرایط حاکم بر جامعه امروز چه تأثیری بر دینداری مردم دارد

گروه معارف ــ عضو جامعةالمصطفی‌(ص) مشهد با بیان اینکه دینداری مردم نه تنها ضعیف نشده بلکه تقویت هم شده است، افزود: دینداری در طول تاریخ و به ویژه پس از انقلاب اسلامی فراز و نشیب‌هایی را نشان داد، اما این‌ها نشانگر عدم اقبال مردم به دین نیست.

شرایط حاکم بر جامعه امروز چه تاثیری بر دینداری مردم دارد؟حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن اخلاقی، عضو جامعةالمصطفی‌العالمیه مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص جایگاه دین‌داری در جامعه‌ای با شرایط کنونی، اظهار کرد: همواره انسان براساس اهدافی که در زندگی دنیا برای خود تصور می‌کند، علاوه بر شناختی که از محیط پیرامون نسبت به حوزه شخصیتی خود به دست می‌آورد، به یک نگاه معرفتی خاصی نسبت به خواسته‌های جسمانی، روحی و روانی خود نیز دست پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در واقع انسان در این مسیر به برخی از حقایق درونی خود می‌رسد که اصطلاحاً از آن‌ها در ادبیات دینی به عنوان فطرت یاد می‌شود که یک نسبت الهی و امر مهمی است که سرشت انسان‌ها را کمال جو و کمال‌خواه خلق کرده، این یک ویژگی به شمار می‌رود که انسان را در جهت جست‌وجوی حقایق عالم، ترغیب می‌کند.

اخلاقی اظهار کرد: یکی از حقایقی که انبیای الهی در تاریخ بشر به دنبال آن بودند، بحث دین و اعتقادات در کنار علائم و نشانه‌هایی هستند که برای بشر آورده‌اند، است. همواره دین در قرآن‌کریم به عنوان یک حقیقت ثابت تصور شده که البته این امر به تناسب زمان‌ها و ظرفیت‌هایی که انسان‌ها داشته‌اند نیز متفاوت بوده است.

عضو جامعه‌المصطفی‌العالمیه بیان کرد: در واقع این دین، در قالب یهودیت، مسیحیت و در نهایت هم اسلام که تا قیامت پاسخگوی دنیای بشر است، به انسان‌ها معرفی شده است. بنابراین دین‌خواهی و به دنبال ارزش‌های دینی یک امر فطری است که در درون انسان‌ها وجود دارد.

تاریخ؛ گواره بر دین‌‌داری مردم ایران

وی اظهار کرد: جامعه ایرانی هم سابقه زیادی در این عرصه دارد که دیگران آن را به عنوان یک جامعه دینی هم شناخته‌اند و هم آن را به دنیا عرضه می‌کنند.

اخلاقی اضافه کرد: این در حالی است که تاریخ نیز گواه می‌دهد که عموم مردم ایران در طول تاریخ چه پیش و چه پس از اسلام به عنوان انسان‌هایی دین‌خواه و افرادی که در پی دین‌خواهی بوده‌اند، شناخته شده‌اند و امروز هم این مردم با توجه به شرایطی که بر جامعه آن‌ها حاکم شده، از این قاعده مستثنی نبوده و بر این باور خود پایبند هستند.

عضو جامعه‌المصطفی‌العالمیه مشهد تأکید کرد: در واقع مردم ایران ضرورت داشتن انسان‌ها به لحاظ رویکردهای اعتقادی و دینی را درک کرده‌اند و خوشبختانه به دنبال این حقیقت‌ها، جاودانه به عنوان دین اسلام هستند.

وی تصریح کرد: در واقع آنچه که ما در شرایط جامعه با آن مواجه هستیم، مسئله‌ای نیست که به اعتقادات، مذهب و دین مربوط شود، چرا که همواره مشکلات زیادی در عرصه‌های مختلف وجود دارد که در خارج از کشورمان روی می‌دهد که این مشکلات، عمدتا به عده‌ای از افرادی که گاهی برداشت ناقصی از دین دارند، فشارهایی را وارد می‌کند.

اخلاقی بیان کرد: همواره دین و مذهب در ادوار مختلف، پاسخگوی نیازهای بشر بوده و هست. اما امروزه با توجه به مشکلاتی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی مواجه هستیم را نبایستی به دین‌داری مردم ربط داد، زیرا اتفاقاً هرچه مردم از ارزش‌های دینی فاصله گیرند، سراغ این آسیب‌ها رفته‌اند و گرفتار این آسب‌ها شده‌اند.

عضو جامعةالمصطفی‌العالمیه مشهد، افزود: همچنین اگر امروزه شاهد سخت شدن زندگی مردم به دلیل شرایط اقتصادی و یا هر موضوع دیگری که در جامعه هستیم، به دلیل دین و ارزش‌ها نیست، بلکه به دلیل رفتارها و برداشت‌های ناصحیح از دین و عمدتا روش‌هایی است که مسئولین اقتصادی کشور ما از روش‌های غربی و ادبیات نظام سرمایه‌داری دارند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که باید گفت ادبیات اقتصادی اسلام، نوع حکومت حضرت امیرالمؤمنین(ع) در چهار سالی که در مصدر حکومت بودند و یا دیدگاه‌های اقتصادی اسلام است و باید این ادبیات را مورد توجه قرار داد.

