آرزوی دیداری که محقق نشد/ ورود به عرصه تخصصی قرائت پس از کنکور
کد خبر: 3824318
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
به بهانه روز دختر/

آرزوی دیداری که محقق نشد/ ورود به عرصه تخصصی قرائت پس از کنکور

گروه چهره‌ها ــ دارنده رتبه نخست مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزی با بیان اینکه یکی از آرزوهایش دیدار با مقام معظم رهبری بود، گفت: فکر می‌کردم پس از کسب رتبه بین‌المللی متسابقان و داوران، حداقل در کنار دیدار عمومی جامعه قرآنی، دیدار شخصی با مقام معظم رهبری حاصل می‌شود، اما متأسفانه این امر میسر نشد.

همزمان با ولادت حضرت معصومه(س) و نام‌گذاری این روز به نام «دختر»، تصمیم گرفتیم تا با نام‌آورترین دانش‌آموز دختر قرآنی که در عرصه حفظ  درخشیده است، گفت‌وگویی اجمالی داشته باشیم. زینب امین‌پور، حافظ قرآن کریم، حائز رتبه نخست در ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جهان اسلام است. وی متولد سال 1380 و تحصیل در پایه یازدهم رشته ریاضی متوسطه دور دوم مدرسه فرزانگان امین شهرستان آران‌ و بیدگل را به پایان رسانده است.

این حافظ دانش‌آموز رتبه‌هایی را چون رتبه نخست در سی و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در رشته حفظ 20 جزء، رتبه نخست در رشته حفظ 20 جزء و رتبه سوم رشته حفظ کل در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در سال 95-96 دارد و طی چندین نوبت حضور در مرحله کشوری مسابقات قرآن دانش‌آموزی در رشته حفظ کل، حائز رتبه چهارم، رتبه دوم و رتبه نخست در این رشته شده است.

وی درباره علت ورودش به عرصه قرآنی گفت: در مقطع پیش‌دبستانی در مکتب‌القرآن حفظ برخی از سوره‌های جزء سی‌ام قرآن را با خردسالان کار می‌کردند و به دلیل علاقه‌ام در همان مقطع مهد قرآن و پیش‌دبستانی در در روخوانی و روان‌خوانی قرآن مسلط شدم و سپس شروع به حفظ سوره‌ها کردم. مربی مهد متوجه علاقه‌ام به حفظ آیات قرآن شد و از مادرم خواست از مقطع پیش‌دبستانی به کلاس‌ حفظ بروم.

امین‌پور ادامه داد: هنگامی که وارد مقطع اول ابتدایی شدم، یعنی از هفت سالگی، با حضور در کلاس‌های مجمع قاریان و حافظان هلال به حفظ قرآن پرداختم تا اینکه پس از پنج سال، در سن 12 سالگی توانستم حافظ کل آیات کلام وحی شوم.

این حافظ جوان کشورمان که طبق برنامه آموزشی کلاس‌های حفظ مجمع قاریان و حافظان هلال با استماع تلاوت‌های استاد منشاوی، آیات را حفظ می‌کرد، گفت: ابتدا آیات را چندین بار با نوار گوش می‌دادم تا هم فصاحتم بهتر شود و نکات تجویدی را فرابگیرم و هم با آیات آشنایی بیشتر پیدا کنم. هنگامی که تسلط 50 درصدی بر روی آیات به دست ‌می‌آوردم، تلاوت را قطع می‌کردم، خودم از ابتدای بخشی که مربوط به محفوظات روزم بود، چندبار از رو و سپس از حفظ می‌خواندم و حفظم را به مادرم نیز تحویل می‌دادم.

امین‌پور از ابتدا به دلیل اینکه از حفظ آیات قرآن خسته نشود و برایش زیاد سخت نباشد، پنج خط از هر صفحه را حفظ می‌کرد و هرچه جلوتر رفت به میزان حفظ جدیدش افزوده شد و نیمه صفحه یعنی هفته‌ای چهار صفحه حفظ می‌کرد. وی درباره میزان تسلطش بر مفاهیم قرآن اظهار کرد: در اوایل حفظ به مفاهیم و ترجمه آیات زیاد توجه نمی‌کردم، اما هنگامی که 10 جزء حفظ کردم، به پیشنهاد مربی‌ام در کنار حفظ، مفاهیم قرآن را نیز فراگرفتم.

