اجرای مرحله دوم بازسازی مناطق سیل‌زده تویسرکان
کد خبر: 3829520
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷

اجرای مرحله دوم بازسازی مناطق سیل‌زده تویسرکان

گروه اجتماعی ــ رئیس بنیاد مسکن تویسرکان از بازسازی مناطق سیل‌زده این شهرستان خبر داد و گفت: در سطح روستاها ۵۸۱ واحد و در شهر ۱۵ واحد احداثی و در واحدهای تعمیری در مجموع ۱۰۶۷ واحد داشتیم که مرحله اول سهمیه تسهیلات ابلاغ‌شده و برای احداثی در مرحله اول ۲۸۲ واحد و معیشتی نیز ۷۸ واحد که در صورت جذب، مرحله دوم اعلام خواهد شد.

مرحله دوم بازسازی مناطق سیل‌زده تویسرکانروح‌الله بهرامی، رئیس بنیاد مسکن تویسرکان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، گفت: بارش‌های سنگین در ۱۲ فروردین بیشترین بارش‌ها و خسارت‌ها را در شهرستان ایجاد کرد که در روز سیزدهم فروردین‌ماه گروه ۸ نفره خسارات را بررسی کرده و ارزیابی کردند و در این میان گزارش دهیاران نیز دریافت و طبق آن بررسی‌ها و بازدیدها انجام شد و خسارات ارزیابی شد.

وی تصریح کرد: در این بررسی‌ها ۲۵۰۰ واحد گزارش‌شده بازدید شد که ۱۶۶۳ واحد در ۹۷ روستا و سه شهر تویسرکان فرسفج و سرکان به‌عنوان واحد خسارت‌دیده ارزیابی و در سامانه پایش ثبت شد.

بهرامی بیان کرد: زمانیکه صحبت از بازسازی می‌شود در نوع آسیب و خساراتی که تعیین می‌شود در حقیقت دو سطح مطرح است سطح احداثی و تعمیری، که واحدهای احداثی ساختمان‌هایی هستند که کامل تخریب‌شده یا هر آن امکان تخریب وجود دارد به بیانی باید از صفر ساخته شود.

رئیس بنیاد مسکن تویسرکان گفت: در سطح روستاها ۵۸۱ واحد و در شهر ۱۵ واحد احداثی و در واحدهای تعمیری درمجموع ۱۰۶۷ واحد داشتیم که مرحله اول سهمیه تسهیلات ابلاغ‌شده و برای احداثی در مرحله اول ۲۸۲ واحد و معیشتی نیز ۷۸ واحد که در صورت جذب، مرحله دوم اعلام خواهد شد.

بهرامی واحدهای معیشتی را واحدهایی اعلام کرد که قسمتی از وسایل معیشت و زندگی آن‌ها دچار خسارت شده یا از بین رفته است، افزود: ۲۹۸ واحد احداثی، ۱۱۴ واحد تعمیری و ۹۷ واحد معیشتی برای اخذ تسهیلات به بانک معرفی‌شده که از این تعداد درمجموع در احداثی ۱۳۲ واحد، معیشتی ۵۳ واحد و تعمیری ۴۴ واحد منجر به اخذ قرارداد شده است.

وی ادامه داد: تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای واحدهای احداثی ۴۰ میلیون تومان در مناطق روستایی و ۵۰ میلیون در مناطق شهری و تعمیری و معیشتی ۱۵ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد و ضمانت زنجیره‌ای است.

بهرامی همچنین از تسهیلات بلاعوض برای این واحدها خبر داد و گفت: در روستاها ۱۰ میلیون و شهرها ۱۲ میلیون تومان برای واحدهای احداثی و واحدهای تعمیری و معیشتی ۵ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته‌شده است.

رئیس بنیاد مسکن تویسرکان بابیان اینکه تلاش بر این است که برای واحدهای احداثی تسهیلات معیشتی نیز تعلق‌گرفته شود، اظهار کرد: در بازسازی احداثی همچنین ۶ میلیون تسهیلات بلاعوض اسکان و ۱۶۰ کیسه سیمان رایگان به خسارت‌دیده‌ها داده می‌شود.

وی با بیان اینکه تخریب طراحی نقشه و نظارت برای این واحدها به‌صورت رایگان انجام می‌شود، گفت: این تسهیلات برای ساخت یک واحد ۶۰ تا ۸۰ متری کافی است و خسارت‌دیده‌ها به‌راحتی بدون آورده شخصی صاحب‌خانه می‌شوند.

رئیس بنیاد مسکن تویسرکان با اشاره به اینکه بالغ‌بر ۱۲۰۰ تسهیلات ۴۰ میلیونی برای مقاوم‌سازی واحدهای عادی خارج از واحدهای سیل‌زده تخصیص داده‌شده است، افزود: ۱۵۵ واحد از واحدهای خسارت‌دیده سیل آواربرداری، ۶۰ واحد پی‌کنی، ۵۰ واحد آرماتوربندی، ۳۰ واحد فونداسیون، ۱۶ واحد اسکلت و دیوار و ۵ واحد سقف زده‌شده است که تلاش بر این است افراد خسارت‌دیده تا قبل از بارندگی‌های سال جاری در خانه‌هایشان ساکن شوند.

بهرامی عملکرد بانک مسکن، سپه و توسعه تعاون در عقد قرارداد تسهیلات را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: انتظار می‌رود دیگر بانک‌ها نیز به‌زودی همکاری‌های لازم را در این امر انجام دهند.

وی همچنین ساعت کاری ستاد را ۸ تا ۱۴ اعلام کرد و گفت: همکاران ما در ستاد از ساعت ۱۶ تا ۲۰ نیز پیگیر امور هستند و در صورت مراجعه ارباب رجوع پذیرای آنها بوده که این تایم در صورت نیاز حتی تا ساعت ۲۲ هم به طول می‌انجامد.
انتهای پیام

captcha