اخلاقی بیان کرد: در واقع ما حکومتی بوده‌ایم که تک‌تک افراد جامعه اعم از محروم و غنی با توجه به سخت‌گیری‌های شدیدی که مفسدان اقتصادی بر آن‌ها داشتند، توجه به دین از جمله اولویت‌های زندگی آن‌ها بود.

عضو جامعةالمصطفی‌العالمیه تأکید کرد: از این رو آنچه که ما امروزه مشکل داریم بیان این نیست که دین و مذهب نتوانسته پاسخگوی نیازهای بشر باشد، بلکه بیانگر این است که بسیاری از مدعیان دین‌داری فقط ادعای دین‌داری می‌کنند اما حاضر نیستند به امر و نهی دین تن دهند.

فراز و نشیب‌های حوزه دین‌داری

وی با اشاره به فراز و نشیب‌هایی که در این راستا وجود داشته نیز بیان کرد: اگر جامعه ایران پیش از اسلام را مورد مطالعه قرار دهیم، می‌توانیم شاهد این موضوع باشیم که انسان‌های دین‌داری در آن زمان بوده‌اند، اما با ورود اسلام به ایران به عنوان دینی کامل، مردم آن را با تمام وجود پذیرفتند و در این مسیر متعهدانه گام برداشتند.

اخلاقی بیان کرد: در واقع فراز و نشیب‌هایی که امروز از آن یاد می‌شود، عمدتاً در ارتباط با حوزه دین‌داری مردم نیست، چرا که در عرصه‌های ظاهری دین، گاهاً به هر دلیلی مردم در معرض خطای مسئولان و تبلیغاتی که توسط رسانه‌های غربی صورت می‌گیرد، قرار دارند، اما ممکن است در طول تاریخ و به ویژه پس از انقلاب اسلامی فراز و نشیب‌هایی را نشان داد، اما این‌ها نشانگر عدم اقبال مردم به دین نیست.

عضو جامعةالمصطفی‌العالمیه مشهد گفت: ممکن است این فراز و نشیب‌ها، نشان‌دهنده استقبال مردم به دین نباشد، زیرا ما امروزه شاهد این امر هستیم که همزمان با آغاز روز اول سال شمسی میلیون‌ها نفر از سراسر کشور با هر قومیتی، خود را به حرم مطهر امام رضا(ع) می‌رسانند. همچنین در شب‌های قدر نیز می‌بینیم که مردم با هر دین و مذهبی که دارند خود را در پناه قرآن قرار می‌دهند و یا اینکه در ماه محرم لباس سیاه می‌پوشند و در هیئت‌های مذهبی حضور پیدا می‌کنند.

اخلاقی با بیان اینکه با این وجود همواره مردم ایران معتقد به دین بودند، تصریح کرد: این در حالی است که پیش از انقلاب نیز حکومت و همچنین سیر کلی جامعه اجازه نمی‌داد تا مردم دین‌دار باشند و اگر این اجازه به آن‌ها داده می‌شد، قطعا دین حضور پررنگی در میان خانواده‌ها داشت و این حضور پس از پیرزوی انقلاب اسلامی آشکار شد و ادامه پیدا کرد.

عضو جامعةالمصطفی‌العالمیه مشهد تأکید کرد: البته درست است که در ظواهر و مصادیق دینی، اختلاف نظرهایی میان حاکمان، نحوه برخورد حاکمان با مردم و نحوه مدیریت مسئولین نیز در این میان دخالت دارد و تا حدودی هم مردم در این راستا همکاری نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد این امر دغدغه اندیشمندان نیست و در حقیقت آنچه که باعث دغدغه آن‌ها خواهد بود این است که فکر مردم در حوزه دین تضعیف شود.

وی افزود: در جامعه ایران پیش از اسلام، مردم ایران مشتاق دین بودند و با تمام وجود آن را پذیرفتند، به گونه‌ای که دین همانند یک فرد در هر خانواده‌ای حضور جدی داشت. این سیر ادامه داشت اما، حکومت و سیر کلی جامعه به مردم اجازه نمی‌داد تا دین‌دار باشند.

اخلاقی تأکید کرد: بنابراین می‌توان گفت که نه تنها دین‌داری مردم ضعیف نشده، بلکه تقویت هم شده است. از این رو احساس می‌کنم که جوانان ما اگر دین‌دار تر از دهه اول انقلاب نباشند، قطعاً کمتر از آن‌ها هم نخواهند بود و این کلامی است که بارها توسط مقام معظم رهبری تاکید شده است.

ادامه دارد...

انتهای پیام

captcha