امام(ره) در اوج توکل به خدا و اطمینان به وعده‌های الهی بود
کد خبر: 3816977
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴

امام(ره) در اوج توکل به خدا و اطمینان به وعده‌های الهی بود

گروه سیاست و اقتصاد ــ عضو هیئت‌ رئیسه مجلس خبرگان رهبری زندگی امام(ره) را سراسر پاکی و اخلاص و صفای نفس دانست و گفت: توکل یکی از ارکان ایمان است و امام خمینی(ره) در اوج توکل به خدا و اطمینان به وعده‌های الهی بود.

به گزارش ایکنا از گیلان،‌ آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری، عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری امروز، 13 خردادماه در مراسم گرامیداشت سی‌امین سالگرد ارتحال بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) که در مصلی رشت برگزار شد، یاد و خاطره شهدای صدر اسلام، تاریخ انقلاب،‌ دفاع مقدس و مدافع حرم را گرامی داشت و اظهار کرد: امام خمینی(ره) مجدد و احیاگر حیات دینی و معنوی انسان معاصر است.

وی معمار کبیر انقلاب را تجسم ارزش‌های اخلاقی دانست و افزود: امام خمینی(ره) فراتر از زمان‌ها و مکان‌هاست و لذا نام و یاد ایشان همواره در خاطره‌ها باقی خواهد ماند.

امام جمعه موقت قم با اشاره به آیه «وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا»(69 - عنکبوت)، تصریح کرد:‌ کسانی که در راه خدا جهاد می‌کنند و جز راه خدا راه دیگری را در حرکت جهادی‌شان برنمی‌گزینند هدایت الهی به صورت مستمر و پیوسته و از طرق مختلف شامل حال آنان می‌شود لذا جهاد معنای وسیعی دارد و هر جهادی مد نظر نیست، بلکه جهاد صرفاً باید در راه خدا باشد و به خدا ختم شود.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد:‌ اگر انسان جهاد با نفس، جهاد با دشمن بیرونی، جهاد برای شناخت خدا از طریق کسب معارف دینی، جهاد برای خدمت به مردم مستضعف و جهاد فرهنگی را در راه رضایت پروردگار عالم انجام دهد، هدایت خواهد شد.

وی با بیان اینکه الطاف خدای متعال درباره انسان به دو دسته تقسیم می‌شود، گفت:‌ نعمت حیات، نعمت سلامتی و نعمت آبرو از جمله الطاف الهی است که نیاز به پیش‌شرط ندارد، اما یک سلسله الطاف خداوندی نیازمند مقدمه و زمینه است و اگر آن پیش‌شرط‌ها فراهم نشود، لطف الهی شامل حال انسان نخواهد شد.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری نصرت الهی، ثبات قدم، تشخیص حق از باطل و هدایت را از جمله الطاف الهی نیازمند پیش‌شرط دانست و اضافه کرد:‌ انسان در سایه تقوا بصیرت و آگاهی پیدا می‌کند و نعمت هدایت در گرو جهاد در راه خداست.

وی مجاهدت و کار برای رضای خدا را رمز پیروزی و هدایت دانست و تصریح کرد:‌ یک قدم برای رضای خدا برداشتن هدایت مستمر الهی را نصیب انسان می‌کند.

مدرس حوزه علیمه با اشاره به گذشت سی سال از ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و تداوم اثرگذاری عمیق اندیشه‌های امام بر جان‌ها، خاطرنشان کرد: در طول تاریخ عالم و فیلسوف و فقیه و عارف و مفسر و متکلم و تاریخ‌دان کم نداشتیم، اما امام چنین زیبا جلوه کرد. امروز اصول امام خطوط قرمز انقلاب را ترسیم کرده و مانند چراغی پرفروغ درخشان است.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری مهمترین ویژگی امام را اخلاص دانست و یادآور شد: امام خودش را وقف خدا کرده بود و جز رضایت ذات کبریایی هدف دیگری نداشت. در آموزه‌های دینی و قرآنی درجه‌بندی مومنان براساس مراتب اخلاص است و هر کسی اخلاصش بالاتر باشد به همان تناسب در پیشگاه الهی دارای ارزش و اعتبار است.

وی زندگی امام را سراسر پاکی و اخلاص و صفای نفس دانست و گفت: توکل یکی از ارکان ایمان است و امام خمینی(ره) در اوج توکل به خدا و اطمینان به وعده‌های الهی بود. این شخصیت بزرگ به واسطه همین توکل در مقابل همه تهدیدات شرق و غرب ایستاد و انقلاب را به پیروزی رساند.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری با اشاره به بعد معنوی و عبادی امام، متذکر شد: امام وارد عرصه سیاست و مبارزه شد، اما از بعد معنوی و عبادی او کاسته نشد، زیرا امام انقلاب اسلامی را قیام برای خدا می‌دانست.

