رویکرد ایمانی به زندگی از اصول ذاتی حج است
کد خبر: 3829710
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸

رویکرد ایمانی به زندگی از اصول ذاتی حج است

گروه اجتماعی ــ مدرس حوزه علمیه بندر انزلی با اشاره به اینکه رویکرد ایمانی به زندگی از اصول ذاتی حج است، گفت: هر کدام از مناسک حج یک سبک زندگی ایمانی را به ما یاد می‌دهند.

سیده‌ربابه هویت‌طلب، مدرس حوزه علمیه فاطمیه خواهران شهرستان بندرانزلی در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، اظهار کرد: حج یکی از شعایر و فروع دین اسلام است و براساس مؤلفه‌هایی از جمله استطاعت مالی و جانی بر هر فرد مسلمان واجب می‌شود‌.

هویت‌طلب با اشاره به اینکه یکی از ابعاد رفتاری حج، رهایی از تعلقات مادی و دنیوی برای حجاج است، گفت: فرد محرم که به حج مشرف می‌شود تلاش می‌‌کند تا از قید و بند مادیات رها شده و به شکل عبد محض ‌برابر معبود حاضر شود.

وی با بیان اینکه بعد دیگر حج داستان بسیاری از انبیا و اولیای الهی را در خود جای داده است و روایاتی از اساطیر تاریخی واقعی سخن می‌گوید، افزود: حج می‌تواند یادآور بخشی از سرگذشت آدم و حوا، اسماعیل و هاجر همچنین عبدالمطلب باشد لذا از این حیث می‌توان گفت حج نزدیک شدن به روایات و اساطیر است.

عرفات؛ یادآور معرفت و شناخت بعد از جهل
مدرس حوزه علمیه فاطمیه خواهران شهرستان بندرانزلی اظهار کرد: خارج شدن از حالت عادی زندگی و نزدیک شدن به انسان‌های درخشان تاریخ که سبک زندگی آنها از نوع سبک زندگی ایمانی بود و هر لحظه خود را در محضر خداوند حاضر می‌دیدند و خدای متعال را در زندگی خود ناظر می‌‌دانستند از دیگر ابعاد و آثار حج است.

هویت‌طلب در‌خصوص تفکیک اجمالی مراحل حج گفت: وقوف در عرفات یادآور داستان حضرت آدم و حوا بعد از هبوط است که این دو بعد از هبوط از بهشت که یکدیگر را گم کرده بودند و آدم دلگیر از ناخشنودی پروردگار بود و از طرفی به خاطر دوری از حوا، وضع دشوار و دلواپس روحی را سپری می‌کرد که بر اساس روایتی پس از مدتها جست‌وجو حوا را در عرفات پیدا می‌کند.

مدرس حوزه علمیه فاطمیه خواهران شهرستان بندرانزلی تأکید کرد: عرفات یادآور معرفت و شناخت بعد از جهل است، جهلی که در اثر گناه به‌وجود آمده و می‌توان گفت ما در اثر گناه از معرفت نفس و روح خود غافل می‌شویم و عرفات جایی است که در غیاب تعلقات مادی و گناهان به معرفت می‌رسیم.

هویت‌طلب گفت: هر کدام از مناسک حج یک سبک زندگی ایمانی را به ما یاد می‌دهند که اگر در آنها تفکر کنیم و بر اجرای این اعمال در زندگی، فارغ از حج نیز تمرکز داشته باشیم می‌توانیم به معرفت رسیده و در زندگی عادی نیز به موفقیت دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به سعی بین صفا و مروه که یکی دیگر از اعمال حج محسوب می‌شود، اظهار کرد: این عمل یادآور تنهایی هاجر و اسماعیل است آن زمانی که حضرت ابراهیم(ع) با تکیه بر ایمان استثنایی خود آنها را بین دو کوه صفا و مروه رها می‌کند و هاجر به دنبال آب بعد از ۷ مرتبه دویدن بین این دو کوه آن را زیر پای اسماعیل پیدا می‌کند.

هویت‌طلب تصریح کرد: سعی بین صفا و مروه به ما یاد می‌دهد تا در برابر مشکلات نه تنها ایستا نباشیم بلکه پویا بوده و تلاش کنیم زیرا در این صورت است که خداوند راه را بر ما آسان می‌کند.

‌بازگرداندن شأن معنوی کعبه‌
مدرس حوزه علمیه فاطمیه خواهران شهرستان بندرانزلی افزود: این عمل یادآور این بیت از مولوی است که می‌گوید: «ای کمان و تیرها برساخته/ صید نزدیک و تو دور انداخته»، گاهی ما برای حل یک مسئله تلاش‌های زیاد و بیهوده انجام می‌دهیم در حالی که اگر این تلاش با فهم و درک و به دنبال هدف باشد حتما خداوندی که از رگ گردن به ما نزدیکتر است، ما را به هدف می‌رساند.

