مسابقات قرآن شهرداری‌ها در سطح کشور برگزار می‌شود/ پیشنهاد حمایت از منتخبان جشنواره آیه‌های مهربانی
کد خبر: 3827751
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۵
در اختتامیه جشنواره «آیه‌های مهربانی» مطرح شد:

مسابقات قرآن شهرداری‌ها در سطح کشور برگزار می‌شود/ پیشنهاد حمایت از منتخبان جشنواره آیه‌های مهربانی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران در اختتامیه دومین جشنواره قرآنی «آیه‌های مهربانی» با اعلام برگزاری مسابقات قرآن شهرداری‌ها در سطح کشور، گفت: این جشنواره در دو بخش مقدماتی و نهایی در رشته‌های متنوع در پنج پهنه برگزار شد.

مسابقات قرآن شهرداری‌ها در سطح کشور برگزار می‌شود/ پیشنهاد حمایت از منتخبان جشنواره آیه‌های مهربانیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه دومین جشنواره قرآنی «آیه‌های مهربانی»، ویژه پرسنل و خانواده شهرداری تهران، عصر امروز، 25 تیرماه به همت معاونت توسعه منابع انسانی اداره کل رفاه، تعاون و خدمات اجتماعی و شورای عالی قرآن شهرداری تهران در تالار ایران‌زمین برگزار شد.
این برنامه با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و در ادامه حمید خلیلی، رتبه برتر رشته قرائت تحقیق در بخش پرسنل شهرداری به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت.

دلالت‌های قرآنی ذی‌القرنین بر کوروش
پیروز حناچی، شهردار تهران با اشاره به اینکه فصاحت و بلاغت قرآن و نزولش به زبان عربی از اعجاز و اعجاب آن است، بیان کرد: اعجاز قرآن به این دلیل است که در آیات این کتاب آسمانی تدبر و تأمل بیشتر کنیم.
وی با اشاره به تحقیقی که بنابر رشته خود در زمینه مهندسی، بر آیات 84 به بعد سوره مبارکه کهف داشته است، اظهار کرد: در این آیات به ساخت سد محکم با کنار هم قرار دادن سنگ‌ها، سرخ کردن آهن و ذوب کردن آن و دمیدن به آتش اشاره کرده است. میان مفسران نظرات متفاوتی درباره کیستی ذوالقرنین است، اما مرحوم علامه معتقد است براساس شواهد تاریخی مراد از آن کوروش هخامنشی است.
حناچی تصریح کرد: با بررسی‌هایی که بر روی دیوار چین، سازه اسکندر و ... صورت گرفته است، مشخص شد که هیچ کدام از این سازه‌ها آن چنان که در این آیات به آن اشاره شده، تطابق ندارد، جز تخت جمشید که سنگ‌ها در کنار هم قرار گرفته و قطعاتی چون منگنه آنها را با هم محکم کرده و روی آنها سرب مذاب ریخته شده است.

ویژگی‌های دومین دوره جشنواره آیه‌های مهربانی
در ادامه، عباس مدیح، مدیر کل رفاه، تعاون و خدمات اجتماعی و رئیس این دوره از جشنواره با اشاره به برگزاری دومین دوره «آیه‌های مهربانی»، گفت: مرحله مقدماتی این جشنواره از اواخر اردیبهشت‌ماه و همزمان با ماه مبارک رمضان در پنج پهنه شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز تهران به دلیل سهولت دسترسی پرسنل و خانواده‌ها برگزار شد.
وی ادامه داد: برترین‌های مرحله مقدماتی در مرحله نهایی همزمان با آغاز دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه(س) در حرم امام خمینی(ره) باهم به رقابت پرداختند. این جشنواره در دو بخش بانوان و آقایان در گروه‌های کارکنان، همسران و فرزندان زیر 16 سال و بالای 16 سال برگزار شد.
مدیح با اشاره به استقبال بی‌نظیر و ثبت نام 6 هزار و 800 نفر در مرحله نخست، بیان کرد: بخش کتبی این جشنواره شامل تفسیر سوره الرحمن، خوشنویسی، تذهیب و تجسمی، اشعار مذهبی و قرآنی و بخش شفاهی شامل قرائت، حفظ کل و اجزاء 20 و 10 و اجرای اذان برپا شد.