انس با قرآن در خانواده‌ام همیشگی بود

وی که عضو خانواده پنج نفره‌ای است که دو برادر کوچکتر از خود نیز دارد، بیان کرد: حافظ قرآن پیش از من در خانواده‌ام نبود، اما در حال حاضر برادر کوچکترم که کلاس هفتم است، حفظ آیات قرآن را آغاز کرده است. البته باید بگویم انس با قرآن در خانواده‌ام همیشه بوده و هست؛ یعنی پدر و مادرم روزانه با قرآن مأنوس هستند، به گونه‌ای که صدای قرآن در خانه زیاد شنیده می‌شود. همچنین یکی از ‌علاقه‌مندی‌ها در خانه ما تماشای شبکه قرآن و معارف سیما است.

امین‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا هدفش از حفظ قرآن شرکت در مسابقات بوده است؟ اضافه کرد: خاطرم هست حتی در مسابقات هنگامی که حافظ یک جزء بودم نیز در جزء سی‌ام قرآن شرکت کردم. اما مهم‌ترین دلیلم برای حفظ قرآن، انس با قرآن بود تا زمینه‌ای برای عمل به آموزه‌های قرآنی شود.

تجربه‌ای که از مسابقات قرآن آموختم

وی در بیان احساسش از زمانی که نخستین بار در جایگاه قرار گرفت، اظهار کرد: برای نخستین بار هنگامی که در مسابقات یک جزء شرکت کردم خیلی استرس نداشته‌ام، اما از آنجا که با فضای مسابقات آشنا نبودم کمی مضطرب بودم، اما این موضوع در دیگر مسابقات کم و کم‌تر شد. حضورم در مسابقات زمینه این شد تا متوجه شوم، حفظ تنها بدون علم به تجوید، صوت و لحن فایده ندارد و در واقع متوجه ضعف کارم شدم. حافظ قرآن باید تلاوتی که انجام می‌دهد، همراه با زیبایی و فصاحت باشد، لذا باید صوت و لحن را بداند، بنابراین در کنار حفظم سایر دوره‌ها را گذراندم.

امین‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای حضور در دوره یکساله حفظ قرآن داشته است؟ گفت: نه، چون مادرم با مشاوره‌هایی که گرفته بود به دنبال دوره‌های بلندمدت بود تا به درسم لطمه وارد نشود؛ فلذا از ابتدا در دوره‌‌ای شرکت کردم تا اندک اندک محفوظاتم را زیاد کنم و حفظم به صورت تدریجی باشد.

حافظ 18 ساله‌ای که معلم قرآن است

وی درباره میزان برنامه روزانه قرآنی‌اش، ادامه داد: امسال چون باید کنکور بدهم و دیپلم بگیرم برنامه روزانه قرآنی‌ام کم شده است، در حال حاضر حدود یک ساعت محفوظاتم را مرور و تثبیت می‌کنم و دو روز در هفته نیز به امر تدریس در مؤسسه مهد قرآن کریم و ولایت آران و بیدگل مشغول هستم.

این دانش‌آموز درباره شاگردان و روش تدریسش اضافه کرد: شاگردانم در گروه سنی 20 تا 30 سال هستند. مفاهیم و نکات تفسیر محفوظات جدید را همراه با تکرار آیات بیان می‌کنم تا آیات بهتر و زودتر در ذهن آن‌ها جای گیرد و از سوی دیگر سعی می‌کنم تا کلاسم خشک نباشد و نکات تجویدی و صوت و لحن را برای قرآن‌آموزان بیان کنم.

وی که برکات زیاد و تأثیر مثبتی از مؤانست با قرآن در طول زندگی دریافت کرده است، بیان کرد: در ظاهر شاید به دلیل زمانی که باید برای مرور محفوظاتمان بگذاریم، برای درسمان با کمبود زمان روبرو شویم، اما این گونه نبوده است بلکه به وقتم برکت می‌دهد، به طوری که تأثیر مثبت بر درسم را مدیون قرآن هستم.

امین‌پور درباره میزان تشویق دیگر همکلاسان و هم‌سن و سالان به امر قرآن، اضافه کرد: به جای اینکه بیشتر حرف بزنم و از قرآن بگویم، سعی می‌کنم با رفتار و عملکردم پیش دیگر دوستانم، زمینه جذب و جلب به قرآن را فراهم کنم. معتقدم این اثرش بیشتر از توصیه کردن و نصحیت کردن است، چنانکه موجب شدم تعدادی از دوستانم در مقطع متوسطه اول را به کلاس‌های حفظ راهنمایی کنم.

