«وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»؛ مبنای ایستادگی مقام معظم رهبری در برابر استکبار
کد خبر: 3829249
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸
حجت‌الاسلام خاموشی در اختتامیه مسابقات قرآن تهران اظهار کرد:

«وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»؛ مبنای ایستادگی مقام معظم رهبری در برابر استکبار

گروه مسابقات ــ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم اختتامیه چهل و دومین دوره مسابقات قرآن استان تهران با طرح این سؤال که علت ایستادگی مقام معظم رهبری در برابر استکبار چیست، گفت: مقام معظم رهبری به این دلیل محکم صحبت می‌کنند که قرآن فرموده است: «وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ».

علت ایستادگی مقام معظم رهبری در برابر آمریکا آیه «وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم اختتامیه چهل و دومین دوره مسابقات قرآن استان تهران شامگاه امروز 31 تیرماه با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محسن قاسمی، نفر اول رشته قرائت تحقیق این دوره از مسابقات، آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کرد و پس از آن مهدی شرفی، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان تهران، به ارائه گزارشی پرداخت.

ویژگی‌های چهل و دومین دوره مسابقات قرآن استان تهران
شرفی گفت: این مسابقات در مرحله شهرستانی با ثبت‌نام یک هزار نفر و در 11 شهرستان و منطقه استان تهران برگزار شد تا در نهایت 311 نفر به مرحله استانی برسند. مرحله استانی نیز از 26 تیر با برگزاری رقابت‌ها در بخش بانوان آغاز شد و امروز مراسم اختتامیه را شاهد هستیم.

وی در ادامه به برخی ویژگی‌های این دوره اشاره کرد و افزود: برگزاری افتتاحیه مختص بانوان که تمام عوامل آن از جمله قاری و سایر عوامل مدعو بانوان بودند، یکی از ویژگی‌های این دوره بود. تلفیق داوران جوان و باتجربه در جهت کادرسازی هیئت داوران برای آینده و همچنین استفاده از نرم‌افزار ویژه قرعه‌کشی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و نیز افزایش سطح جوایز مسابقات، از دیگر ویژگی‌های مسابقات در این دوره بود.

شرفی در ادامه به درگیر بودن کشور در جنگ اقتصادی و تأکید بر صرفه‌جویی در فعالیت‌های مختلف اشاره و بیان کرد: با توجه به این شرایط سعی در به کارگیری اصل صرفه‌جویی شد و لذا برخی هزینه‌ها همچون تبلیغات فیزیکی و نصب بنر، استفاده از سالن اختصاصی و حذف هزینه سالن، حذف پذیرایی و ... را برنامه‌ریزی کردیم که خروجی آن کاهش پنجاه درصدی هزینه‌ها نسبت به سال قبل بود.

برگزاری افتتاحیه مختص بانوان که تمام عوامل آن از جمله قاری و سایر عوامل مدعو، بانوان بودند، یکی از ویژگی‌های این دوره بود.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در سخنانی به تشریح مفهوم تقوا و آثار برخورداری از این ویژگی پرداخت.

برکات رعایت تقوای الهی 
وی حفظ قرآن، اجرای مفاهیم قرآن در جامعه و عمل به آن را از جمله فعالیت‌های رفیع برشمرد و گفت: قرآن از مقوله قرائت است و مکتوب قرآن از قرائت گرفته شده است و آن قرائت حول نبی مکرم اسلام است. شخص پیامبر در آیاتی که تلاوت کرده‌اند، این را بیان کرده‌اند.

خاموشی به استناد به آیه «لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ»، قرآن را سخن حق نامید و بیان کرد: اگر بخواهیم نسبت خالق با مخلوق را بیان کنیم، متوجه می‌شویم که خالق متعال قدرت مطلق و علم مطلق است و مخلوق نیازمند مطلق است و در همه چیز و حتی در قیام و قعود خود نیازمند است.

«وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»؛ مبنای ایستادگی مقام معظم رهبری در برابر استکبار
خاموشی بیان کرد: قرآن به ما یاد می‌دهد که مؤمن به همان خدایی باشیم که ما را خلق کرده است و اگر کلامی از سوی خدای متعال صادر شود، همه آن را می‌بینند و می‌نویسند. اگر این چنین است، باید بگوییم کلام الله مانند خود خداست. برترین کلام‌ها کلام خداست و اگر خدا اراده نکند، کلامی صادر نمی‌شود. برقراری نسبت میان کلام‌ها به کلام‌الله مجید نیاز دارند. پس اگر فعالیت در زمینه قرآن داشته باشیم، یعنی فعالیت در زمینه کلام خدا، که برترین کلام‌هاست، داشته‌ایم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه قرآن یک ظاهر و یک باطن و مفهوم دارد،‌ اظهار کرد: برای اینکه به این کلام برسیم که قرآن یک ظاهر و یک باطن و مفهوم دارد، قرآن می‌فرماید: «لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» یعنی کسی نمی‌تواند در ساحت قرآن وارد شود، مگر اینکه مطهر شود. بنابراین طهارت باطن، شرط فهم قرآن است.

قرآن به ما می‌آموزد که مؤمن به همان خدایی باشیم که ما را خلق کرده است و اگر کلامی از سوی خدای متعال صادر شود، همه آن را می‌بینند و می‌نویسند. اگر این چنین است، باید بگوییم کلام الله مانند خود خداست. برترین کلام‌ها کلام خداست و اگر خدا اراده نکند، کلامی صادر نمی‌شود.

رئیس ستاد عالی مسابقات قرآن در ادامه خطاب به قاریان و حافظان حاضر در این مراسم گفت: قبل از هر چیز طهارت نفس را حفظ کنید که اگر پاک‌باطن نباشیم، از فهم ساحت قرآن دور خواهیم بود. باید تلاش کنیم به این نکته جامه عمل بپوشانیم. برای پاک شدن به ما آموخته‌اند که اهل تقوا باشیم و برای اهل تقوا بودن باید به آیات قرآن توجه کنیم. نمونه‌های بسیار زیادی در قرآن در مورد تقوا وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنم.

تکرار «تقوا» در سوره طلاق
خاموشی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود به سوره طلاق که چهار مرتبه واژه تقوا در آن ذکر شده است و حضرت علی(ع) نیز بر عظمیت این سوره تأکید داشته اشاره کرد و افزود: در اهمیت سوره طلاق همین بس که حضرت علی(ع) می‌فرمایند چهار کتاب آسمانی را خواندم و از هر کدام فرازی را انتخاب کردم. فرازی که از قرآن انتخاب شد از سوره طلاق و آیه «وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» بوده است. یعنی کسی که بر خدا توکل کند، برای او بس است. این اهمیت سوره طلاق را می‌رساند. برخی این سؤال را می‌پرسند که چرا مقام معظم رهبری در مورد آمریکا با قدرت صحبت می‌کنند. من می‌گویم به این خاطر محکم صحبت می‌کنند که قرآن فرموده است: «وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا».

«وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»؛ مبنای ایستادگی مقام معظم رهبری در برابر استکبار
خاموشی با بیان اینکه اولین توصیف تقوا در سوره تقوا مربوط به آیه «يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا» است،‌ گفت: اگر مشکل خانوادگی، ‌سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هر مشکل دیگری دارید، به قرآن پناه ببرید، قرآن آن مشکل را برطرف می‌کند، منتها باید با ابزار مناسب و از مسیر درست حرکت کنیم. در آیه بعد می‌فرماید: «وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا» یعنی کسی که تقوا پیشه کند، امور او آسان خواهد شد. این آیه می‌خواهد بگوید اهل تقوا باشید تا بر مشکلات چیره شوید.

مقام معظم رهبری به این خاطر محکم صحبت می‌کنند که قرآن فرموده است «وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا».


رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه یکی دیگر از ویژگی‌های تقوای الهی داشتن را جبران خطاها بیان کرد و گفت: در آیه «وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئَاتِهِ وَيُعْظِمْ لَهُ أَجْرًا» به این موضوع اشاره شده است که هرکسی که تقوا پیشه کند، خطاهایش جبران می‌شود. «يُكَفِّرْ» معنای جبران می‌دهد، نه تنها جبران می‌کند، بلکه در ادامه می‌فرماید بلندمرتبه داشته می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تمام حاضران در این مراسم را توصیه به مطالعه سوره مبارکه طلاق کرد و گفت: آیاتی که در مورد تقوای الهی در این سوره است، ادامه می‌یابد تا به آیه «قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ ذِكْرًا» می‌رسد. اینکه قرآن می‌فرماید تقوا پیشه کنید، شاید برای برخی سوال شود چرا باید تقوا پیشه کنیم؟‌ ‌جواب این چرا در آیه «فَاتَّقُوا اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ الَّذِينَ آمَنُوا قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ ذِكْرًا» است. بنابراین اگر اهل تقوا شوید، تازه به راهی آمده‌اید که قرآن را بفهمید.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه صحبت‌های خود در مراسم اختتامیه چهل و دومین دوره مسابقات قرآن استان تهران تصریح کرد: اینکه مقام معظم رهبری همیشه بر مقاومت تأکید دارند، به چه علت است؟‌ قرآن می‌فرماید: «وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا» اگر مردم در راه درست اصرار داشته باشند، حتماً شهد گوارای پیروزی را خواهند چشید. پس به این دلیل است که این همه تأکید بر مقاومت وجود دارد.

افقی بالاتر از 10 میلیون حافظ را در نظر بگیریم
رئیس ستاد عالی مسابقات قرآن کریم در پایان خطاب به حاضران در مسابقات قرآن بیان کرد: شما باید با قرائت‌‌های زیبا و حفظ وسیع قرآن عالم اسلام را اثبات کنید. مقام معظم رهبری روزی فرمودند 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم. باید تلاش کنیم افق را بلندتر بگیریم و به روزی برسیم که هر جوانی در این کشور با قرآن زندگی کند و با آن حشر و نشر داشته باشد. خوشحال هستیم که این مسیر قرآنی برای ما شفاف و باز شده است و می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که جمهوری اسلامی ادعای عمل به قرآن دارد.

«وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»؛ مبنای ایستادگی مقام معظم رهبری در برابر استکبار
در بخش دیگری از مراسم اختتامیه چهل و دومین دوره مسابقات قرآن کریم استان تهران از «مهدی غلام‌نژاد» نفر دوم سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران با اهدای لوح یادبود تقدیر به عمل آمد و پس از آن برگزیدگان رشته‌های مختلف در دو گروه بانوان و آقایان تجلیل شدند. اجرای گروه تواشیح شمس از استان تهران و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید با صدای «حامد شاکرنژاد» پایان‌بخش این مراسم بود.

چهل و دومین دوره مسابقات قرآن استان تهران از روز 26 تیرماه در بخش بانوان آغاز شد. مسابقات این بخش به مدت دو روز ادامه داشت و در ادامه رقابت‌ها در بخش آقایان آغاز شد. این مسابقات با حضور بیش از 300 شرکت‌کننده در هشت رشته برگزار شد و نفرات برگزیده این مسابقات به مرحله کشوری که اوایل مردادماه در قم برگزار می‌شود راه خواهند یافت.

«وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»؛ مبنای ایستادگی مقام معظم رهبری در برابر استکبار
همچنین در این دوره از مسابقات در رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم که جزء مهم‌‌ترین و پرمخاطب‌ترین رشته‌های مسابقات هستند، به ترتیب «محسن قاسمی»، «مسعود موحدی»، «وحید خزایی»، «حسن حکیمی» و «مسعود نوری» و همچنین «محمود نوروزی»، «محمدحسین بهزادفر»، «محمدجواد دلفانی»، «علیرضا مستشاری راد» و «مجتبی علیرضالو» رتبه‌های برتر را کسب کردند و موفق به حضور در مرحله کشوری این مسابقات شدند. 

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha