لرستان؛ رتبه نخست مهاجرت/سالانه 12 هزار لرستانی مهاجرت می‌کنند
کد خبر: 3828102
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹

لرستان؛ رتبه نخست مهاجرت/سالانه 12 هزار لرستانی مهاجرت می‌کنند

گروه اجتماعی ـ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان با اشاره به این‌که لرستان در بحث مهاجرت رتبه نخست کشور را دارد، گفت: سالانه 12 هزار نفر این استان مهاجرت می‌کنند.

مهاجرت سالانه ۱۲ هزار لرستانیبه گزارش ایکنا از لرستان، علی هادی‌چگنی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان، پنج‌شنبه، 27 تیر در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان لرستان که در استانداری لرستان برگزار شد، با تاکید بر لزوم بهبود زیرساخت‌های استان و کاهش رشد بیکاری به افزایش مهاجرت در استان اشاره و اظهارکرد: لرستان در حوزه تولید حبوبات و انجیر و همچنین آبزیان در بین استان‌های غیرساحلی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
وی به توانمندی‌ها و استعدادهای بالقوه لرستان اشاره و عنوان کرد: در مجموع و مساحت 1.7 مساحت کشور را دارد و 2.2 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است که باید از این ظرفیت بیشترین و بهترین بهره را گرفت‌.
لرستان؛ رتبه نخست مهاجرت
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان به رتبه اول لرستان در بحث مهاجرت اشاره کرد و افزود: سالانه 12 هزار نفر از لرستان مهاجرت می‌کنند.
وی با ذکر این مطلب که استان لرستان در زمینه کشاورزی ظرفیت‌های بالایی دارد، ادامه داد: 13 درصد ماهی‌های سردابی کشور در لرستان تولید می‌شود که از این حیث نیز دارای ظرفیت و پتانسیل‌های فراوان است.
چگنی در ادامه مهم‌ترین چالش سرمایه‌گذاری در لرستان اشاره کرد و افزود: 16 سد در حال ساخت و تکمیل شده در لرستان وجود دارد که اگر سدهای نیمه‌کاره تکمیل شوند بسیاری از مشکلات رفع شده و از بروز حوادث در خوزستان و لرستان جلوگیری می‌شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان معادن سنگ در لرستان از ظرفیت خوبی برخوردار هستند و در کنار این ظرفیت‌ها باید به پتانسیل بالای گردشگری استان نیز اشاره کرد چنانکه 5 هزار اثر طبیعی و تاریخی در لرستان وجود دارد این در حالی‌است که حدود 735 کیلومتر خطوط لوله از لرستان عبور می‌کند اما حتی  یک پالایشگاه در این استان وجود ندارد.
وی نرخ مشارکت اقتصادی در لرستان را 36 درصد اعلام کرد و با ذکر این مطلب که این رقم که کمتر از میانگین کشوری است، اضافه کرد: بیکاری در لرستان 13 درصد بوده که از میانگین کشوری بیشتر است.
وی با ذکر این مطلب که 13 میلیارد مترمکعب آبی که سالانه از لرستان عبور می‌کند فقط یک میلیارد مترمکعب برای استان مورد استفاده قرار می‌گیرد و این در حالی بوده که از 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی در لرستان تنها 23 درصد آن آبی بوده که نصف میانگین کشوری است.
چگنی با اشاره به این‌که شاخص‌ها نشان می‌دهد از ظرفیت‌های موجود برای توسعه لرستان به‌خوبی استفاده‌ نشده است، اضافه کرد: متوسط درآمد سرانه در کشور 13 میلیون تومان بوده که این میزان در لرستان حدود هشت میلیون تومان است لذا تنها راه موجود سرمایه‌گذاری از طریق بخش خصوصی است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان تخصیص آب را از مهم‌ترین چالش‌های استان برشمرد با انتقاد از عدم حضور فعال هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری در لرستان، ادامه داد: انتظار می‌رفت هلدینگ‌هایی که ماهیت آن‌ها برای محرومیت‌زدایی است در لرستان بیشتر تلاش کنند چنانکه بنیاد مستضعفان یک گاوداری شش هزار رأسی قرار بوده در نورآباد تأسیس کند اما با گذشت سال‌ها هنوز محقق نشده است.


انتهای پیام

 

captcha