مسابقات قرآن شهرداری‌ها در سطح کشور برگزار می‌شود/ پیشنهاد حمایت از منتخبان جشنواره آیه‌های مهربانی
رئیس دومین جشنواره قرآنی آیه‌های مهربانی همچنین اظهار کرد: آثار بخش خوشنویسی، تذهیب و تجسمی در نگارخانه شرق در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت و در رشته اشعار مذهبی و قرآنی 244 اثر از خانواده‌ها و پرسنل شهرداری تهران به دبیرخانه ارسال شد و از سوی داوران این عرصه قضاوت شد.
بخش دیگر، اجرای گروه سرود خردسالان نور مشکات با دو اثر با موضوع امام رضا(ع) و ایران بود.

تثبیت جایگاه اداری شورای عالی قرآن شهرداری
سیدحسین موسوی بلده، رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران سخنران دیگر این مراسم بود. وی با اشاره به اینکه در این بخش قصد خدمت و ارتقای سطح فعالیت‌های قرآنی را در شهرداری دارم، گفت: من این را افتخار خادمی قرآن می‌دانم.
موسوی بلده اظهار کرد: از راهنمایی‌ها و انتقادات و پیشنهادت دوستان قرآنی در مناطق استفاده و استقبال می‌کنیم، اما چند نکته که تقاضا دارم این است که بتوانیم از بودجه و اعتبارات قرآنی بیشتر استفاده کنیم.
وی خواستار تثبیت جایگاه اداری شورای عالی قرآن شهرداری شد و تأکید کرد: امیدوارم چارت سازمانی تصویب شود و برای افراد برگزیده این جشنواره حمایت‌ها و مزایایی در نظر گرفته شود، زیرا منتخبان طی داوری هیئتی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی در دو مرحله انتخاب شده‌اند.

نگاه انحصاری به قرآن ظلم است
سخنران دیگر این مراسم، محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران بود. وی با اشاره به اینکه این جشنواره زمینه آشنایی فرزندان و خانواده‌ها را با آموزه‌های قرآنی فراهم کرد، گفت: مهمترین مسئله روز ما این است که قرآن کجای زندگی ما هست و آیا قرآن برای اقشار خاصی نازل شده است؟ خداوند می‌فرماید قرآن برای هدایت مردم نازل شده است: «هدی للناس». قرآن هم برای خواندن است و هم عمل کردن و هم برای هدایت.
وی ادامه داد: قرآن را باید خواند آن هم به قصد فهمیدن و درک درست و برداشت صحیح از آن و عمل کردن به آن. قرآن راهنمای ما و بشریت است. قرآن تنها برای گروه خاص و اقشار ویژه‌ و تنها برای شیعیان و مسلمانان و موحدین نیست.
حق‌شناس با گلایه از اینکه چرا باید انحصارگرایانه به قرآن نگاه کنیم، اضافه کرد: قرآن خیلی بزرگ و دست‌نیافتنی است و ایجاد محدودیت برای کلام وحی ظلم به آن است. قرآن نباید تنها محدود به مراسم عزا، ختم یا مراسم عقد و خرید عروسی یا خانه نو شود. قرآن خواندن نباید تنها محدود به ماه مبارک رمضان شود.
وی بیان کرد: حاکم کردن قرآن در جامعه مستلزم این است که سبک زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی را با قرآن تطبیق دهیم. چه ارزشمند است در جامعه‌ای زندگی کنیم که همه مسلمان باشند و هم آموزه‌های قرآنی و اسلام در آن حاکم باشد و این محقق نمی‌شود، جز اینکه قرآن را به عنوان شاخص مورد توجه قرار دهیم و به آن عمل کنیم.

مسابقات قرآن شهرداری‌ها در سطح کشور برگزار می‌شود/ پیشنهاد حمایت از منتخبان جشنواره آیه‌های مهربانی

توجه به ادعیه قرآنی
در ادامه، ابراهیم شیخ، معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به ثبت نام 6 هزار و 830 نفر در دومین جشنواره قرآنی آیه‌های مهربانی که نسبت به نخستین دوره با روند صعودی ثبت نام‌کنندگان مواجهیم، افزود: با داشتن 64 هزار و 954 پرسنل، حضور این تعداد در دومین جشنواره آیه‌های مهربانی که بیش از 5 هزار نفر از کارکنان شهرداری هستند و بیش از هزار نفر به صورت تبعی و از خانواده‌ها آنها هستند، نشان می‌دهد این پربرکت‌ترین جمع قرآنی است و می‌توان عنوان این سازمان را سازمان قرآنی گذاشت.
شیخ با اشاره به اینکه با همکاری شورای عالی قرآن شهرداری، مسابقات قرآن کشوری شهرداری‌ها برگزار خواهد شد، بیان کرد: این جشنواره در دو بخش مقدماتی و نهایی در رشته‌های متنوع در پنج پهنه برگزار شد. اما از نکات قابل توجه این جشنواره توجه به اشعار مذهبی و قرآنی و آثار تجسمی و تذهیب و خوشنویسی بود. پیشنهاد می‌کنم آثار فاخر این رشته‌ها از سوی شهرداری یا همکاران خریداری شود یا به سبک حراج‌های هنری، آثار هنری ـ قرآنی به فروش گذاشته شود.
وی بیان کرد: امیدوارم در دوره‌های آینده به رشته دعاهای قرآن نیز توجه شود و بر آن تمرکز کنیم، زیرا دعاهای عمیق و پرنفوذ زیادی در قرآن داریم.
شیخ با اشاره به اینکه لذت فراگیری قرآن در خانواده را به فرزندانتان بچشانید، بیان کرد: این لذتی فراموش نشدنی است که هنوز همراه من است. از اقدامات ما در سال‌های اخیر در شهرداری، استفاده همکاران قاری و حافظ در مراسم و همایش‌های فصلی و... شهرداری است. در دستورالعمل تورهای مسافرتی شهرداری نیز امتیاز ویژه برای حافظان کل در نظر گرفته شده است.

تجلیل از هفت دست‌اندرکار جشنواره

در ادامه این مراسم، از هفت نفر از دست اندرکاران این دوره از جشنواره داوود جعفری، محمد طاهری، حمید بهبودی‌فر، علی صادقی، مهرداد احمدی، مرتضی پورقناد و خانم باقری با اهدای تندیس و لوح تجلیل به عمل آمد.
در ادامه، احمد مسجدجامعی، از اعضای شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه ادعیه زیاد و موثقی چون مفاتیح‌الجنان، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه میان ما است، گفت: متأسفانه خیلی با دعاها مأنوس نیستیم. حتی احادیث، ادعیه و آیات قرآن نیز با ادبیات ما آمیخته شده است. به طور مثال در اشعار مثنوی معنوی نیز احادیث و آیات دیده می‌شود.

مسابقات قرآن شهرداری‌ها در سطح کشور برگزار می‌شود/ پیشنهاد حمایت از منتخبان جشنواره آیه‌های مهربانی
وی در ادامه به جلسات قرآن اساتیدی چون مولایی(ابراهیم پورفرزیب) و محمدتقی مروت در محله سنگلج اشاره کرد و افزود: همچنین مسجد مدرسه شیخ هادی نیز در این محله بود که در پشت بام خانه‌ او جلسات قرآن برگزار می‌شد.
مسجدجامعی با اشاره به اینکه به فرموده مقام معظم رهبری، استاد مولایی اکبرالقراء است، بیان کرد: در این جلسات، اساتیدی چون سیدمحسن موسوی بلده شاگردی کردند. لذت باید این جایگاه‌های قرآنی شناسایی و به دیگران نیز شناسانده شود.
در ادامه، گروه هنری حنانه نمایش آهنگ صید در پی صیاد را اجرا کردند. سپس کلیپی از روند مسابقات پخش شد.
حسن ختام این مراسم، تقدیر از حائزین رتبه‌های برتر با تندیس دومین جشنواره آیه‌های مهربانی و جوایز و عکس یادگاری بود.
انتهای پیام

captcha