واگرایی طراحان مد و حجاب از یکدیگر در ایران/ ذائقه‌سازی غیرعفیفانه
کد خبر: 3832218
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
قبادی تصریح کرد؛

واگرایی طراحان مد و حجاب از یکدیگر در ایران/ ذائقه‌سازی غیرعفیفانه

گروه جامعه ــ مشاور اجرایی معاونت امور هنری وزارت ارشاد بسیاری از مشکلات حوزه پوشش در کشور را ناشی از جدایی طراحان مد و حجاب از یکدیگر دانست و گفت: آمیختگی این دو حوزه می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود را برطرف کند.

به گزارش ایکنا؛ شاید اگر 10 سال پیش مطرح می‌شد که در ‌آینده‌ای نه چندان دور در کشورمان هر ماه شاهد برگزاری چند رویداد مرتبط با حوزه مد و لباس خواهیم بود، کسی این حرف را باور نمی‌کرد. اما اکنون همه به راحتی این مقوله را به عنوان مسئله‌ای فرهنگی پذیرفته‌اند و مدام شاهد برگزاری رویدادهای مرتبط با حوزه مد هستیم.

اما مسئله‌ای که نگران‌کننده به نظر می‌رسد این است که در کشور دو نوع رویداد و نمایشگاه برگزار می‌شود؛ نمایشگاه‌ها عنوان ایونت مد و لباس یا عنوان عفاف و حجاب را دارند. همین عنوان و دودستگی را در طراحان و تولیدکنندگان حوزه پوشاک کشور هم شاهد هستیم که گاهی به اختلاف نظرهای عدیده‌ای ختم می‌شود.

اما آیا در کشورمان می‌توانیم حوزه مد و لباس را از حوزه عفاف و حجاب جدا بدانیم؟ آیا این جدایی به صلاح مردم و فرهنگ غنی ایرانی است؟ آیا اصلاً این دو مقوله از یکدیگر جدایی‌پذیر هستند؟

حمید قبادی، مشاور اجرایی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کسی که اولین گام‌های جدی را در حوزه مد و لباس مدیریت کرد، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به این سؤال پاسخ داد که آیا به جدایی مد و لباس از حوزه عفاف و حجاب معتقد است و گفت: ماهیتاً جدایی این دو از هم کار درستی نیست و کارگروه ساماندهی مد و لباس در هر دو بخش مأموریت‌های مشخصی را دنبال می‌کند.

وی افزود: حوزه عفاف و حجاب جنبه‌ ذاتی کار مد و لباس است و نمی‌توانیم از جریان عفاف و حجاب در حوزه مد و لباس خارج شویم و هر کسی از این حوزه خارج شود آسیب می‌بیند؛ یعنی اگر بخواهیم آسیب‌شناسی حوزه مد و لباس را بررسی کنیم، بخش عمده‌ای از این آسیب به خروج یا عدول از نگاه‌های عفیفانه که منطبق با حجاب نبوده بازمی‌گردد.

قبادی تصریح کرد: جنبه‌های خلاقانه، نوآورانه و ابتکاری حوزه مد باید مبتنی بر ارزش‌ها و نگاه‌های دینی ما باشد. معتقد هستم هر دو یک راه را دنبال می‌کنند اما می‌تواند در ارائه، شکل‌های مختلفی داشته باشد.

تولید مد ایرانی و اسلامی فاخر

وی در پاسخ به این سؤال که چطور فعالان حوزه مد و لباس و عفاف و حجاب را با هم آشتی دهیم؟ گفت: اگر طراحان مد و لباس و عفاف و حجاب در کنار هم قرار گیرند، این در کنار هم قرار گرفتن و تلاقی فکر و اندیشه می‌تواند منجر به آفرینش مد ایرانی و اسلامی فاخر شود.

قبادی ادامه داد: این اتفاق در نمونه‌های مختلفی در حوزه مد و لباس رخ داده است و اکنون طرح‌ها و مدل‌های متعددی داریم که این آمیختگی را در کنار هم داشته و منجر به کسب نتایج خوبی شده است. اما باید توجه داشته باشیم که حوزه مدسازی و ارائه نمونه‌های خلاقانه و حوزه عفاف و حجاب باید جامع و دربرگیرنده نیازهای عمومی جامعه باشد. آمیختگی این دو حوزه می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در این بخش را برطرف کند.

مشاور اجرایی معاونت امور هنری وزارت ارشاد تصریح کرد: قبل از اینکه بخواهیم به محصول فکر کنیم، باید به مسائل فرهنگی توجه کنیم. اصرار ما این است که محصولات و ایده‌های مطرح در این حوزه مبتنی بر پاسخ به نیاز جامعه باشد؛ جامعه ما نیز جامعه‌ای عفیف است. پس نیاز این جامعه هم تولید کالاهای عفیفانه است. بنابراین تلاش ما این است که این آمیختگی وجود داشته باشد و بنا بر تفکیک نداریم. در قوانین و آئین‌نامه‌ها هم مسئله تفکیک مطرح نیست و تمام اقدامات مبتنی بر یک موضوع ارزشمدارانه است.

مانتوهای شیشه‌ای و ذائقه‌سازی طراحان مد

وی در واکنش به تولید مانتوهای شیشه‌ای و مشکلات بانوانی که نمی‌خواهند لباس بدن‌نما بپوشند و در تهیه لباس مناسب با مشکل مواجه هستند، گفت: جامعه مطالبات گسترده‌ای دارد و طیف‌های گوناگونی را در بر می‌گیرد. ما در شکل‌های مختلف تنوع تقاضا را می‌بینیم. از سوی دیگر جامعه در همه گروه‌های اعتقادی منتظر نمونه‌های جدید و نوآورانه است؛ حتی در زمینه محصولات حجاب وظیفه دست‌اندرکاران این است که به تولید الگوهای متناسب با علاقه‌مندی مردم بپردازند.

قبادی ادامه داد: آنچه اکنون به صورت آسیب جدی رخ داده این است که برخی از فعالان این حوزه ذائقه‌سازی می‌کنند و این مورد قبول ما نیست. ذائقه باید مبتنی بر معیارهای متعدد شکل گیرد. همین مسئله موجب می‌شود جامعه را به سمتی سوق دهیم که ممکن است از ارزش‌های اجتماعی و دینی و فرهنگی فاصله بگیرد.

وی در پایان سخنان خود گفت: پس از چندین سال تلاش اکنون حوزه مد و لباس می‌تواند به نیازهای طیف‌های گسترده‌تری از جامعه پاسخ دهد. البته نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم کل نیاز جامعه با اقدامات هشت سال اخیر پاسخ داده شود و بدون زیرساخت و امکانات اولیه نمی‌توانیم موفق شویم. علی‌رغم این مسئله باز هم تأکید می‌کنم ذائقه مردم را باید مورد توجه قرار دهیم و تلاش کنیم تا تولیدکنندگان و طراحان به این ذائقه نزدیک شوند.

انتهای پیام

captcha