هویت‌طلب با اشاره به داستان طواف تصریح کرد: ۷ دور طواف یادآور مجاهدت عاشقانه عبدالمطلب در بازگرداندن شان معنوی کعبه در دوران جاهلیت است که با علاقه دور خانه خدا می‌چرخید و عاشقانه آن را نگاه می‌کرد و بیان شده حجاج در زمان طواف عاشقانه به کعبه نگاه کنند.

مدرس حوزه علمیه فاطمیه خواهران شهرستان بندرانزلی در خصوص داستان قربانی کردن که یکی دیگر از مناسک حج است، گفت: این کار یادآور تصمیم بزرگ حضرت ابراهیم خلیل الرحمان، الگوی بزرگ هر مومن است زیرا حضرت ابراهیم در برابر ایمان به دستور خداوند هیچ چیزی حتی اخلاقیات ظاهری را مانع نمی‌دید و عمل به دستور پروردگار از هر چیزی مهمتر بود.

وی افزود: بر اساس فقه اسلامی هیچ فردی حق ذبح فرزند یا انسان دیگری را ندارد و این واقعه که ابراهیم، فرزند خود اسماعیل را به قربانگاه می‌برد امتحان بزرگی برای این دو پیامبر است و آنها از این امتحان سربلند بیرون آمدند و اعمال حج که مبتنی بر داستان‌هایی از زندگی این بزرگان است الگوهایی برای زندگی بشری هستند.

مدرس حوزه علمیه فاطمیه خواهران شهرستان بندرانزلی بیان کرد: اینها به عنوان الگویی برای سبک زندگی دینی ما هستند و اگر در انجام امور برای خودمان الگو داشته باشیم و آن را طریق راه خود قرار دهیم زودتر و بهتر به هدف خواهیم رسید و چه بهتر از این الگوهای دینی و ایمانی استفاده کنیم و بتوانیم در سبک زندگی دینی و ایمانی موفق باشیم زیرا آنها موفق واقعی در زندگی بودند و کسانی بودند که هیچ قدرتی را در برابر قدرت خداوند مهم نمی‌دانستند و با تکیه بر پرودگار هدف خود را دنبال می‌کردند.

هویت‌طلب با اشاره به اینکه در انجام طواف بیان شده که باید سمت چپ بدن به سوی کعبه باشد و انجام این عمل به خاطر این است که با قلب به سمت کعبه باشیم و دل‌هایمان متوجه این خانه باشد، گفت: رویکرد ایمانی به زندگی یکی از اصول ذاتی حج است لذا می‌توان گفت حج یعنی ایمان و اینکه کسی که از عرفات بازمی‌گردد کاملاً تطهیر شده و زندگی بعد از ایام حج بستگی به رفتار و رویکردی دارد که هر فرد انتخاب می‌کند.

سنگ زدن به شیطان سبک زندگی است
وی در ادامه با اشاره به رمی جمرات، یکی دیگر از مناسک حج تأکید کرد: سنگ زدن به شیطان سبک زندگی است حتی در هنگام رمی جمرات انگار شیطان حضور دارد و می‌خواهد با ایجاد وسواس و اینکه آیا سنگ‌ها درست به هدف خورد یا نه فرد را مردد کند و در همین حال اگر توجهمان به خداوند نباشد لغزش ایجاد می‌شود زیرا هر جا شیطان هست اگر او را نرانیم دچار لغزش خواهیم شد.

مدرس حوزه علمیه فاطمیه خواهران شهرستان بندر انزلی گفت: قبل از احرام وقتی به احکام حج رجوع می‌کنیم ممکن است بگوییم آیا واقعاً می‌توانیم از عهده این کارها برآمده و اعمال را به نحو احسن انجام دهیم و وقتی محرم می‌شویم باید مراقب اعمال باشیم و خود را در اطاعت محض خدای تبارک و تعالی بدانیم.

وی با تأکید بر اینکه در ایام حج انجام برخی کارها بر فرد محرم حرام است که از آن جمله نگاه کردن به آیینه، کشتن پشه، گره زدن و همچنین شکار حیوانات را می‌توان نام برد، افزود: اعمال حج سختی‌هایی دارد که نه تنها رنج‌آور نیست بلکه لذت را به همراه دارد.

هویت‌طلب اظهار کرد: بعد از خروج از احرام و حج همزمان دو حس خوب و دلتنگی برای حجاج وجود دارد، حس خوب از اینکه چند وقت در اطاعت محض خداوند بودیم و خود را در محضر خداوند حاضر دانسته و معصیت نکردیم همچنین دلتنگی به خاطر بیرون آمدن از این حالت و اینکه فرد دوباره می‌خواهد به آن شرایط بازگردد.

مدرس حوزه علمیه فاطمیه خواهران شهرستان بندرانزلی گفت: بعد از اتمام حج نحوه زندگی به خود فرد بستگی دارد و اینکه تا چه حد بتواند معنویت کسب شده در این دوران را حفظ کرده و تا چه اندازه هواهای نفسانی خود را مدیریت کند و «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» که در ۵ وعده نماز روزانه از خداوند می‌خواهیم با تکیه بر سبک زندگی کسب شده در ایام حج از راه راست منحرف نشویم.

انتهای پیام

captcha