همخوانی اهداف زیست‌ شبانه شهر با سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی
کد خبر: 3821834
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه تبیین کرد؛

همخوانی اهداف زیست‌ شبانه شهر با سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی

گروه جامعه ــ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه نتیجه حیات شبانه شادابی، نشاط و ارتقای کیفیت زندگی است، اظهار کرد: زیست‌ شبانه به تقویت باور‌های دینی کمک می‎کند و مردم بهتر می‌توانند فرایض دینی از جمله روزه گرفتن و شب زنده‌داری را به عنوان یک فریضه دینی درک کنند و انجام دهند؛ لذا باید این زمینه را ایجاد کنیم و حساسیت‌های فعلی را در مورد این طرح کاهش دهیم.

علی خاکساری‌رفسنجانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‎وگو با ایکنا؛ با اشاره به طرح زیست‌ شبانه و اثر آن بر زندگی شهرنشینی و سبک زندگی، گفت: وجود زندگی شبانه پویا و سرزنده در مراکز شهری یکی از ویژگی‌های بارز شهر‌های موفق دنیاست. بسیاری از فضا‌ها در تهران، از جمله در مراکز درون‌شهری، عملکرد‌هایی را در بر دارند که محدود به ساعات اداری شهرهاست و پس از پایان این ساعات به ناامن‌ترین نواحی شهر تبدیل می‌شوند و سکوت و بی‌تحرکی در آن نواحی فراگیر می‌شود.

وی با بیان اینکه در شهر‌های مختلف دنیا اقدامات بسیاری در زمینه احیای منظر و زیست شبانه آن‌ها انجام شده است، گفت: این شهر‌ها بر موزه‌گردی، رفتن به سینما و تئاتر در اوقات شبانه مردم محلی و همچنین توریست‌ها تأکید دارند. بر همین اساس گسترش عرصه حیات شبانه و فعالیت‌های غالب آن، مزایا و عواید اقتصادی و اجتماعی فراوانی را برای شهر‌های مختلف به وجود آورده است؛ البته این وضعیت ویژه کشور‌های غربی نیست و در کشور‌های همسایه از جمله کشور‌های اسلامی نیز این ویژگی دیده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه بحث زیست‌ شبانه مدت‌هاست که در کشور‌های دیگر وجود داشته و به منزله یکی از روش‌های بالا‌ بردن کیفیت زندگی شهروندان مدنظر بوده است، تصریح کرد: حیات شبانه این فرصت را به شهروندان می‌دهد که اگر در طول روز مشغول فعالیت‌های شغلی خود هستند و یا شاید شرایط جوی مناسب نیست، در شب از مکان‌های تفریحی و گردشگری استفاده کنند. در واقع زیست شبانه‌ای را به شهر دهند تا ضمن استفاده از این فرصت، از خدمات شهری بهره‌مند شوند.

خاکساری‌رفسنجانی با بیان اینکه نتیجه حیات شبانه، شادابی، نشاط و ارتقای کیفیت زندگی است، اظهار کرد: طبیعی است که کسی مخالف بالا رفتن کیفیت زندگی نیست و داشتن نشاط و سرزندگی شهروندان هدف همه سیا‌ست‌گذاران شهری در نقاط مختلف دنیاست. وجود چنین مسئله‌ای در کشور ما از جمله شهر تهران یک ضرورت است و با این طرح فعالیت‌های تجاری بسیاری در شهر شکل می‌گیرد که می‌تواند درآمدی را هم برای اقشار مختلف جامعه ایجاد کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا زیست شبانه با سبک زندگی اسلامی - ایرانی سازگاری دارد، گفت: سبک زندگی ما قطعاً با باور‌های این موضوع همخوانی دارد؛ اما اگر بخواهیم بعد سیاسی و یا عقیدتی صرف به این موضوع دهیم، قطعاً موفقیتی به همراه نخواهد شد، به‌خصوص به خاطر مواردی که اخیراً به آن اشاره شده است و اعلام کرده‌اند که این فعالیت‌ها ممکن است منجر به یک سری حرکت‌های غیرمجاز و اتفاقاتی شود که شاید تبعاتی منفی به دنبال داشته باشد؛ لذا فکر نمی‌کنم این دغدغه در این گونه فعالیت‎ها ذاتاً وجود داشته باشد، مگر اینکه ما حساسیت‌ها را بالا ببریم و زمینه‌ای ایجاد کنیم که این فعالیت‌ها رخ دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به ایکنا گفت: زیست‌ شبانه اگر در خیابان‌ها به صورت علنی و به درستی اجرا شود، کمک می‌کند تا برخی از فعالیت‌های شبانه آسیب‌زا نباشد و شادی‌های غیرمجاز، که در فضای بسته انجام می‌شود، کنترل شود. اگر این موضوع را به درستی مدیریت کنیم، حساسیت‌ها را بالا نبریم و با دید منفی به این قضیه نگاه نکنیم، می‌توان آسیب‌های اجتماعی را نیز کاهش داد.

خاکساری‌رفسنجانی اضافه کرد: تعامل مردم در فضای عمومی با یکدیگر و به اشتراک گذاشتن شادی و نشاط سبب می‌شود یک‌سری از اتفاقات و مسائلی که در فضای بسته منجر به آسیب می‌شود، در فضای باز عیان و قطعاً کنترل شود و کاهش یابد؛ در واقع کنترل عمومی به کاهش و کنترل این آسیب‌ها کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه زیست‌ شبانه به تقویت باور‌های دینی مردم هم کمک می‎کند، ادامه داد: زمانی که این فعالیت‌های شبانه رخ می‌دهد، مردم بهتر می‌توانند علاوه بر ارتقای نشاط اجتماعی، فرایض دینی را از جمله روزه گرفتن و شب زنده‌داری به عنوان یک امر مثبت در تقویت روحیه و نشاط خود انجام دهند؛ اما وقتی این موضوع را به سمت پنهان‌کاری ببریم، شاید دید منفی ایجاد شود؛ لذا باید زمینه را ایجاد کنیم و حساسیت‌های بیجا را از بین ببریم و بگذاریم مردم فعالیت‌های خودشان را با نظارت‌های معمول و معقول و کنترل‌هایی که در همه دنیا مرسوم است، انجام دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه گفت: نباید به این موضوع به عنوان یک فعالیت ذاتاً پلیسی و منفی نگاه کنیم؛ بلکه باید بگذاریم این فعالیت‌ها شکل گیرد. طبیعتاً اگر ابتدای کار حساسیت‌هایی هم با اتفاقات احتمالی ایجاد شد، باید صبور بود و آن‌ را مدیریت کرد. مطمئن باشید با گذر زمان این فعالیت عادی می‌شود و خانواده‌ها می‌توانند از این طرح استفاده کنند و نشاط شهری و سرزندگی شهروندان در شهر‌های ما بیشتر نمود پیدا کند.
 
خاکساری با اشاره به الزامات اجرای صحیح طرح زیست‌ شبانه نیز گفت: ساده نگاه کردن به این موضوع و عدم نگاه سیاسی و عقیدتی صرف به طرح و در نهایت پذیرش آن به عنوان یک فعالیت معمول شهری، که مردم در آن حضور دارند و جریان زندگی را ادامه می‎دهند، از جمله این الزامات است. طبیعتاً یک‌سری کنترل‌های سخت‌گیرانه و دید منفی درباره این طرح را باید بزداییم و اجازه دهیم این فعالیت‌ها در نقاط مختلف شهر شکل گیرد. البته انتظار می‌رود مسئولان این طرح را به عنوان یک فعالیت مرسوم شهری بپذیرند و جزئیات آن را فراهم کنند و آن را شکل دهند. بنابراین، مردم هم با این موضوع مشکلی پیدا نخواهند کرد و اگر اتفاقات خاصی هم در حال رخ دادن است، باید آن را به عنوان یک اتفاق کوچک، که در همه طرح‌ها ممکن است رخ دهد، بپذیرند و به خاطر برخی موارد، کل موضوع را زیر سؤال نبرند.

انتهای پیام
captcha