اعتراض مجدد خاندان شیخ اعظم انصاری به انتشار کتاب «نخل و نارنج»
کد خبر: 3818613
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳

اعتراض مجدد خاندان شیخ اعظم انصاری به انتشار کتاب «نخل و نارنج»

کانون خبرنگاران نبأ ــ جمعی از اعضای خاندان شیخ اعظم انصاری(ره) بار دیگر در بیانیه‌ای به مطالب مندرج در کتاب «نخل و نارنج» به قلم وحید یامین‌پور اعتراض کردند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ دفتر آیت‌الله شیخ عبداللطیف انصاری به همراه جمعی از اعضای خاندان شیخ اعظم انصاری(ره)(محمد‌حسن الانصاری، بدرالدین الانصاری، محمدرضا الانصاری، منصور الانصاری و عبدالکریم الانصاری) در بیانیه‌ای به مطالب مندرج در کتاب «نخل و نارنج» به قلم وحید یامین‌پور اعتراض کردند.
متن بیانیه به این شرح است:
«باسمه تعالی
يَا كُمَيْلُ! هَلَكَ خُزَّانُ الْأَمْوَالِ وَ هُمْ أَحْيَاءٌ وَ الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْرُ، أَعْيَانُهُمْ مَفْقُودَةٌ وَ أَمْثَالُهُمْ فِى الْقُلُوبِ مَوْجُودَةٌ‌؛ اى كميل! ثروت‌اندوزان بى‌تقوا، مرده‌اى به ظاهر زنده‌اند‌، اما دانشمندان تا دنيا برقرار است زنده‌اند‌، بدن‌های‌شان گرچه در زمين پنهان اما ياد آنان همیشه در دل‌ها زنده است. (امام علی(ع))
سلام علیکم
یکی از شرایط تعریف این است که معرِّف باید اجلی(یعنی واضح‌تر و روشن‌تر) از معرَّف باشد.
اخیراً کتابی به نام «نخل و نارنج» در جهت معرفی شیخ اعظم انصاری تدوین شده، که مؤلف آن با کلمات بسیار سخیف و سبک نسبت به مادر شیخ اعظم در مقام معرفی شخصیتی بزرگ برآمده است که حوزه‌های علمیه حدود دویست سال از مبانی و آرایه‌های فکری و خلاقیت‌های او در مقام استنباط و اجتهاد بهره‌مند بوده‌اند.
[در بخشی از کتاب مادر شیخ که عابده و زاهده بوده، چنین توصیف می‌شود: «مادر چادرشبی روی سرش انداخت تا از شلاق دانه‌های درشت باران در امان بماند. در را باز کرد و خودش دوید به‌سمت اندرونی. مرتضی عرض حیاط را از دهلیز تا لب پلهٔ شاه‌نشین دوید. از روی چاله‌ای که میان آجرفرش‌های کف حیاط پر از آب شده بود، پرید. ایستاد و انگار که چیزی از دستش در رفته باشد، برگشت و جفت‌پا پرید وسط چالهٔ آب. کودکانه خندید و به‌سوی اندرونی برگشت.

مرتضی! این خل‌بازی‌ها چیست؟ این‌قدر عذابم نده. اگر سینه‌پهلو کنی، چه خاکی سرم بریزم؟»]

اگر کسی بخواهد معرف شیخ اعظم انصاری باشد، یقیناً افراد باصلاحیت از خاندان او در اولویت هستند.(اَهْلُ الْبَيْتِ اَدْرَی بِما فِي الْبَيْتِ)
بنابراین حق بر این است که زوایای ناشناخته این شخصیت بزرگ علمی و اسلامی از زبان علما، فقیهان، متفکران اسلامی، اسباط و نوادگان ایشان بازگشایی و استماع شود و یا لااقل با مشورت آنان نه از زبان کسی که در این قد و قواره نیست و تصورات، تخیلات و احساسات خود را در قالب داستانی بدون ذکر منابع به رشته تحریر آورده است.
والسلام علیکم و رحمة الله وبركاته.
جمعی از اسباط شیخ اعظم(ره)».