دارنده رتبه نخست ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جهان اسلام تصریح کرد: بیشتر اوقات آیه‌ 26 سوره مبارکه آل‌عمران را به دلیل مفهوم قشنگش زمزمه می‌کنم تا این تلنگر را به خودم بزنم که باریتعالی به هر بنده‌ای که بخواهد عزت و ذلت می‌دهد. خداوند می‌فرماید: «قُلِ اللّهُمَّ ملِكَ المُلكِ تُؤتي المُلكَ مَن تَشاءُ وتَنزِعُ المُلكَ مِمَّن تَشاءُ وتُعِزُّ مَن تَشاءُ وتُذِلُّ مَن تَشاءُ بِيَدِكَ الخَيرُ اِنَّكَ عَلي كُلِّ شى ءٍ قَدیر».

ادامه تحصیل در کنار ورود تخصصی به قرائت

وی آینده قرآنی‌اش را در کنار تحصیل دانشگاهی در رشته مورد علاقه‌اش، ورود تخصصی به عرصه قرائت می‌داند تا پس از فراغت از کنکور با کسب فیض از محضر اساتید بهره‌مند شود. البته او مدرک تحصیلی معادل حفظ قرآن کریم را دارد.

امین‌پور با بیان اینکه یکی از آرزوهایش دیدار شخصی با مقام معظم رهبری است، گفت: فکر می‌کردم پس از کسب رتبه بین‌المللی متسابقان و داوران را حداقل در کنار دیدار عمومی جامعه قرآنی به دیدار شخصی نیز می‌برند، اما متأسفانه این دیدار فراهم نشد؛ به ویژه برای ما که در شهرستان زندگی می‌کنیم بهتر بود این شرایط فراهم می‌شد. حتی دیدم یکی از داوران خارجی مسابقات قرآن نیز بارها و بارها پیگیر دیدار جداگانه با مقام معظم رهبری بود که این شرایط فراهم نبود. این فرصتی بود که به راحتی به دست نیامد بلکه پس از سال‌ها تمرین و ممارست به مرحله کشوری و سپس بین‌المللی راه پیدا کردیم و چه بهتر بود که این کاش زمینه این دیدار جداگانه فراهم می‌شد.

توصیه‌ای برای همسالان

این دانش آموز دور دوم متوسطه به جوانان هم‌سن خود پیشنهاد کرد: برای هم‌سن و سالانم که حتی شرایط حضور در دوره‌های حفظ قرآن را ندارند پیشنهاد می‌کنم که حداقل بخشی از روزشان را با قرآن همراه کنند؛ یعنی در اصل با قرآن دوست باشند و مؤانست داشته باشند؛ چراکه قرآن بیشتر از هر فرد دیگری این حق دوستی را در حق ما ادا می‌کند و بسیار دوست خوبی خواهد بود. همان طور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند که اگر انس با قرآن پیدا کنید، زمینه تدبر در قرآن و سپس عمل به قرآن فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: امیدوارم روزی بیاید تا همه ما که اسم قرآنی را همراه داریم بتوانیم آیه‌های قرآن را در زندگی خود پیدا کنیم و به دیگران نشان دهیم و شرمنده صاحب قرآن نباشیم.

زینب که موفقیت خود در این زمینه را مرهون توفیق الهی و زحمات پدر و مادرش می‌داند، در پایان بیان کرد: قطعاً اگر والدینم نبودند، نمی‌توانستم این راه را ادامه دهم. سختی این راه زیاد است اما اینکه مادام افرادی باشند تا تو را به ادامه این راه تشویق کنند و بهترین مشوقت باشند مهم است.

فیلم تجلیل از رتبه‌های اول تا سوم ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

رتبه اول: «زینب امین‌پور» از ایران

رتبه دوم: «فیضاء نرگس» از ترکیه

رتبه سوم: «ریم اشبول» از اردن

انتهای پیام

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۴ - ۰۱:۳۵
0
1
خانم امین پور افتخار استان اصفهان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۴ - ۰۱:۳۵
0
1
معرفی این دختران را صرفا به روز دختر بسنده نکنید
captcha