دانشگاه علاوه بر تخصص، فرهیختگی را به دانشجویان منتقل کند
کد خبر: 3820023
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹

دانشگاه علاوه بر تخصص، فرهیختگی را به دانشجویان منتقل کند

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با اشاره به آیه «وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ...»، تأکید کرد:‌ دانشگاه باید علاوه بر تخصص فرهیختگی و اخلاق‌مداری را به دانشجویان منتقل کند.

رضا سیمبر، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان،‌ با اشاره به مؤلفه‌های اصلی گفتمان انقلاب اسلامی،‌ اظهار کرد: گفتمان انقلاب اسلامی که با رهبری امام راحل شکل گرفت مانند سایر انقلاب‌ها یک محور اساسی دارد و آن اسلام‌خواهی است.

وی با بیان اینکه گفتمان انقلاب اسلامی دارای مفصل‌بندی، چارچوب و مؤلفه‌های خاص است، افزود:‌ اگر بخواهیم گفتمان انقلاب اسلامی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم در ابتدا باید این مؤلفه‌ها را بشناسیم.

مدرس دانشگاه گفتمان انقلابی را گفتمان تغییر دانست و تصریح کرد:‌ اسلام‌گرایی، عدالت‌خواهی، استقلال‌طلبی،‌ مردم‌سالاری دینی و اخلاق‌مداری از جمله مؤلفه‌های اصلی گفتمان انقلاب اسلامی است؛ لذا وقتی که گفتمان انقلاب اسلامی تبدیل به حکومت و نظام سیاسی می‌شود مؤلفه‌های اصلی این گفتمان در تقنین جمهوری اسلامی تجلی می‌یابد.

سیمبر جمهوری اسلامی را مولود انقلاب اسلامی دانست و گفت:‌ امروز باید مفصل‌بندی گفتمان انقلاب اسلامی را تشریح، توصیف و ترسیم کنیم تا حکم‌روایی بتواند مشفقانه و مدبرانه به سمت این مؤلفه‌ها حرکت کند و از انحرافاتی که این مؤلفه‌ها را تهدید می‌کند، دور بماند.

وی بیانیه گام دوم انقلاب را مرحله آسیب‌شناسی حکم‌روایی دانست و یادآور شد:‌ نظام تصمیم‌گیری‌های کلان کشور باید براساس گفتمان انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی داشته باشد و این کار برعهده نخبگان سیاسی است. بی‌تردید تصمیم‌گیری‌ها در نظام حکم‌روایی دارای تاثیرات مستقیم بر آحاد مردم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان یکی دیگر از مؤلفه‌های اصلی گفتمان انقلاب را اعتمادسازی دانست و بیان کرد:‌ هرگونه تصمیم‌گیری غلط و غیر منطبق با اصول گفتمان انقلاب در حکم‌روایی بی‌اعتمادی را در جامعه رواج می‌دهد. اعتماد بین مردم و مردم و بین مردم و حکم‌روایی اساس سرمایه اجتماعی نظام‌های سیاسی است و اگر سرمایه اجتماعی با خطر مواجه شود، کل نظام سیاسی دچار بحران خواهد شد.

سیمبر با اشاره به خطاب بیانیه گام دوم انقلاب به جوانان، خاطرنشان کرد:‌ جوانان آینده جامعه هستند و سرمایه اجتماعی نظام‌های سیاسی را تشکیل می‌دهند لذا اعتماد مقام معظم رهبری به جوانان به عنوان پیش‌قراولان تغییر در نهادهای اجتماعی و سیاسی در بیانیه گام دوم تجلی پیدا می‌کند.

مدرس دانشگاه با بیان اینکه حکم‌روایی باید امید را در جوانان تقویت کند، گفت:‌ امروز جوانان دغدغه شغلی دارند و نسبت به آینده ابراز نگرانی می‌کنند. از طرف دیگر، دشمنان انقلاب اسلامی نیز مایوس کردن جوانان را مد نظر قرار داده‌اند. در چنین شرایطی اگر آینده جوانان را تامین نکنیم بی‌اعتمادی ایجاد می‌شود و بی‌اعتمادی سرمایه اجتماعی را با خطر مواجه می‌کند.

وی توسعه علمی را نخستین گام در توسعه سیاسی و اقتصادی دانست و یادآور شد:‌ دانشگاه‌های ما باید توسعه علمی را بر عهده بگیرند. متاسفانه دانشگاه‌های ما بیشتر به موزه علم تبدیل شده‌اند و نتوانسته‌ایم علم را کاربردی کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با اشاره به آیه «وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ...»، تاکید کرد:‌ دانشگاه باید علاوه بر تخصص فرهیختگی و اخلاق‌مداری را به دانشجویان منتقل کند.

سیمبر با تأکید بر لزوم توامانی تحول اجتماعی و سیاسی، اظهار کرد:‌ نابرابری ناعادلانه، تبعیض، فساد، رانت‌های قدرتی و اقتصادی و... سطح اعتماد مردم به حکم‌روایی را کاهش می‌دهد؛ لذا هرگونه خلل در اعتمادسازی منجر به کاهش مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه برای حفظ گفتمان انقلاب اسلامی هزینه‌های زیادی تاکنون پرداخت کرده‌ایم، متذکر شد:‌ باید از مولفه‌های گفتمان انقلاب در جهت تامین منافع ملی بهره‌برداری کنیم. بی‌تردید سرمایه اجتماعی عزت و استقلال و اقتدار امروز را برای نظام رقم زده و ارزان به دست نیامده است و لذا دیپلماسی کشور وظیفه دارد این سرمایه اجتماعی را به منافع سیاسی و اقتصادی پیوند بزند.

انتهای پیام

captcha