یادآور می‌شود؛ پس از انتشار این کتاب آیت‌الله حاج شیخ محمدحسن انصاری، از اسباط شیخ اعظم و مؤلف کتاب «شیخ اعظم انصاری و فقه و فقاهت از دیدگاه امام خمینی(ره)» با ارسال متنی نسبت به وحید یامین‌پور، نویسنده کتاب نخل و نارنج اعتراض کرده بود.
کتاب «نخل و نارنج» تازه‌ترین اثر وحید یامین‌پور است که به بیان زندگانی و زمانه شیخ اعظم مرتضی انصاری(ره)، از علمای شهر دزفول پرداخته است؛ این اثر توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و راهی بازار نشر شده است. وحید یامین‌پور درباره این اثر گفته است: «من اسم این کار را زندگی‌نامه داستانی می‌گذارم چون سعی کردم در آن تخیل‌ام را به تاریخ محدود کنم. با این وجود چیزی که در کتاب آمده، عیناً تاریخ نیست؛ یعنی عنصر تخیل در فضاسازی و شخصیت‌پردازی‌ها دیده می‌شود».

نویسنده در صفحه اول کتاب، پیش از شروع متن داستان آورده است: «نخل و نارنج» روایت شور و شوق شیخ اعظم، خاتم‌الفقها و المجتهدین، مرتضی انصاری است که همچنان به‌عنوان نگین درخشان علم و تقوا ستایش می‌شود. آنچه می‌خوانید، داستانی است که هرچند به قلم خیال نگاشته شده است، کوشش شده بر اسناد و واقعیت‌های تاریخی استوار باشد.
سعید غلامی
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۳۸
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۲ - ۲۰:۳۹
69
10
واقعا تالیف همچین کتابی و نسبت دادن اون به شیخ اعظم ، مایه تأسف است.
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۴ - ۰۹:۵۷
8
66
لحظه به لحظه نوشته های کتاب تکان دهنده و درس است هرچند با تخیل امیخته شده ولی همینکه ریشه واقعی دارد شیرین است انشاالله موفق باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۸ - ۲۲:۵۲
9
83
اهانتی نشده و کارانجام شده بسیار خوب ومثبت است انصاف داشته باشید
شیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۷ - ۱۷:۴۱
5
68
خیلی کتاب پر مغز و جذابی بود . من خیلی جاها اشک میریختم شاید دقیق عین واقعیت نباشه اما همین که تاثیر گذاره خیلی خوبه
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۲/۳۰ - ۰۱:۵۶
5
60
به نظرم این کتاب خیلی عالی بود و واقعا باعث تفکر انسان میشه در رابطه با اینکه میگن اهانت شده این طور نیست چون بالاخره هر کسی ممکنه که بخواد با این شخصیت بزرگ اشنا بشه وبرای یه نوجوون نیاز نیست که خیلی از حالات عرفانی ایشون بگن چون شاید خیلیم درک درستی نداشته باشن ولی این کتاب به زبان ساده خیلی قشنگ این شخصیت زیبا رو توضیح داده و با دل ادم میشینه
سمانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۳ - ۱۶:۳۱
0
39
آقای یامین‌پور با نوشتن این کتاب باعث شدن افراد زیادی از جمله بنده با شخصیت بزرگ شیخ مرتضی انصاری که شناختی از ایشون نداشتم آشنا بشن و همینطور شخصیتهای معروف دیگه‌ای که اسمشون در کتاب ذکر شده من رو بر آن داشت که با سرچ و جستجو در مورد این افراد بزرگ هم به شناختی ولو اندک برسم
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۰۶:۲۴
0
5
سلام کتاب را خواندم عالی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۰ - ۰۲:۰۰
0
2
من کتاب رو نخوندم و اطلاعی ازش نداشتم.موضوع اعتراض باعث شد که در اولین فرصت کتاب رو بخونم.انشالله کتاب تأثیرگذاری باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴۰۱/۰۲/۱۵ - ۱۹:۱۰
بنده هم همینطور
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۶ - ۱۵:۵۹
0
7
من این کتاب رو در فروردین 1401 مطالعه کردم و باید بگم بسیار شیرین و پر محتوا بود و چون نویسنده زندگینامه شیخ مرتضی انصاری رو در قالب داستان ارائه کردند قطعا بر ارزش و شیوایی آن افزوده اند
جناب یامین پور خسته نباشید اجرتان با خدا
captcha