امام جمعه موقت قم محبوبیت امام در قلوب را تحقق آیه «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا»(96 - مریم) دانست و عنوان کرد:‌ امام ساده‌زیست و مردمی بود و به خدا، به هدفش، به راه رسیدن به هدفش و به امتش ایمان داشت و مردم انقلابی نیز در زمان حیات امام او را تنها نگذاشتند و همچنان در صحنه هستند.

وی با اشاره به جامعیت علمی امام، اظهار کرد:‌ امام یک مرجع تقلید معمولی نبود، بلکه در عین فقاهت یک فیلسوف، متکلم، عارف و متخلق به اخلاق الهی بود و سیاست و عرفات را درآمیخت.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام خمینی(ره) یک سیاستمدار فقیه است، افزود: قاطعیت، سیاست، شجاعت، بصیرت و تکلیف‌گرایی به امام شایستگی رهبری بخشیده بود. انسان‌های تکلیف‌گرا همیشه به وظیفه عمل می‌کنند و اهل ملاحظه و مسامحه نیستند و لذا امام در مقابل دوستان و دشمنان به تکلیف عمل می‌کرد.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری با تصریح بر اینکه امام فقه را برنامه زندگی می‌دانست، ادامه داد: ‌اسلام در زندگی فردی خلاصه و احکام اجتماعی اسلام به فراموشی سپرده شده بود، اما امام جامعیت اسلامی را در قالب حکومت مطرح کرد و اسلام را به صحنه آورد‌؛ این در حالی است که عده‌ای تلاش می‌کردند اسلام در خاطره‌ها باقی بماند.

وی اضافه کرد:‌ امام معتقد بود اسلام به رساله‌های عملیه محدود نمی‌شود و تفسیر جامعی از مفهوم «انتظار» ارائه کرد. در کلام امام انتظار به معنی دست روی دست گذاشتن و منتظر بودن برای ظهور امام زمان(عج) نیست، بلکه انتظار فرج به معنی انتظار قدرت اسلامی است و اگر منتظر قدرت اسلامی هستیم باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم، با زشتی‌ها و پلشتی‌های جامعه مواجه شویم و پایه‌های اسلام را برای ظهور قوی سازیم.

مدرس حوزه علمیه «وحدت» را مهمترین ارمغان نهضت حضرت روح‌الله برای امت اسلامی دانست و یادآور شد: دشمن به دنبال ایجاد تفرقه بین مسلمانان است و لذا جامعه اسلامی باید منسجم باشد. پیام امام این است که سازش و تسلیم در مقابل دشمن شان یک انسان مسلمان نیست.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری پیوند حوزه و دانشگاه را یکی دیگر از دستاوردهای حرکت امام برای نظام اسلامی دانست و تاکید کرد: امام حوزه و دانشگاه را نیروی متفکر جامعه می‌دانست که برای اعتلای اسلام و ایران باید در کنار هم قرار گیرد.

وی ضمن قدردانی از اقدام شایسته مجلس خبرگان رهبری در معرفی مقام معظم رهبری به عنوان سکاندار کشتی انقلاب، خاطرنشان کرد: دنیا منتظر بود فروپاشی انقلاب اسلامی را بعد از ارتحال امام ببیند، اما خبرگان ملت شخصیتی بزرگ، جامع، معنوی، با تدبیر، با سیاست و برخوردار از نگاه نافذ و ژرف را نه تنها برای جامعه اسلامی، بلکه برای بشریت معرفی کردند.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری پیرو واقعی امام را مطیع امر رهبری دانست و عنوان کرد:‌ کسی که رهبری را قبول نداشته باشد، بی‌تردید امام را قبول ندارد، زیرا خط رهبری خط امام است و ایشان در مقابل تهدیدات استکبار جهانی خم به ابرو نمی‌آورند. آمریکا ما را تهدید نظامی کرد تا شاید رهبری و مسئولان نظام را بترساند و آنان را تسلیم کند، اما رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در کمال آرامش و اطمینان مذاکره با آمریکا را غیر ممکن دانستند.

وی با بیان اینکه امروز آمریکا بدون پیش‌شرط آماده مذاکره با ایران است، یادآور شد:‌ با وجود صلابت ملت ایران و پاسخ محکم مقام معظم رهبری خواب‌های دشمنان در حق این انقلاب و نظام تعبیر نخواهد شد و لذا موفقیت و پیروزی در گرو همراهی گام به گام با رهبری است.

انتهای پیام

captcha